×

قاضی مستقل جلوی دخالت ها را می گیرد

قاضی مستقل جلوی دخالت ها را می گیرد

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به استقلال دستگاه قضایی گفت استقلال صرفا بی‌طرفی در دعوا نیست؛ طبیعی است که ممکن است قاضی در معرض دخالت‌ها قرار گیرد، اما قاضی مستقل جلوی دخالت‌ها را می‌گیرد

قاضی-مستقل-جلوی-دخالت-ها-را-می-گیرد وکیل 

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به استقلال دستگاه قضایی گفت: استقلال صرفا بی‌طرفی در دعوا نیست؛ طبیعی است که ممکن است قاضی در معرض دخالت‌ها قرار گیرد، اما قاضی مستقل جلوی دخالت‌ها را می‌گیرد.

 حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی در مراسم تحلیف 141 نفر از کارآموزان قضایی دوره های تهران و کرمانشاه که در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: کار قضات بسیار مقدس و سنگین و امانت الهی است.

وی با طرح این سئوال که چرا در دنیا این امانت یک مساله مهم تلقی می شود؟ گفت: به دلیل اینکه مهمترین ارزش اجتماعی که عدالت است نتیجه کار قاضی است. قاضی عدالت ورزی می کند و طبیعی است کسی که پای ترازوی عدالت می ایستد بیشترین مسئولیت را بر عهده دارد و خطیرترین امانت را قبول کرده است.

امینی تصریح کرد: آن چیزی که قضاوت را مهم می کند، این است که می خواهد عدالت را برقرار کند؛ لذا فردی که می‌خواهد عدالت برقرار کند، باید نظام وجودی و شخصیتی‌اش با این هدف هماهنگ باشد؛ زیرا عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش قرار گیرد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه به استقلال دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه زمانی می‌تواند عدالت را اجرا کند که هم در شاکله و هم در فردیت خود مستقل باشد و در کشور ما همواره سعی در این بوده که قوه قضاییه کمترین وابستگی را داشته باشد.

امینی با بیان اینکه استقلال صرفا بی‌طرفی در دعوا نیست گفت: استقلال یک جنبه سلبی و یک جنبه ایجابی دارد که از جهت سلبی انسان عوامل بیرونی را مزاحم برای تصمیم‌گیری‌هایش نمی‌بیند. طبیعی است که ممکن است قاضی در معرض دخالت‌ها قرار گیرد اما قاضی مستقل جلوی دخالت‌ها را می‌گیرد.

وی با اشاره به جنبه ایجابی استقلال گفت: در این زمینه باید روحیات و شخصیت فرد به گونه‌ای باشد که اراده‌اش تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه دانش و مهارت و تصمیم‌گیری و اراده را دو فاکتور مهم قضاوت دانست و تاکید کرد: کار قضایی با کار علمی، دانش قضایی و حقوقی و مهارت های حل مساله قضایی عجین است، البته نباید فکر کنیم دانستن قوانین از ما یک قاضی خوب می‌سازد، بلکه باید توان تحلیل خود را بالا ببریم.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری و اراده از سوی قضات گفت: رعایت حریم قضا و جایگاه قاضی مهمترین نکته در دستگاه قضا است و آنچه در این عرصه اهمیت دارد تصمیم‌گیری و اراده مستقل از سوی قضات در صدور آراء است.

وی افزود: ممکن است درآمد یک وکیل از درآمد قاضی بیشتر باشد، ولی دوستان با همه این محدودیت ها قضاوت را انتخاب می کنند.

امینی در پایان گفت: اعتماد و رضایت مردم در کار قضایی و قضات بسیار تاثیرگذار است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.