×

جزئیاتی از پرداخت مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی

جزئیاتی از پرداخت مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی

پرداخت مستمری بازنشستگی و تامین شرایط زندگی مناسب برای بیمه شدگان به هنگام بازنشستگی، یکی از کارکردهای اصلی نظام بیمه های اجتماعی است

جزئیاتی-از-پرداخت-مستمری-بازنشستگی-تامین-اجتماعی

پرداخت مستمری بازنشستگی و تامین شرایط زندگی مناسب برای بیمه شدگان به هنگام بازنشستگی، یکی از کارکردهای اصلی نظام بیمه های اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی بعنوان محوری‌ترین بخش نظام بیمه‌های اجتماعی کشور، در قبال دریافت حق بیمه از بیمه شدگان در دوران اشتغال آنان مسئولیت پرداخت مستمری و تامین و ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان و خانواده آنان را در هنگام بازنشستگی برعهده دارد.

مستمری بازنشستگی-حقوق کار و امور اجتماعی عدم قطع مستمری زنان سرپرست خانوار در صورت ازدواج مجدد - طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی رد شد - آیا زنان بازنشسته هم کمک هزینه می گیرند؟ -

بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی علاوه بر دریافت مستمری از این سازمان، از خدمات درمانی که در مراکز درمانی ملکی و مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی ارائه می شود، برخوردار هستند. استفاده از خدمات مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور برای بازنشستگان این سازمان و افراد تحت تکفل آنان رایگان است.

بازنشستگان تامین اجتماعی(مقالات مرتبط تامین اجتماعی - سوالات مرتبط تامین اجتماعی) همچنین در مراجعه به پزشکان و مراکز پزشکی طرف قرارداد این سازمان نیز با پرداخت مبلغ ناچیزی بعنوان فرانشیز از خدمات آنها استفاده می‌کنند.

اجرای این طرح اختیار و قدرت انتخاب بازنشستگان برای مراجعه به مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی و بیمارستانهای دانشگاهی و خصوصی را افزایش داده است. پرداخت عیدی، حق اولاد و حق عائله مندی، حق سنوات مازاد بر 20 سال و ارائه کالابرگ کالاهای اساسی از دیگر اقداماتی است که از سوی سازمان تامین اجتماعی برای بهبود شرایط زندگی بازنشستگان تحت پوشش این سازمان انجام می‌شود.

پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی

چتر حمایتی تامین اجتماعی از هنگام پرداخت اولین حق بیمه، بر سر بیمه شده و خانواده تحت تکفل وی گسترده می‌شود. در صورت تداوم پرداخت حق بیمه، این پوشش حمایتی تا پایان حیات بیمه شده ادامه می‌یابد و پس از فوت بیمه شده نیز خانواده او از خدمات حمایتی ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

نظام‌های بیمه اجتماعی با دریافت حق بیمه از شاغلان عرصه‌های کار و تولید و خدمت، حمایت از خانواده آنان پس از فوت سرپرست خانواده را برعهده می‌گیرند. پرداخت مستمری بازماندگان یکی از انواع خدمات و حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی است و در صورت فوت بیمه شده و یا مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی(مقالات مرتبط تامین اجتماعی - سوالات مرتبط تامین اجتماعی)، بازماندگان واجد شرایط وی، ضمن برخورداری از خدمات درمانی، از این سازمان مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

با فوت مستمری بگیر بازنشسته و از کارافتاده کلی تحت پوشش تامین اجتماعی، خانواده و بازماندگان وی با احراز شرایط پیش بینی شده در قانون تحت حمایت قرار می‌گیرند. بازماندگان بیمه شده‌ای که بر اثر حادثه ناشی از کار و یا بیماری‌های حرفه ای فوت می‌کند نیز به همین ترتیب از حمایت سازمان تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند، اما اگر فوت بیمه شده شاغل، ناشی از حوادث و بیماری‌های عادی باشد، حمایت از بازماندگان وی تابع شرایط خاصی خواهد بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.