×

مجازات جایگزین حبس نباید در هدف مجازات تاثیر منفی بگذارد

مجازات جایگزین حبس نباید در هدف مجازات تاثیر منفی بگذارد

یک قاضی دادگستری گفت استفاده از ظرفیت‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت کیفری تأثیرگذار است، اما این رویه نباید در هدف مجازات تأثیر منفی بگذارد

مجازات-جایگزین-حبس-نباید-در-هدف-مجازات-تاثیر-منفی-بگذارد وکیل 

یک قاضی دادگستری گفت: استفاده از ظرفیت‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت کیفری تأثیرگذار است، اما این رویه نباید در هدف مجازات تأثیر منفی بگذارد.

محمد سهراب‌زاده ، در مورد راهکارهای کاهش بار کیفری و زندان‌ها اظهار کرد: شناسایی علل و عوامل جرم، توجه به مسائل اقتصادی، معیشتی و رفاهی مردم، اشتغال‌زایی، ایجاد محیطی سالم و ارائه آموزش‌های تربیتی همگی در کاهش میزان جرم و در نتیجه به حداقل رسیدن ورودی پرونده‌های قضایی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در قوانین از جمله آزادی مشروط، تعلیق مجازات، تعویق صدور حکم، عفو و مانند آن را در کاهش جمعیت کیفری مهم و تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: مجازات جایگزین نباید در هدف مجازات تأثیر منفی بگذارد.

سهراب زاده با تاکید بر این‌که «در جامعه باید به کیفیتی بسترسازی شود که در نگاه شاکی مجازات جایگزین هم هدف حبس را برای محکوم دنبال کند» خاطرنشان کرد: تشویق و تذکر به‌موقع مجرمان برای ایجاد انگیزه و ترغیب آن‌ها به زندگی سالم باید از برنامه‌ها برای کاهش تعداد زندانیان باشد.

قاضی ناظر زندان‌های ایلام، با تاکید بر این‌که «باید زمینه بازگشت فرد خاطی به جامعه را در زندان فراهم کرد تا به‌عنوان فردی سالم در جامعه پذیرفته شود» تصریح کرد: در صورتی زندان می‌تواند به اهداف اصلاحی دست پیدا کند که با اسلوب صحیح علمی و فنی نسبت به نگهداری زندانیان اقدام شود.

وی ادامه داد: اگر ظرفیت زندان‌ها به کیفیتی در اختیار قرار گیرد که فضای کافی داشته باشد به‌ویژه برای کسانی که استحقاق زندان را دارند، امکان بازپروری برای آنان فراهم می‌شود.

این قاضی دادگستری یکی دیگر از اقدام‌های اساسی و اصولی برای کاهش جرم و در نهایت تعداد مجرمان در زندان‌ها را برنامه‌ریزی فرهنگی عنوان کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.