×

تسبیب

همه چیز درباره " تسبیب "

تسبیب

نظریه-مشورتی

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی [...]

پدر بنده در بیمارستان خصوصی رشت عمل تنگی کانال نخاعی انجام داد. پس از پایان عمل، دکتر جراح از اتاق عمل بیرون اومد و گفت که حال پدر خوبه و بهوش اومده، بعد از اون بدلیل بی توجهی و غفلت پرستاران تو ریکاوری پدرم دچار هیپوکسی میشه و اونجا نمیفهمند تاز مانی که پرستار بخش آی سی یو ،برای انتقال مریض به بخش آی سی یو میاد تازه اونجا پرستار آی سی یو به اونها میگه که این بلا سر پدرم اومده وپرستارای ریکاوری اونجامیفهمن که پدر م بعلت کمبود اکسیژن حالت خفگی پیدا میکنه. حالا هم حدودا 45 روز تو کماست با ضریب هوشیاری پایین و زندگی نباتی داره. حال میخاستم جواب سوالات زیر رو بدید : 1- من در دادسرا به چه عنوان شاکی باشم .بعنوان قیم یا ولی یا به دنبال حجر مریض باشم. پدرم هنوز زنده است و زندگی نباتی پیدا کرده . دادسرا به من میگه که مریض زنده است . از سایر خواهرو برادرانمان وکالت رسمی گرفتم ولی باز قبول نمیکنند . واسه تشخیص حجرم اقدام کردم دکتر پزشکی قانونی به من میگه که گرفتن حجر به ضررت میشه. 2اگه موفق بشم محکومشون کنم هزینه بیمارستان چی میشه؟ 3اگر پول بیمارستانو تا آخر ندم چیکارم میکنند؟ 4 دیه زندگی نباتی چطوری؟ مجازات زندان داره؟

با سلام وضعیت پدر شما در حالتی نیست که تعیین تکلیف کنید اگر در کما باشد احتمال برگشت هست ولی اگر مرگ مغزی باشد و وارد زندگی نباتی شده قطع حیاتش بستگی به شما دارد که اعلام کنید دستگاهها را قطع کنند یا خیر .

مشاهده پاسخ کامل

سلام و وقت شما وکیل محترم بخیر احتراما" باستحضار میرسانم بعد از صدور رای در شعبه حقوقی اصفهان به نفع اینجانب مبنی بر استرداد یک دستگاه لودر، خوانده با ارائه یک مبایعه نامه عادی، اقدام شکایت های متعدد حقوقی و کیفری بر علیه اینجانب از جمله ابطال سند و جعل و کلاهبرداری ، نزدیک به 2 سال اینجانب را صرف هزینه های سنگین دادرسی و کارشناسی و مشاوره مواجهه نموده خصوصا" اینکه در پرونده کیفری به دلیل محل تنظیم سنددر شهر تبریز بارها به تبریز رفت و آمد داشتم تا اینکه در مراحل دادسرا پرونده با قرار موقوفی تعقیب و منع تعقیب ، صادر و قطعیت یافته و همچنین دادگاه حقوقی نیز دعوی ابطال سند ایشان را رد کرده و دادگاه تجدید نظر نیز به نفع اینجانب رای استرداد را تائید نموده و با اقدامات انجام شده اکنون نظر کارشناس به جهت مبایعه نامه ارائه شده و مستمسک قرار گرفته بر جعلی بودن آن است ،،،،،؟!!!!!!!!!!!! خلاصه کلام اینکه اینجانب با ارائه یک مبایعه جعلی بیش از دوسال رفت و امد ونگرانی و عدم نتیجه شاکی در هیچ یک از پرونده ها چگونه و از چه طریقی میتوان خسارات وارده را از ایشان و وکیل ایشان مطالبه کنم؟

با سلام مطالبه خسارت بموجب مواد 1-2-3قانون مسئولیت مدنی و ماده 331قانون مدنی از باب تسبیب امکان دارد

مشاهده پاسخ کامل

سلام و خسته نباشید من در تاریخ 94/06/18 از یک بنگاه ماشین دارای مجوز از اتحادیه نمایشگاه داران یک اتومبیل به صورت قول نامه خریداری کردم و در همان موقع تمام و کمال کلیه مبلغ ماشین رو پرداخت کردم و سند را هم تحویل گرفتم . و صاحب نمایشگاه و فرد فروشنده که دلال بودن و همون جا کار میکردن و قول نامه هم به اسم همون فرد دلال هست به من گفتن 1 ماه فرصت داری تا دنبال سند باشی و ماهم تا یک ماه تضمین میکنیم براتون سند رو ثبت کنیم و من به دلیل مشغله کاری (کشاورزی) نتونستم تو اون فرصت مراجعه کنم . حالا بعد گذشت 4 ماه من به بنگاه مراجعه کردم و ایشون که اصلا جواب نمیده و میگه دیر اومدی و به ما ربطی نداره و فروشنده هم که گم و گور شدن . و من موندم و ماشین و سند که به نام من نیست.من داخل سند رو کامل مطالعه کردم و ادرس طرف اصلی که سند ماشین به نام ایشون هست رو پیدا کردم و باهاشون تماس گرفتم و گفتم که ماشین الان دست من هست و سند به نام شما و من از شما میخوام سند رو به نام من بزنین . ایشون هم گفتن 2 سال پیش من این ماشین رو به یک نفر فروختم که ایشون به من 350 هزار تومان از اون زمان قرض دارن و تا ندن سند به نام هیچ کس نمیزنم . منم گفتم خوب 2 سال پیش و اینکه الان ماشین 4 یا 5 بار معامله شده و حالا شما میای و این حرف رو میزنی ! وایشون گفتن به هر حال من پولمو میخوام و اون زمان هم گفتم تا پول ندن سند نمیزنم. منم گفتم باشه پول شما رو من میدم بیا سند رو بزن و ایشون تا به امروز به من جواب درستی نمیدن و خودشونو از من دور میکنن و نمیخوان من ایشون رو از رودر رو ببینم و صحبت کنیم ! هی میگن شما چرا پول منو بدی بزار اون طرف 2 سال پیش بیاد بده و اون طرف هم میگه ندارم و در ضمن میگه باید من این خریدارها و فروشنده ها رو کمی بازی بدم و شما هم سند نزن !و الان من موندم چیکار کنم ؟ از راه قانونی من میتونم به جایی برسم ؟ چون ایشون مثل اینکه ادم درستی نیستن و میخوان بنده رو بیشتر تیغ بزنن و من هم نمیدونم چیکار کنم ؟ لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر قادری .

عموما عرف نمایشگاه ها و بنگاه های اتومبیل این است که فرد دلال ماشین را به نام خود می کند تا در زمان فروش بتواند سند را رسما منتقل نماید .شما میگویید بصورت قولنامه ای به نام دلال شده است .در چنین صورتی اقدام شما

مشاهده پاسخ کامل

با سلام و خسته نباشید شرحی از اتفاقاتی که افتاده خدمت حضرتعالی عرض میکنم اینجانب در سال 1393 طی یه مبایعنامه ملکی را درقیقا با این متن " ملک به متراژ 174 متر برابر متراژ موجود درسند و بدون عقب نشینی در چهار طبقه به صورت کاملا تجاری " معاوضه کردم با ساختمان سه طبقه ای و هرکدتم ( خریدار و فروشنده ) ملک دیگری را به صورت وکالت منتقل نمود. پس از گذشت دوماه که اینجانب برای تنظیم سند اقدام نمودم متوجه دو ایراد اساسی در ملک شدم : اول اینکه زیر زمین کاربری انباری داشت و تجاری نگردیده بود به عبارتی هزینه های تجاری پرداخت نشده بود . دوم اینکه ملک عقب نشینی شده بود و متراژموجود با متراژسند مطابقت نداشت به عباری متراژ موجود 154 متر بود که اینجانب شکایت خسارت کسری متراژ با ارجاع به کارشناس را نمودم : کارشناس هر دوملک را قیمت گذاری و ارزش کسری متراژ وزیرزمین انباری را حدود 180 میلیون تومان ارزشگذاری و اینجانب هزینه تمبر دادگستری را نیز واریز نمودم . اما بر خلاف نظر کارشناس دادگاه به استناد ماده 355 قرار منع استماع صادر ودادگاه تجدید نظر نیز رای را تائید کرد . حال سوال اینجاست : با توجه به اینکه ملک مذکور را اینجانب به شخص دیگری فروخته ام و امکان فسخ معامله را ندارم آیا از طریق دادخواست دیگری و به نحوه دیگری میتوانم به حقوق ضایع شده خود برسم ؟ ایا میتوان به استناد ماده 384 یا مواد دیگر بخشی از معامله (154 متر موجود ) را پذیرفت و بابت بخش کسری تقاضای بطلان بخشی از معامله نمود ؟ با تشکر فراوان از پاسخگویی حضرتعالی مشکل اساسی اینجاست که فروشنده حاضر به پرداخت خسارت کسری نیست ؟چگونه و براسا س کدام ماده قانونی میتوان وی را به پرداخت محکوم نمود ؟؟؟؟؟

شما اگر دقت کرده بودید نبایستی ان دعوی را طرح می کردید چون ملک قابل تقسیم نبود و شما یا باید فسخ کنید و یا به همین نحو

مشاهده پاسخ کامل

بدینوسیله سوالات مورد نظر به تفصیل زیر به حضور ایفاد میگردد. 1- در یک مجتمع مسکونی که تعداد محدودی پارکینگ جهت بعضی از واحدها تامین شده است وطبقه منفی یک به عنوان فضای پارکینگ بوده و سا کنین مجتمع حتی جهت ورود و خروج از طبقه همکف استفاده مینمایند و هیچگونه ارتباطی با فضای پارکینگ ندارند آیا قسمت مشاء فضای پارکینگ مر بوط به تمام ساکنین میباشد یا تنها (به عنوان فضای مشاء خاص) مربوط به مالکین پارکینگ قلمداد میگردد؟ 2- آیا مالکین پارکینگ طبق تصمیمات اکثریت (مالکین پارکینگ)حق دخل و تصرف در آنقسمت از مشاءفضای پارکینگ را به صورت اجاره (موقعیت پارک خودرو به اشخاص دیگر) به منظور درآمد زایی جهت هزینه های پارکینگ را دارند یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا هیات مدیره ساختمان حق دخالت در این تصمیمات را دارد و یا خیر 3- آیا هیات مدیره ساختمان بدونه اجازه نامه کتبی از سایر ساکنین (اعم از مالکین و مستاجرین) میتوانند اقدام به اجاره فضای مشاء محوطه (حیاط)مجتمع جهت پارک خودرو نمایند یا خیر و در صورتیکه حق اینکار را نداشته باشند هر نحوه طرح شکوائیه در کدام محاکم (حل اختلاف یا دادسرا )و به چه صورتی (انفرادی با تهیه استشهادیه یا به صورت گروهی)میباشد؟ لازم به ذکر است تحت تاثیر این تصمیم نادرست آسیب هایی به کف محوطه که بام پارکینگ محسوب میشود وارد شده که در فصول بارندگی موجب نشت آب در شکستگیهای سقف پارکینگ شده است. 4- در صورتیکه مدیر ساختمان با سوء استفاده از موقعیت خود و با تهیه اظهار نامه غیر قانونی (تهیه شده در سربرگ اظهار نامه بدون مهر و تایید دادسرای منطقه و ارسال به صورت دستی) و تهیه صورتجلسات سوری با سایر ساکنین سعی بر ارعاب مدیر پارکینگ داشته و با اظهارات کذب در اظهارنامه فوق با اشاره به اتهاماتی که مجازاتهای حبس و جریمه دارد سعی در اخذ مدارک و صورتجلسات و درآمدهای پارکینگ را داشته باشد حکمش چیست و طرح شکواییه در کدام محاکم و به چه صورت میباشد . (لطفا جهت پاسخ به موارد فوق با ذکر ماده واحد قانون یا تبصره های موجود اظهار نظر فرمایید متشکرم)

با توجه به اینکه پارکینگها محدود بوده و فقط به برخی تعلق داشته لذا این فضای اشتراکی صرفا مشا بین همان تعداد می باشد ماده 2 و 4 قانون تملک اپارتمانها و تبصرههای ماده 4. لذا دیگر مالکین

مشاهده پاسخ کامل

با سلام. بنده دانشجوی قزوین هستم که در دی ماه سال 93، در حال عبور از خیابان از روی خط عابر پیاده بودم که با یک خودرو تصادف کردم که باعث دررفتگی و شکستن قوزک پایم شد، و فقط یک ماه مانده بود تا تاریخ دفاعم که بخاطر تصادف پیش آمده نتوانستم دفاع کنم و یک ترم سنوات خوردم و باید شهریه یک ترم خوابگاه و دانشگاه را پرداخت نمایم که حدود 2 تومان میشود، دو ماه پام تو گچ بود بعدم که برام احضاریه اومد و رفتم دادگاه متاسفانه طرفم حاضر نشد و یک وقت دیگه بهم دادن ولی من از قاضی سوال کردم که آیا این هزینه های پزشکی و این شهریه دانشگاه و خوابگاهم پرداخت خواهد شد یا نه؟ که ایشان گفتند فقط دیه پرداخت خواهد شد و اونقدری هست که این هزینه ها رو پوشش بده. حالا سوال من اینه که آیا دیه شامل این هزینه ها هم میشود یا فقط همونقدریه که مراجع اعلام کردند؟ آخه من شنیده بودم که هزینه های پزشکی و خرجهای دیگه جدای از دیه حساب میشه. و میخواستم بدونم تقریبا دیه من چقدر میشه و راستی طرفم بیمه داره. ممنون از شما.

همانطوری که به شما گفته اند در حال حاضر نظر اکثریت قضات بر اساس چند رای اصراری دیوان عالی کشور این است که

مشاهده پاسخ کامل

سلام، فردی از بنده برای جعل امضا و تهمت و افترای مختلف اعاده شکایت نمود و در نهایت برای دادگاه محرز گشت و بنده تبرئه شدم. در حال حاضر درخواست اعاده حیثیت، شکایت جهت تهمت و افترا به دلیل اینکه قبل از حکم دادگاه با حراست محل کارم تماس و قصد داشتند بنده را بی کار کنند و اعلام خسارت جهت مرخصی های بدون حقوق و هزینه های وکالت و حمل و نقل دارم. باید چگونه عمل کنم؟ نیاز به تنظیم لایحه مربوطه دارم.

باسلام وآرزوی موفقیت, درچنین مواردی معمولا دو راهکار اعمال می شود, نخست مراجعه به دادسرا وطرح شکایت افتراست ,در صورتیکه وقوع جرم ثابت شود, مفتری که شکایت واهی مطرح کرده است مجازات خواهد شد

مشاهده پاسخ کامل

با سلام: در طی یک تصادف خودروی 405 با برخورد به خودروی بنده بدون توقف از صحنه فرار کرد ، با برداشتن پلاک خودرو با یک هفته پیگیری در دادگاه پرونده شکایت خود را ثبت کردم. کارشناس رسمی دادگستری براورد خسارت بنده را دوازده میلیون تومان افت قیمت ماشین و شش میلیون تومان هزینه تعمیر براورد کرده است پساز یافتن ادرس فرد فراری با مراجعه توانستم به هر شکلی او را راضی کنم تا خسارت تعمیر را از بیمه ماشین اش با حضور در بیمه و اقرار به مقصر بودن در تصادف و بدون اعلام بر فرار از صحنه از بیمه بگیرم( البته در حد سقف بیمه ) سوال بنده اینست که ایا دادگاه برای افت قیمت رای به نفع بنده صادر می کند؟ ضمنا یاد اور میشوم که شکایت بنده با توجه به پلاک خودرو از صاحب خودرو بوده است در صورتیکه ایشان در روز مراجعه به بیمه پسر بزرگ خورد را بجای راننده در زمان تصادف که پسر کوچک وی که حتما گواهینامه هم نداشته است بعنوان راننده معرفی کرده است. ایا بنده بایستی در شکایت خود بنام فرزند این فرد تغییری بدهم یا خیر لطفا راهنمایی بفرمایید متشکر

با سلام شما بهتره شکایت را پی گیری کنید چون ممکنه بیمه با گرفتن رضایت بیمه را پرداخت کند و راننده مقصر بگه شما رضایت داده اید . پس مراقب باشید

مشاهده پاسخ کامل

باسلام.مدتی پیش طی یک تصادف توسط مقصر(پراید)،خودرو بنده(پژو 206)که یک سال از تولید آن می گذرد دچار خسارت شد. پس از مراجعه به بیمه کارشناس مبلغ یک میلیون و سیصد تعیین خسارت و پرداخت کرد. بنده با مراجعه به شورای حل اختلاف با توجه به بیشتر بودن مبلغ خسارت به بنده و نیز درخواست دریافت بهای افت وارده به خودرو اینجانب دادخواست دادم. پس از اعتراض های مکرر از طرف مقصر و نیز طی مراحل کارشناسی(هیئت کارشناسی سه و پنج نفره) و عدم قبول مقصر پرونده به دادگاه ارجاع شد.نتیجه آنکه قاضی با استناد به ماده 198 ق.آ.د.م و نیز مواد 328،331،335 از ق م و با تمسک به قاعده فقهی تسبیب حکم بر محکومیت مقصر داده است. اما با تعجب مقصر باز هم اعتراض به رای دارد و در لایحه خود استناد به تبصره 2 ماده 515 ق.آ.د دادگاه های عمومی در جهت این نموده که فقها قائل به جبران عدم النفع نیستند. حالا می خواستم بدانم 1- آیامنظور ایشان این است که افت قیمت خسارت نیست!؟ و 2-در جواب ایشان به کدام مواد می شود اشاره کرد(لازم به ذکر است از ابتدای مسیر دادرسی موضوع را با خود شما مطرح کرده و از شما مشورت گرفته ام) با تشکر.

با سلام - همانطور که دادگاه بدوی حکم داده افت قیمت ناشی از تصادف جدای از خسارتی است که شما برای درست کردن ماشین متقبل می شوید بنابراین

مشاهده پاسخ کامل

باسلام،در تاریخ 90/09/02 آپارتمانی را به صورت پیش فروش با مبایعه نامه رسمی در یک بنگاه معاملات ملکی خریدم که در زمان فوق فاقد پروانه ساخت بود و فروشنده اظهار نمود پروانه ساخت تا یک هفته تا ده روز آماده خواهد شد و کلیه چکهای آنرا از تاریخ 90/10/02 و هر سه ماه یک چک تحویل فروشنده دادم و در مبایعه نامه نیز درج گردید ضمناً در مبایعه نامه توضیح داده شده است که پرداخت چکها متناسب با پیشرفت فیزیکی و عملیات ساختمانی کار خواهد بود.در تاریخ اولین چک پک یعنی 90/10/02 پروانه ساخت حاضر نشد لذا این جانب به فروشنده اطلاع دادم چون هنوز پروانه آماده نشده چک اول را پاس نخواهم کرد و ایشان هم گفتند ایرادی ندارد.حال با گذشت 4 ماه که هنوز هم پروانه آماده نشده است و من هم کد رهگیری برای آپارتمان فوق نگرفته هم، فروشنده اخیراً اعلام کرده به علت بالا رفتن قیمت مصالح شما چون تا کنون مبلغی پرداخت نکرده اید باید مبلغ 10 میلیون تومان علاوه بر قیمت قبلی پرداخت نمایید. سوال این است با وجودی که در مبایعه نامه صراحتاً اعلام شده فروشنده نمیتواند به دلیل افزایش قیمت مصالح درخواست مبلغ اضافی بکند و نیز اینکه اینجانب عملاً مبلغ نقدی پرداخت نکرده ام و همچنین فروشنده چکها را به بانک نبرده و در موعد آن برگشت نزده است: 1- آیا فروشنده میتواند معامله را فسخ کند یا مبلغ اضافی طلب نماید؟ 2- در صورت فسخ معامله توسط فروشنذه این جانب میتوانم مبلغ ضرر و زیان مشخص شده در مبایعه نامه را که 20 میلیون تومان است ادعا نمایم؟ منتظر راهنماییهای شما هستم. باتشکر فراوان

با سلام/تا آنجا که به یاد دارم این سوال قبلا طرح شده بودو پاسخ نیز داده شد! علیهذا جواب با شرح بیشتری بیان میگردد.با توجه به سوال شما و اطلاعاتی که داده اید گرچه نا کافی است و ابهاماتی دارد. جواب سوالات بشرح ذیل است .بنظر نه می تواند معامله را فسخ کند و نه مبلغ بیشتری بگیرد زیرا مطابق قانون تجارت و چک /اسناد تجاری داده شده است /که میتواند در حکم وجه نقد باشد.و وی با وجود مانع ایجاد شده در اخذ پروانه ساخت توافق کرده که تا اخذ پروانه ساخت از بردن چک به بانک خودداری نماید.شروط موجود در مبایعه نامه یا قرارداد پیش فروش ساختمان نقش کلیدی در فسخ یا اخذ خسارت یا الزام به ایفا تعهدات طرفینی دارد .در صورتی که بنا به هر دلیل مجهول معامله فسخ شود مطابق قاعده تسبیب و ماده 10 قانون مدنی مسبب با دعوی ذیحق باید مبلغ وجه التزام تعیین شده را پرداخت نماید. شما میتوانید دادخواست الزام به اخذ پروانه ساخت و ساخت بنا و پایان کار وتفکیک ودر صورت رهن بانکی فک رهن یا تنظیم سند با حفظ حقوق مرتهن واخذ خسارات تاخیر ودادرسی و حق الوکاله را در دادگستری مطرح نمایید و در صورت جمع شرایط صحت معاملات و نبودن فورس ماژور برای فروشنده به حکم محکمه وی الزام به ایفا تعهدات می شود .توجه نمایید معاملات پیش فروش در حال حاضر از استحکام و حمایت قانونی برخوردار هستند و قانون در این زمینه تهیه شده است فلذا در صورت عدم اقدام از سوی طرف و عدم سازش با یکدیگر هر چه سریع تر از طریق وکیل اقدام نمایید ضمنا اگر شرط وجه التزام دارید با تخلف شرط و مسجل شدن آن می توانید وجه التزام را بگیرید با تئجه به نبود اسناد شما بیش از این نمی توان راهنمایی نمود موفق و پیروز باشید.

مشاهده پاسخ کامل

قانون-مجازات-اسلامی-بخش-سوم

قانون مجازات اسلامی بخش سوم

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.