×

محکومان جرائم خشن رتبه سوم کشور را دارند

محکومان جرائم خشن رتبه سوم کشور را دارند

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت پس از سارقان و زندانیان مواد مخدر، محکومان جرائم خشن در رتبه سوم کشوری قرار دارند

محکومان-جرائم-خشن-رتبه-سوم-کشور-را-دارند وکیل 

 قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: پس از سارقان و زندانیان مواد مخدر، محکومان جرائم خشن در رتبه سوم کشوری قرار دارند.

جرایم خشن سبب کاهش احساس امنیت می شود - پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم 

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر مهدی امیری اصفهانی روز چهارشنبه درهمایش ملی یک روزه خانواده، زنان، حمایت های اجتماعی، تهدیدات و فرصت ها که در هتل پارسیان کرمانشاه در حال برگزاری است افزود: بیش از 15 درصد از پرونده های کیفری در ارتباط با جرائم خشونت آمیز است.

وی از خشونت و پرخاشگری به عنوان رایج ترین آسیب های اجتماعی در عصر کنونی یاد کرد و ادامه داد: متولیان و گروه های بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در راستای کاهش این آسیب تلاش می کنند و باید به سمت اقدامات پیشگیرانه و اثربخش برای کاهش و جلوگیری از خشونت و جرائم پیش رفت.

وی برگزاری برخی اقدامات و برنامه ها را موجب ترویج خشونت دانست و افزود: ترویج فیلم های خشونت آمیز، رواج خشونت های آشکار و نزاع های دسته جمعی از جمله مواردی است که موجب ترویج خشونت در یک جامعه می شود.

 مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه - جرم شناسی 

به گفته وی، تا زمانی که ابعاد خشونت شناخته نشود نمی توان برای مقابله با آن برنامه ریزی کرد.

 تشکیل کمیته ملی پیشگیری از خشونت

این مسئول در خصوص فعالیت های کمیته ملی پیشگیری از خشونت گفت: این کمیته از سال گذشته راه اندازی شده و برای این منظور و تدوین آیین نامه با دستگاه های اجرایی، اجتماعی، قضایی و دستگاه های ذی ربط در ارتباط است و در راستای برنامه ریزی سیاست هایی به منظور پیشگیری و کنترل خشونت تلاش می کند.

امیری اصفهانی با بیان اینکه این کمیته در سطح استانی فعالیت های خود را نیز دنبال می کند ادامه داد: شایسته است اصحاب رسانه از دستگاه های اجتماعی، قوه قضاییه و دستگاه های مرتبط مطالبه گر سلامت اجتماعی در جامعه باشند.

به گفته وی، تا هنگامی که انسجام بین دستگاه های مرتبط نباشد نباید انتظار کاهش جرائم در کشور را داشته باشیم.

امیری اصفهانی اظهار کرد: برنامه های دیگری برای مقابله با خشونت در کشور دنبال شده و اکنون این رویکرد از رویکرد مقابله سنتی با خشونت پیشی گرفته است.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار کرد: کرامت و ارزش انسانی از پایه ها و ستون اصلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در این قانون در دو اصل دهم و بیست و یکم به جایگاه بانوان و خانواده اهمیت ویژه ای داده شده است.

وی با بیان اینکه براساس این قوانین دولت موظف است براساس موازین اسلامی حقوق زنان را تضمین کند ادامه داد: در این بین حمایت از بانوان بدسرپرست، بی سرپرست، بانوان بیوه و حمایت از زنان باردار بدسرپرست و بررسی حق حضانت اهمیت ویژه دارد و برای تشکیل خانواده و پایداری آن نیازمند برنامه ریزی منسجمی هستیم.

وی با تاکید براینکه از نگاه اسلام کرامت انسانی مورد تاکید است افزود: هر یک از آحاد بشر صرف نظر از مرد یا زن بودن انسان است و همگی در زمینه داشتن حقوق انسانیت یکسانند ولی خصوصیات متفاوتی در دو جنس وجود دارد.

به گفته وی، زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند دارای استعدادهای عظیمی هستند و با پذیرش مسئولیت های مختلف در توسعه کشور نقش دارند.

امیری اصفهانی اظهار کرد: براساس موازین دینی و اخلاقی، حد اعلای رشد فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و معنوی زنان برای منفعت حداکثری جامعه ضرورت دارد.

اصل قانونی بودن جرم و مجازات - فرهنگ سازی و نظارت دو رکن اساسی در پیشگیری از وقوع جرم است

 حجاب لباس مشارکت اجتماعی بانوان

وی از حجاب به عنوان لباس مشارکت اجتماعی زنان و وسیله آرامش آنان یاد کرد و افزود: دیدگاه غرب به زنان نگرشی عریانگری و وسیله ای برای ترویج بی بند و باری است که علاوه برآن معضل همجنس بازی به عنوان ارزش مطرح شده و نتیجه ای که از این نگرش حاصل شده فروپاشی و افزایش فرزندان بی هویت در غرب است.

وی از سلامت، امنیت، آرامش و تکریم زن در حانواده به عنوان مساله اساسی یاد کرد و ادامه داد: در نگرش اسلامی زن مایه آرامش است و تا زمانی که زنان از آرامش روحی و روانی برخوردار نباشند نمی توانند این آرامش را به خانواده تزریق کنند

به گفته وی نگاه اسلام به زنان، نگاهی عزت بخش، کرامت بخش و هویت آفرین است.

این مسئول با تاکید براینکه اشتغال زنان منافاتی با مسئولیت های آنها ندارد ادامه داد: تناسب شغل با شخصیت زنان ضروری است و یکی از بزرگترین خطاهای غرب برابری جنسی و مردواره کردن زنان است و تنها ابتذال و بی بندوباری را به زنان هدیه داده اند.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم 

وی با بیان اینکه زنان از همان زمان صدر اسلام از حقوق بسیاری برخوردار بوده اند افزود: برخی از افراد که سنگ دفاع ازحقوق زنان را بر سینه می زنند به نام آزادی فریبکاری می کنند که باید برای مقابله با این ترفندها هوشیار بود و برنامه ای منسجم در پیش گرفت.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.