×

بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران عملیاتی می شود

بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران عملیاتی می شود

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تامین اعتبار و فراهم شدن زیر ساخت‌های مورد نیاز بانک ژنتیک خواستار همکاری و تعامل بیشتر سازمان‌های ذی‌ربط به منظور تعیین اولویت، نمونه‌گیری و ذخیره پروفایل‌ها در بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران شد

بانک-اطلاعات-هویت-ژنتیک-ایران-عملیاتی-می-شود وکیل 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تامین اعتبار و فراهم شدن زیر ساخت‌های مورد نیاز بانک ژنتیک خواستار همکاری و تعامل بیشتر سازمان‌های ذی‌ربط به منظور تعیین اولویت، نمونه‌گیری و ذخیره پروفایل‌ها در بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران شد.

 احمد شجاعی در چهارمین جلسه هیات مدیره بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران که صبح امروز با حضور جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور، الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، فتحی معاون رییس پلیس آگاهی ناجا، خارا رییس مرکز تشخیص هویت ناجا، معاونین سازمان پزشکی قانونی کشور و سایر اعضای هیأت مدیره بانک ژنتیک برگزار شد افزود: بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با آغاز نمونه گیری از اولین گروه زندانیان هدف رسما وارد فاز عملیاتی شده و لازم است نمونه‌گیری از گروه‌های هدف را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و با سرعت بیشتری انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل این بانک از مراحل اولیه و مقدماتی عبور کرده است، اظهار کرد: در سال آینده با توجه به نمونه‌گیری و تهیه پروفایل های ژنتیکی باید این ارزیابی صورت گیرد که عملکرد بانک تا چه اندازه در پیشگیری از وقوع جرایم و به ویژه تکرار جرم توسط مجرمان سابقه‌دار موثر بوده است.

جهانگیر با اشاره به اینکه راه اندازی و فعالیت بانک ژنتیک، بخشی از دغدغه ها در حوزه پیشگیری از جرایم را پوشش می دهد، اظهار کرد: هرچند با تشکیل این بانک تمام مشکلات کشور در حوزه وقوع جرایم برطرف نمی‌شود، اما می تواند در پیشگیری از وقوع و تکرار جرایم موثر باشد.

وی با تاکید بر همکاری سازمان زندان‌ها با پزشکی قانونی در تشکیل بانک ژنتیک تصریح کرد: به نظر می رسد به منظور تحقق اهداف بانک لازم است نمونه‌گیری ها به شکل جدی تر و در تعداد بیشتر از زندانیان گروه هدف به عمل آید و سازمان زندان‌ها آماده هرگونه همکاری در سراسر کشور برای فراهم کردن شرایط نمونه گیری از زندانیان است.

الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در راه اندازی بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران و تاکید بر پیگیری جدی تر این موضوع خاطرنشان کرد: برای اثربخش بودن هر چه بیشتر فعالیت های بانک پیشنهاد می شود نمونه‌گیری‌ها عمدتا در حوزه جغرافیایی استان‌های جرم خیز و با اولویت جرایم خطرناک متمرکز شود تا به نتیجه بهتری در تحقق اهداف از جمله پیشگیری از وقوع و تکرار جرم دست یابیم.

وی افزود: در مورد فعالیت‌های بانک باید اطلاع‌رسانی هرچه بیشتری صورت گیرد تا مجرمان از تشکیل چنین بانکی مطلع شوند و بدانند که در صورت تکرار جرم به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.

الفت اظهار امیدواری کرد: با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های ذی‌ربط شاهد فعالیت گسترده‌تر بانک ژنتیک و تاثیر آن در کنترل و پیشگیری از جرایم باشیم.

در این جلسه رئوفیان رییس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران نیز گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در بانک طی ماه‌های اخیر و تهیه نمونه‌های ژنتیکی از زندانیان یکی از زندان‌های کشور بر اساس اولویت‌های تعیین شده ارائه داد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.