×

برای اتهام حمل مشروبات الکلی قاچاق یک مجازات تعیین می شود

برای اتهام حمل مشروبات الکلی قاچاق یک مجازات تعیین می شود

برای اتهام حمل مشروبات الکلی قاچاق یک مجازات تعیین می شود

برای-اتهام-حمل-مشروبات-الکلی-قاچاق-یک-مجازات-تعیین-می-شود

تاریخ رسیدگی : 78/9/18
مرجع رسیدگی: شعبه 31 دیوان عالی کشور
 
خلاصه جریان پرونده :
آقای سیروس... به همراه دو نفر دیگر به اتهام شرکت در حمل کالای قاچاق ، استفاده غیر مجاز از خودروی دولتی و اخذ رشوه تحت تعقیب دادسرای نظامی ... قرار می گیرد و برابر دادنامه شماره 318 مورخه 77/7/13جهت اخذ رشوه که به پرداخت جزای نقدی معادل وجه مأخوذه به نفع دولت و تحمل یک سال حبس تعزیری و به شش ماه انفصال موقت بدل از اخراج ، تعزیراٌ محکوم می گردد . و در خصوص استفاده غیر مجاز به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس و جبران خسارت وارده محکوم می گردد . و علاوه بر آنچه در کیفرخواست برای وی تقاضای کیفر شده است . از جهت حمل مشروبات به تحمل پنجاه ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود و از جهت حمل کالای قاچاق منتسبه به متهمان ردیف اول و دوم هر دو را متضامناٌ به پرداخت دو برابر جزای نقدی و دو ماه و نیم حبس تعزیری محکوم می نماید . رأی صادره مورد اعتراض وکیل نامبرده واقع و پس از رسیدگی به شعبه 32 دیوان عالی کشور طی دادنامه شماره 727 ابرام می گردد .
دادسرای نظامی ... با توجه به این که اتهام حمل مشروبات الکلی منتسب به متهم نبوده و از موارد اتهامی متهم دیگر پرونده بنام عبدالباقی ... بوده است در تاریخ 78/2/26 به استناد بند 2 ماده 8 قانون تجدید نظرآراء دادگاه ها تقاضای تجدید نظرمی نماید . دادگاه در تاریخ مذکوردر وقت فوق العاده به پرونده رسیدگی و اعلام می دارد با توجه به کیفر خواست صادره ، نظر به این که محکوم علیه در مواردی از حمل کالای قاچاق در معیت و به اتفاق محکوم علیه عبدالباقی... بوده و در کیفرخواست بظور کلی و مطلق بدان بیان عقیده شده است . به نظر خود باقی است و اقدامی متصور نمی باشد. متعاقب این نظریه دادیار اجرای احکام دادسرای مزبور از دادستان محترم کل کشور به استناد بند 2 ماده 8 قانون تجدید نظرآراء دادگاه ها تقاضای تجدید نظر در این قسمت از دادنامه صادره می نماید .
دادسرای دیمانعالی کشور پس از رسیدگی به موضوع با ذکر دلائلی من جمله صحت ادعای محکوم علیه در خصوص توبه قبل از دستگیری ، تقاضای اعمال بند 2 ماده8 قانون تجدید نظرآراء دادگاه ها در مورد مجازاتهای معینه وی می گردد و پرونده به دیوانعالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به درخواست واصله به این شعبه ارجاع گردیده است .
هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید . پس از قرائت گزارش آقای... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر این که اعمال بند 2 ماده 8 قانون تجدید نظرآراء دادگاه ها را تقاضا دارد ...چنین رأی می دهد.
رأی:
نظر به این که توجیه دادرس دادگاه نظامی یک استان ... مبنی بر تعیین مجازات برای حمل مشروبات الکلی به دلیل آن که در کیفرخواست به طور کلی و مطلق برای وی به جهت حمل کالای قاچاق تقاضای کیفر شده است پس از تعیین مجازات برای وی در این خصوص نیز(حمل کالای قاچاق) موجه به نظر نمی رسد لذا اعتراض دادیار اجرای احکام دادسرای مذکور وارد تشخیص و دادنامه صادره به شماره 318 مورخه 78/7/13 دادگاه نظامی یک استان... در خصوص تعیین مجازات برای محکوم علیه سیروس... به جرم حمل مشروبات الکلی به پنجاه ضربه شلاق استناداً به ماده قانون تجدید نظر آراء دادگاه ها نقض بلا ارجاع اعلام می شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.