×

بی نظمی ها در مالکیت دولتی و خصوصی هزینه های زیادی ایجاد کرده است

بی نظمی ها در مالکیت دولتی و خصوصی هزینه های زیادی ایجاد کرده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با مثبت ارزیابی کردن تایید طرح کاداستر در شورای نگهبان گفت که این کار باعث شده کشور دارای قانونی باشد که در آن برای اولین بار متولی امر تثبیت مالکیت‌ها مشخص شود

بی-نظمی-ها-در-مالکیت-دولتی-و-خصوصی-هزینه-های-زیادی-ایجاد-کرده-است وکیل 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با مثبت ارزیابی کردن تایید طرح کاداستر در شورای نگهبان گفت که این کار باعث شده کشور دارای قانونی باشد که در آن برای اولین بار متولی امر تثبیت مالکیت‌ها مشخص شود.

تعریف کاداستر - سازوکارهای اجرای کاداستر - دست نویس شدن اسناد با طرح کاداستر پایان می یابد - اعلام آمادگی سازمان ثبت اسناد برای تثبیت مالکیت منابع طبیعی 

 احمد تویسرکانی طی سخنانی در همایش مدیریت بهینه زمین با کاداستر و اطلاعات مکانی سه بعدی گفت: اهمیت زمین و استفاده و مدیریت صحیح آن روز به روز بیشتر می‌شود و افزایش جمعیت و محدودیت زمین باعث می‌شود که ما نسبت به مدیریت صحیح زمین قدم های موثرتری برداریم.

وی با بیان این که یک ابزار مهم و اساسی در این زمینه کاداستر است، گفت: در دنیا کارهای مهم و اساسی انجام شده و امروز اطلاعات مکان محور که بستر آن کاداستر است مورد توجه است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد:‌ در کشور ما در سال 51 در تصویب یک قانون این نکته مورد توجه قرار گرفت که ثبت مالکیت زمین بر پایه کاداستر انجام شود، ولی این مهم محقق نشد.

وی ادامه داد: در سال 73 یا 74 استارت اجرایی کاداستر و استفاده از تصاویر هوایی در سازمان ثبت فراهم شد که البته در آن سال‌ها قدم‌های قابل توجهی توسط سازمان ثبت برداشته نشد؛ چرا که برای این کار نیاز به یک اراده جمعی بود.

ایجاد مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - گام بلند سازمان ثبت در جلوگیری از موقوفه خواری 

تویسرکانی گفت: از زمانی که در سازمان ثبت مسئولیت را به عهده گرفتیم قریب به 40 درصد عرصه‌های شهرها در این جریان قرار گرفته و اطلاعات شده بود.

وی با بیان یان که سهم امروز از کاداستر با گذشته متفاوت است، گفت: آنچه که اراده قانونگذار در سال 51 بوده در درجه اول تثبیت مالکیت‌ها بود. امروز بی‌نظمی‌ها در مالکیت‌ها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی وجود دارد که این امر هزینه‌های زیادی ایجاد می‌کند.

تویسرکانی عدم استقرار مدیریت منسجم در بخش ساخت و ساز و نبود برنامه‌های ارائه دهنده اطلاعات مکان محور را از دیگر مشکلات موجود در این زمینه دانست.

معاون قوه قضاییه گفت: در حال حاضر عمده تلاش ما در سازمان ثبت تثبیت مالکیت‌ها در کشور است و به درستی نگاه ما به اطلاعات مکان محور منعطف شده است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان یک کشور در حال توسعه باید به بحث مدیریت بهینه زمین توجه کنیم و اصولا اگر در همه بخش‌ها به بهینه سازی توجه نکنیم به توسعه‌ای که مد نظر است نخواهیم رسید.

تویسرکانی گفت:‌ امروز مدیریت زمین، اجرای کاداستر و استفاده بهینه از منابع به عنوان محور توسعه در کشور مورد توجه است.

وی با اشاره به تایید طرح کاداستر در شورای نگهبان گفت: خوشبختانه با اقدامات سنگینی که در این زمینه انجام شد هفته گذشته آخرین ایراد طرح جامع حد نگار برطرف و این قانون از سوی شورای نگهبان تایید شد.

سازمان ثبت اسناد و املاک در مسیر پیشرفت پیشگام بوده است 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تایید طرح کاداستر و تبدیل شدن آن به قانون برای اولین بار کشور دارای قانونی در این زمینه شد که در آن متولی و بستر کار مشخص شده تا ما بتوانیم در یک فاصله‌ زمانی 5 ساله به اهدافمان برسیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.