×

کاهش وقوع مرگ در میان 30 تا 70 ساله ها

کاهش وقوع مرگ در میان 30 تا 70 ساله ها

30 اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاست‌های کلی جمعیت براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر انقلاب تعیین و ابلاغ شد

کاهش-وقوع-مرگ-در-میان-30-تا-70-ساله-ها وکیل 

 30 اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاست‌های کلی جمعیت براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر انقلاب تعیین و ابلاغ شد.

حذف سیاست های تشویقی طرح افزایش جمعیت ! همسوئی لایحه کاهش ساعت کار زنان با سیاست های افزایش جمعیت  - هشدار رئیس سازمان ثبت احوال درباره سقوط جمعیتی - اولین قانون اصلاح سیاست های جمعیتی اجرا نشد 

این برنامه در اعلام سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نیز در تیرماه امسال مورد تاکید قرار گرفت. بر این اساس وزارت بهداشت روز گذشته با بیان سیاست‌های جمعیتی این دستگاه اجرایی، از انجام برنامه‌ریزی برای کاهش وقوع مرگ در گروه سنی 30 تا 70 ساله‌ در کشور خبر داد.

سیاست‌های جمعیتی دارای محورهای مختلف شامل 14 بند از افزایش نرخ باروری تا رفع موانع ازدواج است. سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نیز در قالب امور اجتماعی وظایفی را برای تحقق اهداف سیاست‌های جمعیتی تعریف کرده است که برای این موضوع سه دستگاه وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند و البته دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری‌ها و سازمان صدا و سیما نقش کمک‌کننده در این زمینه دارند.

در این میان محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در آخرین اظهارات خود، درباره فعالیت‌های این وزارت‌خانه برای حصول اهداف سیاست‌های ذکر شده می‌گوید: ارتقا، مراقبت و آموزش‌ دوره‌ ابتدایی دوران کودکی از صفر تا 8 سالگی از جمله برنامه‌های سیاست جمعیتی است. وی می‌گوید: در این راستا می‌کوشیم کودکان از نظر رشدی سامان‌دهی شوند. به اعتقاد وی، هر کودکی پتانسیل نخبگی دارد بنابراین نباید هیچ کودکی به دلیل اینکه در خانواده‌اش امکانات وجود ندارد، پتانسیل نخبگی او هم مخفی بماند در واقع با اجرای این برنامه می‌توان عدالت اجتماعی را ترویج داد.

حذف سیاست های تشویقی طرح افزایش جمعیت ! همسوئی لایحه کاهش ساعت کار زنان با سیاست های افزایش جمعیت  - هشدار رئیس سازمان ثبت احوال درباره سقوط جمعیتی - اولین قانون اصلاح سیاست های جمعیتی اجرا نشد 

  افزایش پایداری خانواده‌ها

از سوی دیگر تحکیم بنیان و پایداری خانواده موضوعی است که در بند چهارم سیاست‌های کلی جمعیت عنوان شده که به عقیده مطلق مهمترین موضوع این بند است. به گفته وی، درباره مقوله‌هایی مانند سلامت جنسی و باروری که مرتبط با سلامت خانواده‌هاست باید خدمات مطلوبی به جامعه هدف ارایه شود. این مقام مسئول در وزارت بهداشت، در توضیح بیشتر درخصوص اهمیت این موضوع تصریح می‌کند: آمارها نشان می‌دهد بخشی از طلاق‌ها به دلیل نارضایتی زوجین از روابط جنسی است، بنابراین برای پایداری خانواده به بحث سلامت جنسی نیز پرداخته‌ایم. همچنین مشاوره و آموزش‌های لازم را برای ارتقای کیفیت سلامت جنسی در نظام ارائه خدمات خود ادغام کرده‌ایم، با این اقدام می‌توان نسبت به افزایش پایداری خانواده‌ها امیدوار شد. البته تدوین بسته خدمت سلامت باروری و فرزند‌آوری براساس سیاست‌های کلی یکی دیگر از کارهایی است که از سوی وزارت بهداشت برای اجرای برنامه‌های آموزشی صورت گرفته است.

اما بند هفتم سیاست‌های کلی جمعیت به موضوع فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان می‌پردازد تا با ایجاد شرایط لازم سلامت و نگهداری این دسته از افراد در خانواده تامین شود و البته در این میان هدف دیگر از بیان این بند بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب است. مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: وزارت بهداشت در تکریم سالمندان دستگاه همکار است و با وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان صدا و سیما همکاری می‌کند. البته در بحث سلامت سالمندان ما دستگاه اصلی هستیم.

شورای نگهبان ایرادات طرح افزایش نرخ باروری را اعلام کرد - جرم انگاری در افزایش نرخ باروری کارساز نیست - طرح افزایش نرخ باروری منطبق با سیست های ابلاغی رهبری نیست 

  مراقبت از سالمندان در منزل

در این میان ارتقای سلامت سلامندان در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است که مطلق در این‌باره می‌گوید: مراقبت‌هایی را باید در خانه‌ها به سالمندان ارائه دهیم زیرا بسیاری از سالمندان توان بیرون آمدن از منزل را ندارند تا خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.
اما چالش موجود در این مبحث نبود بخش بستری سالمندان در کشور است، موضوعی که این مقام مسئول در وزات بهداشت هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: شاید فقط یک یا دو بخش بستری سالمندان در کشور وجود داشته باشد در حالی که سالمندان در سراسر کشور هستند، از این‌رو، بخش‌های بستری ویژه سالمندان باید در همه جای کشور ایجاد شود.

آماری هم از سوی مطلق درباره سالمندان اعلام می‌شود که قابل تامل است. به گفته وی، در حال حاضر 34 درصد تخت‌های بستری کشور سالمندان هستند. سالمندان ممکن است در بخش‌های داخلی، اورولوژی و سایر بخش‌ها بستری شوند. به طور مشخص بخش ویژه سالمندان در کشور وجود ندارد.

تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت - هاشمی : طرح افزایش نرخ باروری خلاف آزادی انسانهاست 

  خودارزیابی سلامت

از دیگر برنامه‌هایی که مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در راستای تحقق اهداف سیاست‌های بند ششم به آن می‌پردازد برنامه ریزی برای کاهش مرگ در گروه سنی 30 تا 70 سال است. به گفته وی، مراقبت از نوجوانان، جوانان و میانسالان و کاهش مرگ در میان این گروه‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این میان اجرای برنامه خودارزیابی سلامت برای توانمندسازی میانسالان نیز در نظر گرفته شده است. مطلق هدف از اجرای این برنامه را توانمندسازی زنان و مردان عنوان می‌کند و می‌گوید: با پیاده‌سازی این برنامه افراد خودشان می‌توانند مراقبت اولیه را از خود داشته باشند و این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت ارائه‌دهنده خدمت و در عین حال توانمندسازی افراد شود که اگر نیازی بود برای دریافت خدمات مراجعه داشته باشند. در این برنامه به افراد آموزش می‌دهیم که شیوه زندگی خود را ارزیابی کنند، به عنوان مثال بتوانند وزن خود را کنترل یا اینکه چه موقع به پزشک مراجعه کنند، فشارخون خود را بررسی کنند و اگر دچار فشارخون بالا بودند بدانند که باید چه اقداماتی را انجام دهند. همچنین در برنامه‌های خودارزیابی به افراد آموزش می‌دهیم که نحوه تغذیه آنها باید به چه صورتی باشد. در این راستا سایت خودارزیابی سلامت به نشانی mwselfcare.behdasht.gov.ir راه‌اندازی شده است که افراد با تکمیل فرم ارزیابی، آن را به عنوان یک شناسنامه سلامت همیشه همراه خود داشته باشند.

اجماع حقوقدانان بر تجدیدنظردر طرح افزایش نرخ باروری - حذف سیاست های تشویقی طرح افزایش جمعیت 

به طور حتم تمامی برنامه‌های عنوان شده از سوی وزارت بهداشت برای تحقق اهداف سیاست‌های جمعیتی و سامان‌دهی وضعیت سلامت هموطنان می‌تواند مطلوب باشد البته اگر به طور کامل و با تخصیص اعتبار کافی دنبال شود اما نکته‌ای که در سال‌های اخیر از سوی مسئولان هم بارها مطرح شده ترویج شیوه صحیح سبک زندگی خانواده‌های ایرانی است که به ابعاد مختلفی از مباحث سلامت جسمی و روانی افراد می‌پردازد که البته از سوی وزارت بهداشت هم در دستور کار قرار گرفته است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.