×

افزایش 20 درصدی آمار طلاق، طلاق از ازدواج سبقت گرفت

افزایش 20 درصدی آمار طلاق، طلاق از ازدواج سبقت گرفت

اواخر سال گذشته بود که آمار و ارقام منتشر شده نشان داد 750 هزار ازدواج در کشور انجام شد اما این تعداد ازدواج به نسبت سال 92 با رشد منفی مواجه شده بود در این بین نرخ طلاق در استان های مختلف کشور بیانگر این موضوع بود که آمار طلاق نسبت به سال 92 افزایش داشته است که این مسئله به نوبه خود علل مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشته است

افزایش-20-درصدی-آمار-طلاق،-طلاق-از-ازدواج-سبقت-گرفت

اواخر سال گذشته بود که آمار و ارقام منتشر شده نشان داد 750 هزار ازدواج(مقالات مرتبط ازدواج - سوالات مرتبط ازدواج) در کشور انجام شد. اما این تعداد ازدواج به نسبت سال 92 با رشد منفی مواجه شده بود. در این بین نرخ طلاق(مقالات مرتبط طلاق - سوالات مرتبط طلاق) در استان های مختلف کشور بیانگر این موضوع بود که آمار طلاق نسبت به سال 92 افزایش داشته است که این مسئله به نوبه خود علل مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشته است.

شکوائیه در خصوص فریب در ازدواج - هدایای نامزدی و ازدواج از لحاظ حقوقی چه وضعیتی دارد؟ - تعارض چند قانون ملی در مورد ازدواج و طلاق - ازدواج سفید یا سیاه زیستن - موارد فسخ نکاح کدامند؟ - اجازه ولی در عقد نکاح

سرویس اجتماعی فردا: اواخر سال گذشته بود که آمار و ارقام منتشر شده نشان داد 750 هزار ازدواج در کشور انجام شد. اما این تعداد ازدواج به نسبت سال 92 با رشد منفی مواجه شده بود. در این بین نرخ طلاق در استان های مختلف کشور بیانگر این موضوع بود که آمار طلاق نسبت به سال 92 افزایش داشته است که این مسئله به نوبه خود علل مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشت.

در سال‌های اخیر آمار ثبت ازدواج با روند کاهشی روبرو شد؛ به طوری که از سال 1390 با رشد منفی 1.9 درصد و پس از آن در سال 1391 با رشد منفی 5.1 درصد و در سال 1392 منفی 6.7 درصد که در نه‌ ماهه سال جاری (1393) به منفی 7.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

بر اساس گزارش سایت سازمان ثبت احوال آمار ثبت طلاق نیز در سال‌های اخیر با نوساناتی، دارای رشد صعودی بوده؛ به طوری که از سال 1390 با رشد 4.1 درصد، سال 1391 با رشد 5.2 درصد، در سال 1392 با رشد 3.4 درصد و در نه‌ ماهه سال جاری با رشد 8.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود.

چرا آمار ازدواج کاهش یافت؟

مهر و نقش آن در عقد نکاح - تدلیس در ازدواج (باکره نبودن زوجه)رابطه حقوقی ازدواج و تابعیت در دایره قانون - دانستنی های حقوقی ازدواجموارد اجبار زوج به طلاق -

شروع زندگی مشترک این روزها با حداقل‌ها نیز مشکل است، برای نمونه چنانچه حداقل‌ها را برای شروع یک زندگی مشترک در نظر بگیریم در خوشبینانه‌ترین حالت وقتی زوج جوان از برگزاری مراسم در تالار، سفر ماه عسل و خرید‌های غیر ضروری صرف نظر کنند باز هم هزینه های زیادی را برای تهیه حداقل مسکن، کالای ضروری زندگی و ... متقبل می شوند.

از همین رو اغلب جوانان دلیل ازدواج نکردن خود را مشکلات اقتصادی می دانند. جوانان که با تهیه شغل مواجه هستند پیدا کردن شغل هم دردی از آنها دوا نمی کند، زیرا آنقدر درآمدشان پایین است که نمی توانند از هزینه های ازدواج (مقالات مرتبط ازدواج - سوالات مرتبط ازدواج)بر بیایند.

مانع دیگری که سبب شد ازدواج جوانان با تاخیر انجام شود و سن ازدواج در کشورمان بالا برود، برخی توقع‌های غیرمنطقی خود جوانان بوده است. برای نمونه بعضی از آنها تصور می‌کنند تا خانه و ماشین نداشته باشند نباید تن به ازدواج بدهند، اما نباید فراموش کرد که با شروع زندگی زناشویی زوج‌ها به کمک یکدیگر بهتر می‌توانند به این اهداف برسند.

این در حالی است که مسئولان مربوطه نیز می‌توانند با کنترل تورم و ایجاد شغل و امنیت شغلی برای جوانان، موانع ازدواج آنها را برطرف کنند. برای نمونه دولت می‌تواند با قبول بازنشستگی پیش از موعد کارمندان یا برخورد با افرادی که اکنون چند شغل و پست دولتی دارند، زمینه را برای اشتغال تعدادی از جوانان بیکار آماده کند. همچنین می توانند به جوانانی که ازدواج می کنند و مسکن ندارند، مسکن ارزان‌قیمت داده و مقدمات صاحبخانه شدن آنها را فراهم کنند.

افزایش 20 درصدی آمار طلاق

طلاق در سایر جوامع یک واقعیت است اما در جامعه ما به دلایل متفاوتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی جای گرفته و نیازمند کالبدشکافی است.

بهمن ماه 92 بود که سیاوش شهریور، مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران گفت: در 9 ماهه گذشته طلاق 20 درصد در استان تهران افزایش یافته است و این آمار برای ایران که جامعه‌ای اخلاقی و اسلامی است، آمار کمی محسوب نمی‌شود.
 
مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران تاکید کرد: طلاق بسیار پیچیده است و نمی‌توان به آن از یک منظر نگریست. دخالت خانواده‌ها و نبود تعهد جنسیتی نیز در موضوع طلاق مطرح است البته ما نمی‌توانیم نسخه خاصی را در این زمینه بپیچیم. لازم است همه جوانب ازدواج و طلاق را مورد توجه قرار دهیم. در زمینه ازدواج ایمان،‌ اخلاق، شغل، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

50 درصد طلا‌ق‌ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می افتد    

آمار تکان‌دهنده‌تر حاکی از این است که 50 درصد طلا‌ق‌ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد.

طبق آمار، دلایل طلاق گرفتن زوجین تغییر کرده به طوری که قبلا اکثر طلاق(مقالات مرتبط طلاق - سوالات مرتبط طلاق) ها بدلیل مسائل اخلاقی بود ولی اکنون مسائل مالی عمده ترین دلیل روی دادن طلاق(مقالات مرتبط طلاق - سوالات مرتبط طلاق) بین زوجین است. در این بین درخواست برای طلاق از طرف زنان که اکثر آنها، زنان خانه دار بودند صورت گرفته و در شاغلین این پدیده به ندرت اتفاق افتاده است.

در سالهای قبل طلاق در مناطق شهری بیشتر اتفاق می افتاد اما آمار گرایش به طلاق بین روستانشینان و شهرنشینان یکسان شده است.

جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی معتقد هستند که تکنولوژی های جدید روز نظیر وایبر، فیس بوک و اینترنت در افزایش آمار طلاق بی تأثیر نبوده و همچنین آنان نقش ماهواره ها را در افزایش آمار طلاق بین زوجین موثر دانسته اند.

اما باید منتظر ماند و دید در سال جدید با همت جوانان و برنامه های مسئولان برای کمک به مشکلات جوانان برای حل موانع ازدواج، آمار ازدواج افزایش و طلاق کاهش پیدا می کند؟

منبع : امروز فردا را می سازیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.