×

نجفی توانا خودی هستیم، با ما مانند خودی ها برخورد کنید

نجفی توانا خودی هستیم، با ما مانند خودی ها برخورد کنید

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از نمایندگان مجلس خواست که استقلال نهاد وکالت را در لایحه وکالت بیش از گذشته مدنظر قرار دهند

نجفی-توانا-خودی-هستیم،-با-ما-مانند-خودی-ها-برخورد-کنید وکیل 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از نمایندگان مجلس خواست که استقلال نهاد وکالت را در لایحه وکالت بیش از گذشته مدنظر قرار دهند.

علی نجفی‌توانا در مراسم شصت و سومین سال استقلال کانون وکلای دادگستری که شب گذشته در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد، گفت: وکلا به عنوان مدافعان حق و سربازان عدالت قضایی و اجتماعی در این روز بعد از سال‌ها مجاهدت، مبارزه و مقاومت موفق شدند استقلال قانونی خود را به عنوان یک نهاد مدنی بدست آورند. روز مقدسی که نقطه عطفی در تاریخ قضایی کشور است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با روز وکیل، گفت: این همزمانی علت جا به جایی در زمان و مکان برگزاری روز وکیل و سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری است و خوشبختانه مردم با حضور در انتخابات یک حادثه دیگر در زمینه استقلال ملی رقم زدند و در نهایت تصور می کنم در پسابرجام امکان توسعه برای کشور فراهم باشد؛ به ویژه که در جمع انتخاب شدگان از وکلای دادگستری هم حضور دارند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن تشریح جایگاه حرفه وکالت ادامه داد: وجود نهاد وکالت در کشور تجلی جلب مشارکت مردم در اداره کشور است، مشارکتی که میزانش شاخص مردم‌سالاری و دموکراسی در این کشور قلمداد می‌شود. حاکمیتی می‌تواند از مشروعیت و مقبولیت بالایی برخودار باشد که بتواند مشارکت مردمی را جلب کند.

نجفی‌توانا افزود: این نهاد وکالت است که به عنوان قدیمی‌ترین، قوی‌ترین، سازمان یافته ترین و قانونمندترین نهاد، تجلی چنین مشارکتی است، طبیعتاً وجود این مشارکت باعث خواهد شد که نظارت بر اجرای قانون، تأمین حقوق ملت، اجرای قانون اساسی، اجرای عدالت قضایی در زیر ذره بین نگاه تخصصی و حرفه ای وکلای دادگستری که فرزندان این کشورند، انجام شود. قطعاً برآیند چنین حضوری قانونگرایی و نظم گرایی را به دنبال خواهد داشت و یکی از ابزارهای مبارزه با فساد و رانت است، وکلای دادگستری با اشراف به قانون، هرگونه تخطی و تعرض و انحراف از قوانین را رصد می کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: وکلای دادگستری در نوشتار و گفتار قطعاً نقد را که ساز و کار ما حقوقدانان برای بیان عقاید در رفع اشتباهات است در این فرآیند رصد انطباق امور با قانون، مورد استفاده قرار خواهند داد؛ بنابراین حاکمیت در تعامل با ما وکلا و ما در تعامل با حاکمیت می توانیم بستری را فراهم کنیم که قانون و نظم حاکم شود.

نجفی توانا تاکید کرد: متاسفانه نظم در کشور ما رنگ باخته و نظم گریزی با کمال تاسف افزایش پیدا کرده است. این انجام وظیفه و تلاش برای حاکمیت قانون توسط وکلا زمانی میسر خواهد بود که حاکمیت ظرفیت، قابلیت و توان نهاد وکالت را بپذیرد و بتواند از آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: کانون های وکلای ایران همواره در تعامل با حاکمیت در مسیر اجرای عدالت قدم برداشته اند، متخصصان حرفه وکالت همیشه ثابت کرده اند با تحمل شرایط وظیفه و تکلیف خود را هیچگاه فراموش نکرده اند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز یادآور شد: قطعاً وکلا در مسیر اجرای وظیفه خود ایستاده اند و آماده هر گونه تعامل اند و برقراری این تعامل نیاز به ساز و کار دارد. قوه مجریه با توجه به عده و عده تعداد وکلا در کشور امکان اشتغال و بسترسازی برای استفاده از وکیل را باید تدارک ببیند، هم اکنون وکلای جوان از نظر کار در مضیقه اند.

نجفی توانا افزود: وکلای جوان هم اکنون در پرداخت هزینه ها و تأسیس دفتر دچار مشکل هستند. قوه مقننه در تصویب قوانین مربوط به وکالت باید توجه داشته باشد که ساز و کار ما وکلا قانون است، ابزار مناسب به ما بدهند و از ما وظیفه و تکلیف و نتیجه بخواهند.

وی با اشاره به اینکه قانون ساز و کار حرفه وکالت است، گفت: قوانینی که گاهاً در دو دهه اخیر تصویب شده است متاسفانه از قابلیت قانونی و از شفافیت لازم برخوردار نبوده است. ما با مجموعه ای از قوانین میرا و متراکم مواجهیم، البته تصویب دو قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی قدم هایی است که نشانه توجه مقنن به معیارهای علمی و فعالیت های اجتماعی است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: باید توجه داشت که برای اجرای همین دو قانون اخیر نیز نیاز به ساز و کار مناسب و ابزار داریم به همین جهت تا بسترسازی و حصول نتیجه باید زمان زیادی طی شود.

نجفی‌توانا به تعامل با دستگاه قضا که در چند ماه گذشته شروع شده اشاره کرد و گفت: این تعامل نشانه های بارزی از پذیرش نهادهای وکالت را نشان می دهد و باید در مسیری به حرکت درآئیم که احترام به وکیل دادگستری همانند احترام به قاضی در زمانی که وکیل انجام وظیفه وکالت می کند را به عنوان یک واقعیت بپذیریم.

وی ادامه داد: اگر وکلای دادگستری نباشند قطعاً بدانید امکان اجرای عدالت قضایی وجود نخواهد داشت؛ قاضی دادگستری با نگاه از یک سوی پرونده از زوایای تاریک پرونده اطلاع نخواهد داشت، مگر آنکه شما سربازان اصلی عدالت قضایی با شکافت زوایای تاریک پرونده ها اطلاعات لازم را به قاضی بدهید. قاضی فکور، قاضی دانشمند و قاضی وظیفه شناس آن قاضی است که ادعا و دفاع طرف مقابل را نه از زبان اصحاب دعوا بلکه از زبان وکلای دادگستری بشنود. خوشبختانه در ماه های اخیر ما این توفیق را پیدا کردیم که واقعیت وجودی نهاد وکالت را عرضه، تفهیم و توجیه کنیم و آرام آرام می رود تا ما را به عنوان یک مخاطب قابل قبول بپذیرند و با ما مذاکره کنند و ما را به عنوان یک واقعیت قبول داشته باشند، این امر می رود تا همانند اکثر جوامع کانون وکلا به عنوان نه یک رقیب بلکه رفیق و یک همراه در فرآیند عدالت قضایی و اجتماعی مقبول باشد.

نجفی توانا افزود: اگر نهاد وکالت وابسته باشد، آنچنان که در ماده 187 برنامه سوم توسعه رخ داد وکیل دادگستری هم در حین دفاع و هم در بعد از دفاع احساس امنیت نخواهد کرد، ما وکلا، اولین، ضروری ترین و بدیهی ترین نیازمان امنیت دفاعی است که در سایه آن امکان دفاع از موکل فراهم می شود.

وی افزود: باید بپذیریم که بعد از پساتحریم و اجرای برجام دولت ها و شرکت های خارجی قصد همکاری و سرمایه گذاری را در کشورمان خواهند داشت. آیا می توان قبول کرد آنها بدون داشتن وکیل مستقل قراردادی را به امضاء برسانند؟ اگر یک نهاد مستقل وکالت نباشد و اعتماد به فعالیت های اقتصادی بدون امنیت قضایی وجود نخواهد داشت و این امنیت میسور نخواهد بود مگر آنکه نهاد وکالت مستقل از حاکمیت در چارچوب قانون حضور داشته باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: طبیعتاً ما نظارت قانونی را همیشه قبول داریم به شرط آنکه دخالت در امور وکلا نباشد. کار وکلا را به وکلا واگذار کنید قطعاً بدانید که وکلا توان اداره آن را خواهند داشت، نه تنها توان اداره امور خود را دارند بلکه به نهادهای عمومی برای بهینه سازی فرآیند اداره سه قوه نیز کمک می‌کنند.

نجفی‌توانا یادآور شد: امروز قوه مجریه بازنده بزرگ مراجع قضایی است؛ زیرا حضور وکلای توانمند را بر نمی‌تابند. باید بدانند و بپذیرند که وکلا آماده هرگونه همکاری دفاع از بیت المال و دولت در مراجع قضایی داخلی و خارجی هستند. آنچه را که نشان دادند قوه مقننه باید بپذیرد که اگر حقوقدانان مجرب علمی وحرفه ای ما نباشند، امکان تصویب قوانین جامع و پایا وجود نخواهد داشت و قوه قضائیه باید بپذیرد که کانون‌های وکلای دادگستری در کشور مأمن حقوقدان‌های مجرب، جوان های لایق، علاقمند با تجربه و وکلای معمر است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه های کشور در نهادهای مدنی وکالت است، قدر این نهادها را بدانیم و از آنها استفاده کنیم تا در فرآیند اداره کشور دچار مشکل و انحراف نشویم، همچنانکه پیش از این زمینه تعامل را در ماه‌های اخیر در سه قوه کشور داشتیم و بیش از چندین تفاهم نامه با نهادهای مختلف در قوه مجریه و قضاییه منعقد کردیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: معاونین محترم رییس جمهور و قوه قضائیه با حضور در کانون وکلا با ما تفاهم نامه امضاء کردند؛ زیرا احساس کردند نهاد وکالت توان ارائه خدمات تخصصی را دارد و این برای اولین بار است که به عنوان یک نهاد حقوقی این نهاد را پذیرفته‌اند، اما ما در شرایط اداره نهادها با مشکلاتی مواجهیم و از همین جا از مسئولین قوه قضائیه درخواست می کنم که استفاده از ظرفیت قانونی را برای دو تن از همکاران در بند ما به کار ببرند. قانون مجازات اسلامی این ظرفیت را دارد که به ما اجازه دهد تا نشان دهیم که می‌توانیم از این ظرفیت برای کمک به افرادی که در بند هستند استفاده شود.

نجفی‌توانا تصریح کرد: ما در خصوص صلاحیت‌ها و احزار صلاحیت ضمن اینکه می پذیریم در هر کشور و جامعه ای باید نظارت قانونی اعمال شود اما عدم احراز صلاحیت تعدادی از همکاران ما که می توانستند امروز در کنار ما باشند و در انتخابات آینده کانون های وکلا شرکت کنند، محروم کردن بخشی از همکاران ما در عرصه اداره کانون‌هاست.

وی گفت: درخواست ما این است که رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی کانون های وکلا به صورت تدافعی باشد و امکان بدهند که افراد با استحضار از نوع اتهام و نوع گزارش از خود دفاع کنند و بر اساس یک دستور قضایی عدم احزار صلاحیت مشخص شود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: با توجه به صلاحیت‌های وکلا این امکان فراهم خواهد شد تا بخش عظیم تری از وکلا با حضور در عرصه انتخابات شانس انتخاب افراد مورد نظر خود را داشته باشند. من اعلام می کنم که قشر متخصص، فرهیخته و وطن پرست وکیلی هستیم که آماده خدمت به کشور هستیم و 50 درصد از وکلا را جوانان زیر 40 سال تشکیل می دهند. بخش عظیمی از جامعه وکلا از قضات دادگستری و کارمندانی هستند که نهادهای عمومی آنها را تأیید کرده اند و این وکلا می توانند مورد اعتماد باشند و ما خودی هستیم؛ بنابراین با ما مانند خودی ها برخورد کنید، قطعاً بدانید که واکنش وکلا با مشارکت بیشتر زمینه بهینه سازی اداره کشور را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: در روزهایی که پیش رو داریم شاید در ماه های پیش رو لایحه جامع وکالت را ان شاء الله خواهیم دید که در مجلس طرح خواهد شد. من از نمایندگان مجلس به ویژه آنهایی که با شعار قانونگرایی به ما اینگونه نوید دادند می‌خواهم که در رسیدگی به لوایح و رسیدگی به امور مملکت از قانون تبعیت کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: در یک‌سال گذشته نمایندگان در کانون وکلا سعی کردند به وظایف اصلی بپردازند. به تخصصی کردن حرفه وکالت اقدام کردیم و چندین برنامه در این رابطه برگزار می شود. طرح طبقه بندی مشاغل را آغاز کردیم و سعی کردیم برنامه ها را مطابق بودجه هیات مدیره به اجرا درآوریم و حضور وکلا را برای شفاف سازی عملکرد هیات مدیره فراهم کردیم. عملکرد خود را هر سه ماه یکبار منتشر کردیم و در سال گذشته موفق به صرفه جویی نیز شدیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از دو تابلو فرش تمثال استاد ناصر کاتوزیان که توسط یکی از وکلا بافته شده بود، رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از وکلای پیشکسوت و وکلای ایثارگر تقدیر به عمل آمد.

براساس این گزارش، در این مراسم به دو نفر از وکلا - هوشنگ پوربابایی و مرتضی خلیلی - به عنوان فعال صنفی هدایایی تقدیم شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.