نبود اعتبار یا غفلت مسئولان؟

نبود اعتبار یا غفلت مسئولان؟

درحالی که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به هشتمین سالروز تصویب خود نزدیک می‌شود، اما انگار ماجرای درخواست این قشر برای اجرایی قانون مذکور بیشتر به کلاف سردرگم و روایتی تبدیل شده است که پایانی برای آن البته در قالب اجرایی شدن حداقل از سال 86 تاکنون نوشته نشده است

نبود-اعتبار-یا-غفلت-مسئولان؟

درحالی که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به هشتمین سالروز تصویب خود نزدیک می‌شود، اما انگار ماجرای درخواست این قشر برای اجرایی قانون مذکور بیشتر به کلاف سردرگم و روایتی تبدیل شده است که پایانی برای آن البته در قالب اجرایی شدن حداقل از سال 86 تاکنون نوشته نشده است.

مسئولیت های قانونی حرفه پرستاری - در منشور حقوق شهروندی به قشر پرستار توجه شده است - قانون استخدام پرستاران - قانون راجع به اجازه استخدام پرستار و ماما و کارمند فنی برای وزارت بهداری 

اگر چه سال‌هاست پرستاران و تبع اعضای جامعه پرستاری کشور به شیوه‌های مختلف اعتراض خود را در این‌باره عنوان کرده‌اند حتی به نشانه اعتراض تعدادی از آن‌ها به نمایندگی سایر همکاران خود در سراسر کشور در مقابل در ورودی مجلس جمع شدند یا به رییس جمهور نامه نوشتند، اما هنوز با وجود گذشت 2852 از تصویب آن در مجلس این قانون تنها در گوشه قفسه مسئولان وزارت بهداشت خاک می‌خورد، بدون اینکه به سرانجام رسیده باشد.

 قانونی که بودجه ندارد

دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در تاریخ ششم تیرماه سال 86 با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصوب رسید. در‌‌ همان زمان مقرر شد در مدت 6 ماه، سازمان نظام پرستاری با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، آیین نامه اجرایی قانون را تهیه و ابلاغ کنند. قانونی که جامعه پرستاری کشور، از فردای تصویب آن چشم انتظار اجرایی شدنش ماند. در آن زمان کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم برنامه‌ها و اقدامات زیادی در حوزه سلامت داشت همین موضوع موجب شد تا انتظار پرستاران از وزارت بهداشت بیشتر شود. هر چند که در آن زمان رئیس جمهور وقت، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه ‌های پرستاری را برای اجرا ابلاغ کرد و رئیس وقت اداره پرستاری وزارت بهداشت هم در اسفندماه سال 86 از اجرایی شدن آن تا روز پرستار در 22 اردیبهشت‌ماه سال 87 خبر داد، اما هیچ کس به این نکته توجه نداشت که هنگام ارائه بودجه سال 87، هیچ ردیف اعتباری برای اجرای این قانون پیش بینی نشده بود. عمر دولت نهم تمام شد و وزارت از لنکرانی به مرضیه وحید دستجردی رسید، وزیر که هرگز نتوانست تا پایان وزارتش این قانون را اجرایی کند. روزهای پایانی اسفند 88 بود که زمزمه گلایه آمیز پرستاران بلند و بلند‌تر شد و محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار هم به طور رسمی از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با وجود گذشت دو سال و نیم از زمان تصویب انتقاد کرد.

قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران - تصویب آئین نامه قانون کاهش ساعت کاری پرستاران - تصویبنامه راجع به حقوق فوق العاده ویژه پرستاران 

آذرماه سال بعد هم با وعده متولیان وزارت بهداشت برای اجرای آزمایشی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بیمارستان‌های منتخب تهران گذشت و در واکنش به همه نارضایتی‌ها میرزابیگی در گردهمایی اعلام کرد؛ این قانون از اول اسفند 89 در 12 بیمارستان منتخب تهران برای به دست آمدن میزان K خدمات پرستاری آغاز و پس از تصویب تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه زمینه برای اجرای سراسری آن در کشور فراهم می‌شود. با این وجود سال‌های 90 و 91 هم به پایان رسید و خبری از اجرای این قانون که در آن روز‌ها چهارساله بود نشد و و نوبت به دولت یازدهم رسید. در نخستین روز پرستار هم سید حسن قاضی‌زاده هاشمی که بر مسند وزارت بهداشت بعد از کسب رای اعتماد بهارستانی‌ها تکیه زده بود به پرستاران این نوید را داد که انتظار آن‌ها برای اجرایی شدن این قانون به پایان خواهد رسید.  اما همچنان دلایل مختلف از جمله تامین نشدن بار مالی، این قانون پاشنه آشیلی بود که مسئولان از آن به عنوان مهم‌ترین علت اجرایی نشدن یاد می‌کردند. دلیلی که انگار از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسید و به همین راحتی هنگام تنظیم لایحه بودجه از قلم می‌افتاد. روندی که تا به امروز ادامه داشته است.  با وجود همه اعتراض‌ها و رسانه‌ای شدن این گلایه‌ها سرانجام آذرماه گذشته وزیر بهداشت، از ابلاغ تعرفه گذاری 250خدمت پرستاری خبر داد و اینکه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به ویژه در بخش خصوصی به سرعت اجرایی خواهد شد. براین اساس از این پس افزایش درآمد به کارکرد افراد بستگی دارد و پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد خواهند بود. وعده‌ای که باز هم اجرایی نشد در حد‌‌ همان وعده باقی ماند. شاید به‌‌ همان دلیلی که یک ماه قبل از این اظهار نظر قاضی‌زاده هاشمی از آن سخن گفته بود. داستان تکراری بودجه و اینکه اجرای سراسری قانون تعرفه پرستاری منوط به تخصیص اعتبار است.

 بی‌توجهی به پرستاران در تحول سلامت

نتیجه این شد که محمد شریفی مقدم، عضو شورای عالی نظام پرستاری اعلام کرد اگر وزارت بهداشت به افکار عمومی جامعه پرستاری به عنوان افراد که در خط مقدم نظام سلامت قرار دارند، اعتقاد دارد، باید رفتار خودشان را تغییر دهند. زیرا ادامه وضعیت موجود، بر ارائه خدمات پرستاری به مردم و بیماران، تاثیر منفی خواهد گذاشت. آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت از طرح تحول سلامت به عنوان مهم‌ترین برنامه خود یاد می‌کرد، طرحی که هدف از اجرای آن گسترش عدالت در سلامت و کاهش میزان پرداخت‌های درمان از جیب مردم بوده است، همچنین افزایش کیفیت خدمات و گسترش برخورداری مردم از خدمات درمان بود و به طور حتم باید به طور موازی برای اجرای آن ارتقاء کمی و کیفی شرایط کاری پرستاران به عنوان پرجمعیت‌ترین گروه کاری در کادر بهداشت و درمان کشور نیز لحاظ می‌شد. اما فقط این جمله بار‌ها تکرار شد که متاسفانه وضعیت پرستاری اسف‌بار است و پرستاران زیر بار فشار سنگین کار و تبعیض‌های ناعادلانه کمر خم کرده‌اند. اکنون نیز، زمانی که 68 روز تا هشت‌ساله شدن این قانون باقی مانده شهلا میرگلوبیات، عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان می‌کند که اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری جزو اولویت‌های وزارت بهداشت نیست و باید تکلیف این قانون مشخص شود. این در حالی است که وی در پاسخ به بهانه نخ‌نمای نبود اعتبارات می‌‍‌گوید: مجلس اعتبارات خوبی برای حوزه سلامت در بودجه 93 و 94 در نظر گرفته است که باید این اعتبارات در محل خود هزینه شود. زمانی که قانونی مصوب می‌شود باید منابع مالی آن نیز دیده شود و باید بر اساس ظرفیت وزارتخانه توقع اجرایی شدن طرح‌ها و قوانین را داشته باشیم.

آئین نامه برقراری حق پرستاری برای حمایت و نگهداری از معلولین دارای ضایعه نخاعی 

 واقعیت این است که با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های درمان سیل مراجعه بیماران به بخش دولتی افزایش پیدا کرده این در حالی است که وزارت بهداشت هنوز نتوانسته این قانون که شامل حال تعداد زیادی از کارکنان کادر سلامت کشور می‌شود را اجرایی کند.  در اینجا یک سئوال مطرح می‌شود، ‌ زمانی که منابع مالی برای اجرای این قانون دیده نشده چگونه این وزارتخانه می‌تواند آیین‌نامه‌ای برای آن ابلاغ کند؟ در حالی که بار‌ها و بار‌ها متولیان وزارت بهداشت به عنوان خبر خوش برای پرستاران به آن اشاره کرده‌اند. هرچند که این بار نیز عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبری شاید خوش برای پرستاران دارد، اینکه در آخرین جلسه‌ این کمیسیون با معاونان وزارت بهداشت و تلاش برای اجرای این قانون احساس می‌شود و معاونان این وزارتخانه به دنبال تامین منابع مالی برای اجرای این قانون است. وعده‌ای که دیگر شاید به مذاق این قشر خوش نیاید و حتی به دنبال اینکه آیا اینکه وزارت بهداشت می‌تواند بودجه مورد نیاز را تامین کند نیز نباشند. اما نباید فراموش کرد هشت سال چشم انتظاری زمان کمی برای اجرای قانونی که فقط کاغذی بوده است نیست و ای کاش زمانی که بودجه طرح تحول سلامت تعیین و تصویب می‌شد برای این قانون 2852 روزه نیز اعتبار در نظر گرفته می‌شد تا هم رضایت پرستاران و هم بیمارانی که مجبور هستند گاهی بدخلقی‌های ناشی از خستگی این قشر را تحمل کنند جلب می‌شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.