×

نظر اجمالی به فلسفه حقوق در ایتالیا

نظر اجمالی به فلسفه حقوق در ایتالیا

با آنکه ایطالیا اثر افتخار آمیزی در تاریخ فلسفه بجا گذارده معهذا دوره های فتور فکری نیز داشته است

نظر-اجمالی-به-فلسفه-حقوق-در-ایتالیا

با آنکه ایطالیا اثر افتخار آمیزی در تاریخ فلسفه بجا گذارده معهذا دوره های فتور فکری نیز داشته است .

در ایتالیا زنان می توانند قاضی یا دادستان شوند - بررسی مختصر نظام حقوقی ایتالیا 

ویکو ، مانند چند نفر دیگر نقطة درخشانی را در یکی از ادوار ظلمانی تشکیل میدهد . معذلک معاصرینش ، آنطوریکه باید ویرا نشناختند .
کشور ایتالیا از چنگال این فتور بوسیله فضائل خویش و همچنین تحت تأثیر افکار سایر ملل کمک کم نجات یافت . با این جهت است که میبینیم کشور نامبرده در قرن هیجدهم در جنبش تحقیق و تفکر که مسلک روشن بینی نامیده میشود بنحو افتخار آمیزی شرکت جست . جنبش مذکور ابتدا در آلمان و سپس بخصوص بیرکت اصحاب دائره المعارف در فرانسه توسعه یافت .

در ایتالیا نیز نویسندگانی چند پا بعرصة وجود گذاردند که سعی آنان بالا بردن سطح فرهنگ کشور و بهبودی نظام سیاسی آن بود . اکثر آنان بیش از اینکه فیلسوف باشند نویسنده سیاسی اجتماعی اقتصادی مورخ و حتی حقوقدان بودند و همه آنان در پی آزادی از چنگ روشی بودند که طی قرون متمادی در ایطالیا حکومت میکرد.

گراوینا آثاری تهیه کرد که تبحر کامل ویرا نشان میدهد . جیانون که دارای روحی نقاد بود، با عشق فراوان از تفوق دولت نسبت به کلیسا دفاع میکرد .

از میان نویسندگان سیاسی این عصر مافی (1755-1675) از اهالی ورون را نام میبریم که در تألیف خود بنام شورای سیاسی (که در 1736 برشتة تحریر در آمده و پس از مرگ مؤلف در 1797 منتشر شد ملاحظاتی مشابه با ملاحظات مونتسکیو بخصوص در مورد رژیم مشروطه سلطنتی انگلستان ابراز داشته است . گرچه از نظر فکری عمیق بوده ولی نمیتوان آنرا پیشقدم مونتسکیو دانست چه روح القوانین با آنکه در 1748 به پایان رسید لااقل بیست سال پیش از این تاریخ شروع شده بود ، بعلاوه اقامت مونتسکیو در انگلستان (1731-1729) سابق بر اقامت مافی (1736) در این کشور میباشد . اگر بخواهیم در این خصوص بکسی عنوان پیشقدم دهیم ، ویکو و گراوینا سزاوراترند .

همچنین دونی (1781-1714 و از اهالی ماترا ) را بایستی از پیروان ویکو دانست . وی در آثار خود (بحث در خصوص علم حقوق جهانی 1760 ریشه و پیشرفتهای عضو جامعه و دولت مدنی رم 1763 علم بعادات یا سیستم حقوق جهانی 1775) قدم بقدم از نظریه های ویکو پیروی کرده بدون اینکه واقعاً به معنای عمیق آنها پی برده باشد .

نظام حقوقی ایتالیا 

علیه دونی وجود ویکو فی نتی یسوعی (1782-1750 ،اهل ونیز) قیام نمود . این شخص در کتاب « اصول حقوق طبیعت و ملل »(1764) خود دو نویسندة مزبور را به علت تحسین از حالت بربریت اولیة انسانی بالحاد متهم ساخت .

دونی در 1765 مفصلاً به فینتی جواب داد این شخص نیز در جواب دونی رسالة « دفاع از نوع انسان که متهم بسابقة حماقت است » را در 1768 و بنام مستعار فیلاندرو میزوتریو منتشر ساخت سپس متناوباً انتقادات قلمی دیگری ازدونی ، در مجلة علم بعادات و رسوم و از فی نتی در چاپ دوم کتابش ( اصول حقوق طبیعت و ملل ) منتشر گردید .

کسیکه دارای اهمیت زیادی است جنووزی (1769-1712 ) از اهالی سالرن میباشد که در دانشگاه ناپل به تدریس اخلاق و اقتصاد سیاسی اشتغال داشت . وی حتی اولین کسی بود که در اروپا ، در 1754 ، تدریس سیاسی اقتصادی را آغاز کرد . این شخص ، در خصوص حقوق و تکالیف افراد انسانی ، کتابی تحت عنوان دیچوزینا یا فلسفة عدل و تقوی 1767 نگاشت نوعی التفاط ، بخصوص از عقاید ولف ، است . رسائل وی در تجارت نیز هنوز مورد استفاده و قابل ملاحظه میباشد .

دیگر از کسانیکه تحت تأثیر عقاید ولف قرار گرفتند لاهپرودی (1793-1733) اهل روزانو است که مؤلف کتابی در فلسفه حقوق ،تحت عنوان حقوق عمومی جهانی یا مسائل حقوق طبیعت و ملل (1778-1776) میباشد . این کتاب بوسیلة ساچی بزبان ایتالیائی ترجمه گردید و تا سال 1791 متن دروس لامپرودی در دانشگاه پیز را تشکیل میداد .

یکی از پیروان لایپرودی بنام کارمیگنانی که از جزادانان معروف است ، در کتاب « تاریخ ریشه و پیشرفتهای فلسفه حقوق » خود ، بررسی دامنه داری بکتاب مزبور اختصاص داده .

پی نوشت :

1-Moratori
2-Vignola
3-Della Carita Cristiana
4- La filosofia morale
5- Della publica
6- Dei difletti della giurisprudenga
7- G. Gravina
1-Origines juris Civilis
2-P.Giannone
3- Lstoria civile del Regno di Nappoli
4- S.Maffei
5- Consiglio Politico
6- J.Stellini
7- E.Duni
8- G.Finetti
9-Filandro Misoterio
1- A.Genovsi

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.