×

یک پیشنهاد عملی

یک پیشنهاد عملی

قانون عرضه و تقاضا مبتنی بر طبیعت اقتصاد است اگر می‌گذاشتند عرضه و تقاضای خدمات وکالت دادگستری سیر طبیعی خود را طی کند، امروز وضع معیشت جامعه وکالت این نبود که هست

یک-پیشنهاد-عملی وکیل 

قانون عرضه و تقاضا مبتنی بر طبیعت اقتصاد است. اگر می‌گذاشتند عرضه و تقاضای خدمات وکالت دادگستری سیر طبیعی خود را طی کند، امروز وضع معیشت جامعه وکالت این نبود که هست.

عرضه و تقاضا در مورد وکالت دادگستری نه بطور طبیعی، بلکه به جای تنظیم، با ثبت سوء در آن «دست‌کاری» و در هر گوشة مدرسه‌ای عالی حقوق تأسیس کردند و با قصد انباشتن عرصه وکالت، هر روز بر تعداد متقاضیان حرفه وکالت افزودند. آن چه نباید می‌شد، شد حال وظیفه چه کسی است که در برابر این عدم تعادل تحمیلی به جامعه وکالت تدبیری بیندیشد و راهی عاقلانه بگشاید. وکلای دادگستری در اندیشه تأمین معاش روزانه خود ناگزیر به رقابت و تبلیغ ناصواب روی می‌آورند! چه کسی را باید سرزنش کرد. بدخواهان شاد مانند از این صحنه خودساخته و با سرور به آن می‌نگرند.وظیفه کانون‌های وکلا دادگستری تنها صدور پروانه و محاکمه انتظامی وکیل دادگستری نیست، بلکه باید بستر را برای جذب موکل و کسب درآمد مشروع برای وکلای جوان آماده سازند. آنگاه حق دارند وکیل را به علت عدم رعایت مبانی اخلاقی حرفه وکالت سرزنش و مؤاخذه کنند. من لامعاش له لا معادله. هر وکیل جوان که به علت ضعف مورد اهانت قرار گیرد اهانت به او اهانت به تمام جامعه وکالت هست، درباره زندگی وکلای جوان بی‌تفاوت نباید بود. در این نامه سرگشاده جای تفصیل نیست، به اختصار پیشنهاد می‌شود: همه کانون وکلای دادگستری، درون تشکیلات خود، با هر نام، نام مهم نیست واحدی تأسیس کنند به قصد معرفی وکلای جوان به مردم حوزه خود و به قصد معرفی مردم نیازمند بوکیل به وکلای جوان برای برقراری رابطه وکالت بین آنان و حمایت از این رابطه، نگویید این عمل در شأن کانون وکلای دادگستری نیست و وکیل خود باید با جلب اعتماد مردم در جستجوی هر موکلی برآید و این امر جزء وظائف کانون وکلا در قانون پیش‌بینی شده است. آیا تحمل تحقیر وکلای جوان و روی آوردن آنان به تبلیغ ناروا برای تحصیل درآمد در شأن کانون وکلای دادگستری است؟! آیا قوانین پیش‌بینی کرده‌اند در این گونه امور ناروا باید ساکت بود؟

کانون وکلای هر استان از طریق معمول آگاهی دهند که مردم حوزه کانون برای انتخاب وکیل به کانون مراجعه کنند و از وکلای دادگستری نیز بخواهند، در صورت تمایل شرحی از توانائی‌های خود در امر وکالت را به کانون اعلام کنند تا طرفین در برقراری وکالت احساس امنیت بیشتری کنند، وکلای جوان آماده‌اند وکالت در دعاوی را با حق‌الوکاله‌های حتی مناسب با درآمد افراد کم‌بضاعت جامعه بپذیرند و با جدیت در احقاق حق و انجام وظیفه، هر موکل را وسیله معرفی خود به مردم محل اشتغال خویش قرار دهند که به تبلیغ ناصواب برای جذب موکل ناگزیر نشوند، برای تحقق این هدف عالی به بحث مفصلی نیاز است که مدیریت کانون‌های وکلای دادگستری به شایستگی از عهده آن برمی‌آیند. انجام هر عمل سخت با هم‌اندیشی آسان می‌گردد. سپس وکیلی که از طریق کانون وکالتی را پذیرفته باید موظف شود از دادخواست‌ها، شکوائیه‌ها و لوایح استدلالی خود تصویری در اختیار کانون بگذارد تا میزان باشد برای تشخیص توانائی در امر وکالت و اطمینان کانون در معرفی موکل به او. مزایای این روش بسیار است از جمله:

* اعتماد مردم به وکالت و کانون وکلای دادگستری هر حوزه و احساس امنیت در رابطه با وکیل منتخب کانون که منجر به انتخاب از جانب شخص موکل می‌شود.

* برقراری صمیمیت بین وکلا و مدیریت کانون و احساس حمایت متقابل و در نتیجه افزایش علاقمندی وکلا در مجامع عمومی وکالت و شرکت فعال‌تر در انتخاب مدیران که در سالهای اخیر از جذابیت آن کاسته شده است!

* نظارت علمی کانون وکلای دادگستری بر وکلای حوزه خود و تلاش وکلای دادگستری در جهت افزایش سطح علمی و توانائی کاربردی خویش و آگاهی مردم حوزه کانون در وجود وکلای توانا و صالح و صادق در پیشبرد حق و عدالت.

* نظارت کانون وکلا بر عادلانه و منصفانه بودن رابطه مالی وکیل و موکلش از طرف کانون به وکیل معرفی شده و اطمینان طرفین به رابطه مالی هر دو

* کانون طبعاً حق دارد به ازای تلاش خود در جهت معرفی موکل و تأمین مالی وکلا و به منظور پرداخت هزینه محل و دستمزد کارمندان وابسته به واحد معرفی موکل و سایر مخارج جاری کانون، با تفاوت درآمد حاصل از تلاش خود در مورد هر وکالت و حق‌‌الوکاله مقرر درصدی متناسب حداقل 5 و حداکثر 15 درصد از حق‌الوکاله مزبور را به کانون اختصاص و از این طریق سهم کانون را در مورد پرداخت به صندوق حمایت وکلا تأمین و تسهیل نماید و بسیاری از امتیازات دیگر…

دکتر غلامرضا طیرانیان

منبع : اطلاعات

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.