×

دیوان عالی نباید وارد مسائل ماهیتی شود

دیوان عالی نباید وارد مسائل ماهیتی شود

معاون قضایی دیوان عالی کشور گفت با وضع مقررات قانونی طی سال های اخیر دیوان درگیر مسائل ماهیتی شده که به نظر می رسد شأن دیوان را دچار خدشه کرده است

دیوان-عالی-نباید-وارد-مسائل-ماهیتی-شود وکیل 

معاون قضایی دیوان عالی کشور گفت: با وضع مقررات قانونی طی سال های اخیر دیوان درگیر مسائل ماهیتی شده که به نظر می رسد شأن دیوان را دچار خدشه کرده است.

 ابراهیم ابراهیمی در جمع تعدادی از طلاب مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهر مقدس قم که از دیوان عالی کشور بازدید کردند، اظهار کرد: برای همه کسانی که دوستدار عدالت و حق هستند سلامتی و آرزوی توفیق می‌کنیم. عزیزان از محلی دیدار می کنند که سالن جلسات هیات عمومی دیوان عالی، عالی ترین مرجع قضایی کشور است و کسانی در جلسه هیات عمومی و وحدت رویه حضور پیدا می کنند که عمری را در محاکم سراسر کشور گذرانده و عمدتاً کلیه مدارج عملی و قضایی را طی کرده‌اند.

معاون قضایی دیوان عالی کشور اضافه کرد: شأن وجودی دیوان عالی و رسالت اصلی آن حفاظت از قانون در محاکم است که در اصل 161 قانون اساسی ذکر شده؛ لذا ماموریت اصلی دیوان عالی کشور جز پاسبانی و پاسداری از اجرای قانون در محاکم قضایی نیست، اما با وضع مقررات قانونی طی سال های اخیر دیوان درگیر مسائل ماهیتی شده که به نظر می رسد شأن دیوان را دچار خدشه کرده و دیوان عالی را با چالش مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: دیوان عالی کشور نباید وارد مسائل ماهیتی شود، چون فلسفله وجودی آن برای این منظور نیست و اصل 161 قانون اساسی صرفاً وظیفه این مرجع را نقض و ابرام دانسته است نه تجدیدنظر.

ابراهیمی عنوان کرد: جلسات هیات عمومی با حضور قضات دیوان عالی از ساعت 8:30 تا اذان ظهر ادامه می‌یابد و عزیزان با بحث و تبادل نظر در موضوع پرونده ای که در جلسه مطرح است سعی می کنند بهترین تصمیم از نظر علمی و قضایی گرفته شود.

معاون قضایی دیوان عالی کشور به دانشجویان قضا تاکید کرد: شما می خواهید در آینده قاضی شوید و مشکل مردم را قضاوت کنید که همه اینها فقط و فقط در سایه تقوی و نور ایمان که حاصل اعتقاد به حق است فعلیت پیدا می کند. با این نور می توانید در تاریکی راه بروید و حق را بیابید. اگر می خواهید در راه خدمت به بندگان خدا حرکت کنید باید فارغ از هوای نفس قدم بردارید که لازمه این خودسازی است.

وی ادامه داد: قاضی باید بی طرف باشد و تنها حق را در نظر بگیرد و اقوام و دوست و غیره در نظر او یکسان باشند. انجام همه این نکات خطراتی را برای فرد قاضی در بردارد؛ لذا باید از هیچ چیزی نهراسد حتی ممکن است نزدیکترین فرد قاضی وی را تنها بگذارد. قاضی با خطرات بزرگتری نیز مواجهه می شود که نباید از آنها بترسد. نکند خدای نکرده وارد مسائل مادی و شهوانی شود که قطعاً تباهی قاضی را در بر خواهد داشت. وجدان را باید در نظر گرفت که وجدان آهنگ خدا سر می دهد و گوش دادن به این منادی راه را برای قاضی با تقوا باز می کند.

معاون قضایی دیوان عالی کشور مراسم تحلیف را یکی از مهم ترین بخش پایان کارآموزی قضاوت عنوان کرد و افزود: مراسم تحلیف یعنی مراسم سوگند. ببینید در این مراسم به چه چیزهایی سوگند می خورید. تمام سعی قاضی باید این باشد که به سوگندی که خورده پایبند باشد؛ لذا سوگندنامه را در دسترس خود قرار دهید تا در همه حال مد نظرتان باشد.

وی تاکید کرد: همه ما به بهای خون شهداء به این پست و مقام رسیده ایم و همیشه باید پاسدار خون شهدا باشیم که اگر خدای نکرده اینها را فراموش کنیم سقوط مان قطعی است.

در ادامه این مراسم دانشجویان و طلاب سئوالات قضایی و حقوقی خود را مطرح کردند که توسط حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین عروجی ریاست شعبه 6 دیوان عالی کشور پاسخ داده شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.