×

نشست علمی حق شادی، تفریح و بازی کودک از منظر نظام حقوقی

نشست علمی حق شادی، تفریح و بازی کودک از منظر نظام حقوقی

نشست علمی «حق شادی، تفریح و بازی کودک از منظر اندیشه اسلامی، نظام حقوقی ایران و موازین بین‌المللی» عصر چهارشنبه با حضور اساتید و حقوقدانان در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد

نشست-علمی-حق-شادی،-تفریح-و-بازی-کودک-از-منظر-نظام-حقوقی وکیل 

نشست علمی «حق شادی، تفریح و بازی کودک از منظر اندیشه اسلامی، نظام حقوقی ایران و موازین بین‌المللی» عصر چهارشنبه با حضور اساتید و حقوقدانان در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد.

جایگاه کودکان در حقوق موضوعه ایران - حقوق کودکان متولد از روابط غیرقانونی - بایدها و نبایدهای شرعی و قانونی حقوق کودکان 

 در این نشست نسرین مصفا، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و درگذشت دکتر قربان‌نیا گفت: امسال بیست و پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک است. این کنوانسیون در ارتباط با ترویج و حمایت از حقوق کودک در عرصه بین‌المللی است و با وجود دستاوردهایی که کنواسیون حقوق کودک داشته ولی زمینه‌های زیادی نسبت به حقوق کودک محفوظ مانده است.

او ادامه داد: علاوه بر این سندی که نسبت به حق تفریح کودک مورد توجه قرار گرفته، اعلامیه جهانی 1959 است و در ماده 7 این اعلامیه آمده است که کودک حق دارد که از تفریح برخوردار باشد و جامعه هم باید زمینه‌های تفریح را برای او فراهم کند.

لوایح تهیه شده در معاونت حقوق قوه قضاییه در زمینه حقوق کودکان - جایگاه ممتاز ایران در دفاع از حقوق کودکان 

مصفا یادآور شد: من حق شادی را در عرصه بین‌المللی در زمینه حقوق کودک ندیدم ولی در عرصه بین‌المللی حق تفریح و نفرت وجود دارد. ناگفته نماند که کنوانسیون حقوق کودک تمهیدات لازم را برای حمایت از حقوق کودک اندیشیده است و در ماده 31 این کنوانسیون حق بازی و لذت بردن از زندگی و فراغت برای کودکان بیان شده است.

این عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران یادآور شد:‌ در جولای امسال ما شاهد حملات شدید عربستان به یمن بودیم که در این حملات تعداد زیادی از کودکان مجروح و کشته شدند. بنابراین می‌توان گفت که چالش‌های موجود در زمینه حقوق کودک در عرصه بین‌المللی زیاد است.

مصفا اضافه کرد:‌ حق بازی یک حق شناخته شده برای کودکان است ولی متاسفانه به دلیل کمبود امکانات مادی در بازی‌های امروزی چالش عمده‌ای در این زمینه وجود دارد. هم‌چنین حق استراحت کودکان یکی از حقوق بسیار مهم آنان است ولی آیا کودکان کار هم از این حقوق برخوردارند؟

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین راستگو، از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم در زمینه آموزش کودکان گفت:‌ یک حقوق اولیه انسان دانش و دانستن است که دانش بدون بینش امکان‌پذیر نیست و با دانش و بینش، منش (روش زندگی) باید ایجاد شود. این که ما چگونه باید منش را در نسل آینده‌مان ایجاد کنیم یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم باید سیستم جدی در زمینه رفتار والدین با کودکان وجود داشته باشد تا اگر فرزند آن‌ها دچار لطمه شد، والدین مورد مواخذه قرار گیرند. متاسفانه نظام تشویق و تنبیه انحرافی در کشورها حاکم شده است.

او ادامه داد: نظام تشویق و تنبیه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران باید درست اجرا شود. چرا که تنبیه این نیست که اگر راننده‌ای در کشورمان تخلفی کرد او را جریمه کنیم.

وی با اشاره به حدیثی در زمینه کودکان که باید کودک هفت سال بازی کند، گفت: بازی حق کودک است و پیامبر (ص) این را حق می‌داند. در حدیثی دیگر آمده که کودکان تا هفت سال آقای خود هستند و کسی حق ندارد که آن‌ها را محدود کند. ناگفته نماند صدام و دیکتاتورها عقده‌های کودکی خود را در کارهای‌شان اعمال کردند.

دستاوردها و نوآوری ها در حقوق کودک و نوجوان - حقوق کودکان و وظایف والدین از دیدگاه قانون مدنی

راستگو چنین ابراز عقیده کرد: متاسفانه الگوگیری غربی در برنامه‌های کودکان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رواج یافته است و ان‌شاءالله ما بتوانیم با تجربیات موفق کشورهای دیگر همانند ژاپن و آلمان و ... که در زمینه حقوق کودکان تلاش داشته‌اند را در کشورمان پیاده کنیم.

او اظهار امیدواری کرد که تحریم‌ها هر چه سریع‌تر از بین برود تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود.

در ادامه این نشست زهرا داور، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت:‌ جامعه ما حدود 21 سال است که به کنواسیون حقوق کودک ملحق شده است.

وی افزود:‌ مولفه‌هایی که برای حق شادی،‌ بازی و تفریح کودکان تعریف شده، مولفه فرهنگی، هنری و ورزشی است. متاسفانه حق شادی کودک را در قواعد داخلی و بین‌المللی نداریم.

داور درباره مولفه‌های شاد بودن مردم جامعه گفت:‌ شاد بودن مردم بستگی به ثبات سیاسی،‌ نبود بیکاری، آمار پایین طلاق،‌ خدمات مطلوب دولتی و اجتماعی،‌ مدارس و دانشگاه‌های رایگان و محیط زیست سالم و میزان پایین جرم و جنایت و ... دارد. ناگفته نماند حق شادی و تفریح کودک به عهده دولت و نهاد خانواده است. متاسفانه جایگاه کودک در خانواده‌ها، جایگاه ویژه‌ای نیست.

داور افزود: در مواد قانون برنامه پنجم توسعه وظایف دولت و زیرمجموعه‌های دولت به صورت کلی برای افراد حقیقی و حقوقی مطرح شده و این قانون، بیان کلی را در زمینه وظایف دولت برای حمایت از همه مردم جامعه مطرح کرده است. منشور حقوق شهروندی وضعیتش بهتر شده و در این منشور آمده که کودکان باید از حمایت‌های اجتماعی مناسب و خدمات بهداشتی بهره‌مند شوند. هم‌چنین در قانون اساسی ما موضوع کرامت انسانی را داریم و در قوانین دیگری که بنده مطالعه کردم، حق بازی کودک را به عنوان وظیفه دولت ندیدم.

به گزارش ایسنا، این نشست در راستای اجرای تفاهم نامه مشترک بین کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و به مناسبت بزرگداشت هفته کودک مقرر در تقویم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.