×

توصیه هایی مهم به خریداران ملک و آپارتمان

توصیه هایی مهم به خریداران ملک و آپارتمان

به گزارش ایسنا، دنیای اقتصاد نوشت آنچه در این گزارش به شما توصیه می‌شود، شاید تجربه به دست آمده از حداقل 10 سال‌ فعالیت ملک‌بازها باشد

توصیه-هایی-مهم-به-خریداران-ملک-و-آپارتمان وکیل 

به گزارش ایسنا، دنیای اقتصاد نوشت: آنچه در این گزارش به شما توصیه می‌شود، شاید تجربه به دست آمده از حداقل 10 سال‌ فعالیت ملک‌بازها باشد.

«ملک‌باز» به کسانی گفته می‌شود که دلال نیستند، بنگاه معاملات ملکی هم ندارند، اما خیلی خوب و هوشمندانه بلدند با یک نفر دلال یا یک مشاور املاک کارکشته، چگونه باید وارد مذاکره شوند تا میز معامله را به نفع خود تغییر دهند.
 
کارشناسان اقتصادی به این گروه–ملک‌بازها- سوداگر یا سفته‌باز می‌گوید. از نظر کارشناسان، سوداگران بازار مسکن یعنی افرادی که به قصد تجارت و استعمار اقتصادی، اقدام به خرید ملک می‌کنند. این خرید آنها از یک‌سو به کاهش عرضه برای متقاضیان مصرفی –مردم عادی- منجر می‌شود و از سوی دیگر به دلیل کمبود عرضه، باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. در نتیجه سوداگران پس از مدتی از خریدشان، آن را می‌فروشند تا از رشد‌ قیمت، سود کسب کنند.
 
وجود ملک‌بازها در بازار مسکن از اساس نادرست و نشانه بیماری در اقتصاد کشور و بالاخره آسیب‌زا برای مردم است، اما نوع حرکت آنها، می‌تواند الگوی فوق‌العاده مناسبی برای شما به عنوان خریدار مصرفی آپارتمان باشد! دقت در حرکت ملک‌بازها نشان می‌دهد: این گروه 1+5 اصل را در هر معامله‌ای که انجام می‌دهند، رعایت می‌کنند.
 
این اصول چیست؟
 
اصل اول: حقه‌پذیر نباشید
 
همه کسانی که برای اولین‌بار وارد بازار خرید ملک می‌شوند، از قبل انتخاب‌هایی دارند و مثلا به دنبال آپارتمانی با متراژ مشخص، عمر بنای مشخص و حتی در محله‌ای مشخص هستند. در این میان، بسیار اتفاق افتاده است که متقاضی وارد بنگاه می‌شود و دلال بدون دقت در آنچه مشتری درباره انتخابش می‌گوید، شروع می‌کند به گفتن از فایل‌هایی که در بنگاه دارد. در این حالت دلال سعی می‌کند آنچه را دارد به مشتری بفروشد نه آنچه را مشتری می‌خواهد. این موضوع برای خریدارانی که به دلال آشنا مراجعه می‌کنند، بسیار اتفاق می‌افتد. بنابراین اکیدا توصیه می‌شود، هرگز به سفارش غیرمرتبط دلال و مشاور‌ املاکی گوش نکنید و بر خواسته‌های خود محکم بایستید. دلالان حتی برای تغییر موضع شما اصرار می‌کنند که مثلا فایلی که در اختیار دارند به مراتب بهتر و ارزان‌تر از آپارتمانی است که شما به دنبال آن هستید، اما با همه این حرف‌ها، به هیچ وجه اجازه ندهید دلال برای شما تصمیم بگیرد.
 
اصل دوم: نترسید
 
معمولا وقتی دلال و بازاریاب یا مشاور املاک به این تشخیص می‌رسد که شما یک آپارتمان مورد بازدیدشده را پسندیده‌اید و تقریبا نسبت به خرید آن، مصمم هستید، از فردا شروع می‌کنند به تماس تلفنی با شما و خالی کردن دلتان. دلالان برای اینکه زودتر معامله را جوش دهند، در تماس‌های مکرر تلفنی شما را از اینکه مشتری دیگری پای ملک خوابیده و حتی یکی دو نفر هم مبلغی را به عنوان بیعانه به فروشنده داده‌اند، تحریک می‌کنند تا هرچه سریع‌تر بتوانند با دریافت بیعانه از شما، فروش آپارتمان را قطعی کنند و خیالشان از حتمی‌ بودن معامله راحت شود. در این مواقع شما خیلی خونسرد و راحت، از پرداخت بیعانه پرهیز کنید و پرداخت هر میزان پول را به روز موعود در بنگاه و با حضور فرد فروشنده به همراه مدارک ملک، موکول کنید.
 
اصل سوم: مدارک ملک را ببینید
 
یادتان باشد کسی که برای شما دلالی می‌کند فقط به دنبال پورسانتی است که از محل انجام معامله برای خودش به دست می‌آورد. برای همین است که در قولنامه‌هایی که شما با فروشنده امضا می‌کنید، بندی وجود دارد با این مضمون: صحت و سلامت معامله را خودم تایید می‌کنم و در صورت بروز مشکل، خودم آن را گردن خواهم گرفت.
 
بنابراین لازم است بعد از انتخاب قطعی و قبل از تنظیم قولنامه، صحت و سلامت حقوقی آپارتمان مورد معامله را خودتان کنترل و بررسی کنید. شما خودتان باید با چشمان خودتان، سند و پایان‌کار آپارتمان را ببینید و مشخصات مالک را در آن با شناسنامه‌ و کارت‌ملی کسی که به عنوان فروشنده جلوی شما نشسته مطابقت دهید. اگر دلال به شما گفت «لازم نیست مدارک را ببینید، ما خودمان قبلا مدارک را کنترل کرده‌ایم»، شما باید در واکنش به این حرف، تصمیم 180 درجه‌ای بگیرید! یعنی باید مصمم شوید که مدارک را حتما ببینید. بسیار اتفاق افتاده است که خریداران به خاطر همین اطمینان و اعتمادهای نابجا، کلاه بزرگی سرشان رفته و بلافاصله بعد از خرید مجبور شده‌اند در محاکم قضایی علیه فردی که خودش را فروشنده جا زده، اقامه دعوا کنند.
 
اصل چهارم: اول کلید، بعدا چک
 
بعد از آنکه قولنامه را امضا کردید، اول باید کلید واحدمسکونی را از فروشنده دریافت کنید و بعد از آن، چک مبلغ معامله را واگذار کنید. بعضا اتفاق افتاده است که دلال مسوولیت اخذ کلید از فروشنده را تقبل می‌کند، اما شما چنین پیشنهادی را اصلا قبول نکنید. بعد از امضای قولنامه، هیچ دلیلی وجود ندارد که فروشنده کلید واحد را به شما تحویل ندهد.
 
اصل پنجم: چک رمزدار ندهید
 
برای پرداخت مبلغ، از قدیم عرف بر این بوده که خریدار ملک، چک رمزدار در وجه فروشنده از بانک می‌گیرد و در پایان تشریفات مخصوص تنظیم معامله در بنگاه، به فروشنده می‌دهد. اما ملک‌بازها هرگز از چک‌ رمزدار برای خرید استفاده نمی‌کنند. چک‌ رمزدار بعد از اینکه در بانک به نام فرد فروشنده ملک، صادر می‌شود، به هیچ وجه قابلیت برگشت خوردن به نام صاحب چک–خریدار- را ندارد، به‌طوری‌که صاحب چک اول و آخر مجبور است آن را به فروشنده بدهد. در این حالت اگر به هر دلیلی–مثلا نقص مدارک ملک یا طلب انصراف فروشنده از قیمت مورد توافق- معامله به هم بخورد، چک رمزدار صادر شده، باید به فروشنده داده شود تا فروشنده آن را نقد کند و سپس به حساب خریدار واریز کند! بنابراین ریسک این نوع چک بانکی در معاملات ملکی زیاد است. در این باره توصیه می‌شود خریدار از چک تضمینی استفاده کند. چک تضمینی بنام خود خریدار صادر می‌شود و اگر معامله انجام شد، خریدار با دو امضاء پشت چک، می‌تواند آن را تحویل فروشنده دهد در غیر اینصورت، هنگام به هم خوردن معامله، چک توسط صاحب‌چک قابل نقد شدن است.
 
اصل آخر: تسلط بر «خود و معامله»
 
توصیه کلیدی به شما برای خرید مسکن در بازار نابسامان امروز، داشتن اعتماد به نفس کامل و پرهیز از اگر با تسلط کامل بر اوضاع بازار، سنجیده تصمیم بگیرد به راحتی می‌توانید 5 اصل اول را رعایت کنید در غیر اینصورت، در همه این اصول 5گانه بازنده خواهید شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.