×

کتاب اخلاق و آداب قضاوت منتشر شد

کتاب اخلاق و آداب قضاوت منتشر شد

کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح منتشر شد

کتاب-اخلاق-و-آداب-قضاوت-منتشر-شد وکیل 

کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح منتشر شد.

 در مقدمه این کتاب که از سوی دفتر نشر معارف به زیور طبع آراسته شده آمده است: « مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای عدالت و اقامه‌ حق و دفع باطل است، اما انجام این وظیفه تا حد زیادی به اخلاق و آداب مربوط به قضاوت بستگی دارد و اگر عدالت، روح قضاوت است، اخلاق و آداب قضا، روح عدالت به شمار می‌آید.

بر پایه‌ تعالیم اسلام، قاضی هرگز به مقام والای داوری نمی‏‌رسد و مظهر عدل الهی نمی‌گردد و جایگاه حقوقی خود را نمی‌یابد، مگر اینکه به علم و ادب آراسته گردد. اخلاق و آداب قضاوت در اسلام از شرع انور گرفته شده است و با دقت در آیات قرآن کریم و روایات صادره از پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان (علیهم ‏السلام) و با مراجعه به کتاب‌های فقهای اسلامی می‌توانیم اخلاق و آداب قضای اسلامی ‌را استنباط و استخراج کنیم. بر همین اساس است که می‌بینیم قاضیِ مؤدّب به اخلاق و آداب قضا بر خط اعتدال حرکت می‌کند، رفتار او با اصحاب دعوی یکسان است در قضاوت نرم و ملایم است، اما ضعف از خود نشان نمی‏‌دهد.

از مراجعه‌ پیاپی اصحاب دعوا خسته نمی‏‌شود و به ستایش متملِّقان وقعی نمی‌نهد و تحت نفوذ هیچ کس قرار نمی‌گیرد، گرچه از مشورت عالمان و متخصصان متعهد بهره‌مند می‌گردد.»

نویسنده در این کتاب با تتبّع در آیات قرآن کریم، منابع روایی و فقهی، به اخلاق و آداب قضاوت در اسلام پرداخته است.

کتاب از 4 بخش تشکیل شده که هر بخش چندین فصل را شامل می شود.

عناوین 4 بخش این کتاب عبارتند از اخلاق و آداب، جایگاه قضاوت و دادرسی در اسلام، شرایط و ویژگی‌های قاضی و آداب دادرسی.

کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» در 256 صفحه، قطع رقعی، دورنگ و شمارگان 1000 نسخه و قیمت 10000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.