×

فضای مجازی، فرصتی برای استحکام جایگاه سند رسمی در کشور

فضای مجازی، فرصتی برای استحکام جایگاه سند رسمی در کشور

دبیر هشتمین همایش جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی گفت فضای مجازی، فرصتی برای استحکام جایگاه سند رسمی در کشور است

فضای-مجازی،-فرصتی-برای-استحکام-جایگاه-سند-رسمی-در-کشور وکیل 

دبیر هشتمین همایش جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی گفت: فضای مجازی، فرصتی برای استحکام جایگاه سند رسمی ( مقالات مرتبط با سند رسمی - سوالات مرتبط با سند رسمی ) در کشور است.

شرایط آزمون سردفتری اسناد رسمی - اطلاعیه سازمان ثبت در خصوص دفاتر فاقد دفتریار - قانون تشکیل دفاتر اسناد رسمی - ارزش محتویات و مندرجات سند رسمی  - دادخواست ابطال وکالت نامه و سند رسمی انتقال - فروش مال غیرمنقول بدون تنظیم سند رسمی - چگونگی الزام به تنظیم سند رسمی 

 سیدرسول رسولی، در رابطه با ضرورت برگزاری اینگونه همایش‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه فضای مجازی موجب تحولات زیادی در همه حوزه های فردی و اجتماعی در ابعاد آموزشی، علمی، اقتصادی و فرهنگی شده است، جامعه سردفتری هم با توجه به وجود پدیده های جدید ازجمله ثبت الکترونیکی، حذف دفاتر جاری، استفاده از اسکنر اثر انگشت و قانون پیش نویس اسناد قطعی غیرمنقول و ... نیاز به اطلاع رسانی و آموزش دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل فعالان این حوزه برای دستیابی به این هدف از طریق همفکری، تعامل و همگرایی فعالانه، اینگونه همایش ها را به وجود آوردند تا علاوه بر شناسایی پتانسیل‌های موجود به اهداف عالیه که همانا گره گشایی و خدمت به مردم است نزدیکتر شوند.

وی درباره میزان استقبال از این همایش، گفت: با وجود اینکه این همایش شامل فعالان حوزه سردفتری در سراسر کشور می‌شد، برای نخستین بار استقبال خوبی از آن شد و نسبت به 7 دوره گذشته رکورد خوبی ثبت شد به طوری که بیش از صد نفر از همکاران از نقاط مختلف کشور حتی از شهرهای خیلی کوچک که حدود 2 یا 3 دفتر اسناد رسمی داشتند، در این همایش شرکت کرده بودند.

قرار تامین خواسته به استناد سند رسمی - مزایای طلایی سند رسمی - برخورد دادگاه با ابطال سند رسمی 

رسولی درباره میزان تاثیر فضای مجازی در نهادینه شدن سند رسمی، گفت: بعد از افزایش تعداد دفاتر در سال های 86 تا 88 و ورود قشر جوان تحصیل‌کرده به این حرفه با توجه به حساسیت این حرفه و عدم گذراندن دوره های کارآموزی و کلاس های آموزش ضمن خدمت، بالطبع ممکن بود با مشکلاتی از جمله عدم آگاهی به تنظیم سند مواجه شویم، اما خوشبختانه فضای مجازی نقش بسیار پررنگی برای آموزش در این زمینه ایفا کرده است.

وی گفت: به شخصه این فضا و وبلاگ ها و وب سایت ها حتی اخیرا فضای مجازی تلفن همراه را به عنوان یک دانشگاه می‌دانم زیرا زمانی که همکاران در سراسر کشور با کوچکترین مشکلی مواجه می شوند، آن را به اشتراک می گذارند و دیگر همکاران مطلع، دلسوزانه پاسخ می‌دهند و به این نحو از بسیاری مشکلات جلوگیری می‌شود ضمن اینکه این کار برای برخی دیگر آموزش و یادآوری است.

رسولی با بیان اینکه فضای مجازی برای نهادینه شدن نقش سند رسمی ( مقالات مرتبط با سند رسمی - سوالات مرتبط با سند رسمی ) در جامعه فعالیت پررنگی نداشته است، افزود: بعد از اجرای مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد و معتبر دانستن اسناد عادی، مشکلات خاصی در جامعه به وجود آمد و مردم با مبایعه نامه و قولنامه ها که در مشاورین املاک تنظیم می‌شد مراجعات زیادی به مراجع قضایی داشتند.

دبیر هشتمین همایش جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی، ادامه داد: البته اخیرا نقش سند رسمی در فضای مجازی و بیان مزایای سند رسمی و معایب اسناد عادی و استحکام سند رسمی با اقبال عمومی بیشتری مواجه شده است ضمن اینکه این مساله تا آنجا پیش رفت که دکتر مظفری ریاست دادگستری خراسان رضوی هم طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که قضات، حق پذیرش دعوای اثبات مالکیت را ندارند بلکه فقط می توانند نسبت به تنظیم سند رسمی دعوی را بپذیرند و این مشخص می‌کند که قوه قضاییه هم به این نتیجه رسیده که یکی از مشکلاتی که با آن درگیر است حجم زیاد اسناد عادی در جامعه است.

شرایط ادعای جعل سند رسمی - اعتبار اسناد رسمی و عادی در دعاوی مدنی

بر اساس این گزارش، هشتمین همایش جامعه مجازی دفا‌تر اسناد رسمی کشور در روزهای 24 تا 26 اردیبهشت ماه، در مشهد برگزار شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.