حفر 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور

حفر 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور

دادستان کل کشور با ابراز نگرانی نسبت به حفر چاه‌های آب غیرمجاز در کشور گفت حفر بیش از 300 هزار چاه غیرمجاز در مقابل 400 هزار چاه مجاز آماری نگران‌کننده است؛ یعنی به نسبت همان تعداد چاه مجاز، چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

حفر-300-هزار-چاه-غیرمجاز-در-کشور

دادستان کل کشور با ابراز نگرانی نسبت به حفر چاه‌های آب غیرمجاز در کشور گفت: حفر بیش از 300 هزار چاه غیرمجاز در مقابل 400 هزار چاه مجاز آماری نگران‌کننده است؛ یعنی به نسبت همان تعداد چاه مجاز، چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد.

چاه هایی که جان زمین را می  گیرند - حفر چاه جهت شرب و بهداشت برابر ماده 5 قانون توزیع عادلانه آب مصوب اسفند 61 احتیاجی بصدور پروانه حفر و بهره برداری ندارد - چون متوقف شدن حفاری چاه جدید به جای چاه متروکه در مدتی که پروانه صادره دارای اعتبار بوده مستند بفعا خواهان نمی باشد نتیجتا ایرادی متوجه خواهان نیست 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست با مسئولان ذیربط در ارتباط با حفر چاه‌های غیرمجاز و نحوه پیشگیری و برخورد با آن گفت: مقام معظم رهبری در اسفند سال گذشته جلسه‌ای با مسئولان اجرایی و بخش‌های مختلف کشور درباره آب و خاک داشتند که نسبت به حفاظت از خاک‌ها، زمین‌ها، منابع طبیعی و جنگل‌ها، ذخایر و منابع ملی و هم نسبت به منابع آبی تأکید داشتند.

 چاه‌های غیرمجاز تهدیدی برای منابع آبی کشور

وی اضافه کرد: از سطح آب‌های زیرزمینی برداشت‌هایی برای کشاورزی، صنعت و آب شرب داریم که بخش قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی است که چاه‌های آب غیرمجاز تهدیدی جدی برای منابع آبی است.

حفر چاه نیمه عمق در ملک غیر - حفر چاه غیرمجاز از مصادیق مواد 1 و 3 و 45 قانون توزیع عادلانه آب - قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری 

دادستان کل کشور با اشاره به گزارش‌های کارشناسان وزارت نیرو بیان کرد: گزارش‌های ارائه شده از وزارت نیرو حاکی از آن بود که در استان تهران و برخی استانها نشست زمین داریم که سانتیمتر آن فرق می‌کند و از این جهت تهدید کننده است که نشست زمین در بعضی از بخش‌ها نگرانی را بر می‌انگیزد و نیاز به اقدام قاطع در رابطه با چاه‌های غیرمجاز دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در بخش‌ها و معاونت‌های مختلف وزارت نیرو کافی نیست، تصریح کرد: قانون‌گذار به وزارت نیرو اجازه داده است که دستگاه حفاری تا 6 ماه توقیف و ارایه خدمات برق و سوخت به چاه‌های غیرمجاز را متوقف کند.

رئیسی همچنین گفت: از طرف دیگر در مواردی که چاه غیرمجاز حفر و پرونده‌هایی در دادگستری تشکیل شده است، باید وزارت نیرو به عنوان مدعی قضیه با اختیاراتی که قانون‌گذار به آن داده است کار را به طور جدی در دستگاه قضایی دنبال کند.

وی افزود: در این نشست مسئولان تأکید کرده‌اند که فرآیند رسیدگی به این پرونده‌ها باید کوتاه‌تر شده و تسریع شود که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد و از مسئولان قضایی و دادستان‌ها در سراسر کشور می‌خواهیم که حتما فرآیند رسیدگی و دادرسی را کوتاه کنند و این پرونده‌ها در شعبات تخصصی که بتوانند کار را با حساسیت دنبال کنند مطرح شود.

خوانده در مقام حفر چاه برآمده و به موانعی برخورد کرده که خارج از اختیار وی بوده و بدون حفر چاه امکان احداث باغ وجود نداشته - تعدی و تفریط در مورد اجاره با حفر چاه 

 لزوم جدیت در برخورد با چاه‌های غیرمجاز

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه مساله آب یک تهدید جدی برای حیات ملت ما است، تصریح کرد: مسئولان در حوزه‌های مختلف بویژه در دولت، نیروی انتظامی و شورای عالی آب باید تلاش کنند قانون‌گذار در این جهت کم نگذاشته و ضعفی ندارند اگر چه حضار در جلسه مطرح می‌کردند ممکن است در برخی از قوانین ضعفی باشد که ما منکر آن نیستیم اما قانون در این قضیه جدی است که به وزارت نیرو اختیاراتی داده است و برای نیروی انتظامی وظایفی داده شده تا در این زمینه به وزارت نیرو در جهت برخورد با کسانی که اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز می‌کنند کمک کند.

به گزارش میزان، وی در ادامه بیان کرد: این جلسه در جهت همفکری، همگرایی و یک اراده و تصمیم جدی برای برخورد با کسانی که به منابع آبی تجاوز دارند و همچنین تصرف غیرمجاز نسبت به ذخایر آبی دارند و این اراده در دوستان و وزارت نیروی انتظامی و بخش‌های قضایی مشاهده می‌شود.

نظر به اینکه محل پروانه حفر چاه در حریم چاههای خواهانها می باشد و به نظر کارشناس دارای یک شاخه آبدهی هستند و به آنها ضرر می رساند حکم به بطلان پروانه صادر میشود

رئیسی اظهار امیدواری کرد: این جلسه منشاء یک پیگیری و هماهنگی جدی باشد برای برخورد با کسانی که به استفاده غیرمجاز از ذخایر آبی و حفر چاه‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند زیرا عدد 300 هزار چاه غیرمجاز در کنار عدد 400 هزار چاه مجاز در کشور عددی نگران‌کننده و غیرقابل قبول است.

وی گفت: طبق گزارش‌هایی از استان فارس برخی از باغ شهرها اقدام به حفر چاه کرده‌اند. همچنین در استان تهران طبق گزارش‌ها بیش از 34 هزار چاه غیرمجاز داریم که منجر به نشست زمین‌ها شده است و طبق اعلام وزارت نیرو در استان تهران این نشست‌ها تا 17 سانتیمتر هم بوده که آمار نگران‌کننده است.

دادستان کل کشور گفت: از دوستان در وزارت نیرو خواسته‌ایم تا پرونده‌ها و مواردی را که به صورت خاص یعنی افراد قابل نفوذی که اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز می‌کنند را در اولویت قرار دهند؛ همچنین چاه‌هایی که خسارت بیشتری برای کشاورزی، صنعت و آب شرب مردم ایجاد کرده‌اند در اولویت رسیدگی قرار دارند و پرونده‌های آنان به صورت جدی و اساسی پیگیری می‌شود.

تعطیل حفاری چاه و عدم حفر چاه در مهلت مقرر ناشی از فعل یا ترک فعل عمدی خواهانها نبوده است 

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های قضایی در معاونت کل را مأمور کرده‌ایم تا جلسات مستمر برگزار کنند و پرونده‌ها را به صورت موردی از طریق واحدهای قضایی و اجرایی مورد پیگیری قرار دهند.

رئیسی همچنین درباره صدور مجوز از سوی برخی مسئولان و سازمان‌ها نیز بیان کرد: درباره آنهایی که مجوز از سوی وزارت نیرو صادر شده است سخنی نیست و اگر کسی اجازه از طرف وزارت نیرو داشته باشد آن را مجاز می‌دانیم زیرا وزارت نیرو، مقام تصمیم‌گیری در این قضیه است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.