کاهش باروری در کشور به علت افزایش طلاق و سن ازدواج

کاهش باروری در کشور به علت افزایش طلاق و سن ازدواج

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت طبق بررسی های صورت گرفته، افزایش میزان طلاق و نیز سن ازدواج از جمله مهمترین عوامل کاهش نرخ باروری در کشور است

کاهش-باروری-در-کشور-به-علت-افزایش-طلاق-و-سن-ازدواج وکیل 

 مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، افزایش میزان طلاق و نیز سن ازدواج از جمله مهمترین عوامل کاهش نرخ باروری در کشور است.

به گزارش ایرنا، محمداسماعیل مطلق روز دوشنبه در همایش سلامت، باروری و جمعیت در تربت حیدریه افزود: پارسال بالغ بر 163 هزار مورد طلاق در کشور به ثبت رسید که از این رقم سهم خراسان رضوی افزون بر 18 هزار مورد بود.

وی گفت: حال چه اتفاقی در کشور افتاده که میزان طلاق زیاد شده و غالب طلاق ها در سنین کمتر از 30 سال رخ می دهد و معمولا عمر زندگی مشترک کمتر از پنج سال دوام دارد.

مطلق افزود: برای رفع این نگرانی ها و به منظور تبیین سیاست های جمعیتی ابلاغ شده از سوی رهبری، اقدام به برگزاری جلسات مشترکی با جوانان، زوجین، استادان و دانشجویان و جمعیت شناسان کردیم که به نتایج مثبتی رسیدیم.

وی به افزایش سن ازدواج به عنوان دومین عامل بازدارنده از رشد باروری کشور اشاره و اظهار کرد: سن ازدواج در سالهای 85 تا 93 بین چهار تا شش سال افزایش یافته که این رقم در شهر تهران به بیش از 10 سال می رسد.

وی افزود: در صورت ادامه این روند تا سال 1430 رشد جمعیت در کشور به صفر خواهد شد.

مطلق، ازدواج و تشکیل خانواده را اساس تمام تربیت های اجتماعی و انسانی خواند و گفت: فرزندآوری از اهداف مهم ازدواج و تداوم زندگی مشترک است و اکثر زوجین داشتن فرزند را به عنوان یکی از خواسته ها و اهداف خود در زندگی مشترک مدنظر دارند.

وی افزود: برای تحقق ازدواج پایدار و افزایش نرخ باروری، اکنون در حال کار بر روی آموزش های زناشویی و روابط بعد از ازدواج هستیم.

وی با بیان اینکه بالا رفتن سن ازدواج به افزایش ناباروری، بیماری های جسمی، روحی و روانی منجر می شود، افزود: یک برنامه کاری آموزشی روی مباحثی چون ازدواج سالم و نقش ازدواج مناسب در تحقق سلامت معنوی، اجتماعی، جسمی، روانی و ارتقای سلامت خانواده تهیه کرده و در حال اجرای آن هستیم.

مطلق با تأکید بر اهمیت توجه زوجین به اهداف بلندمدت در ازدواج، افزود: داشتن اهداف، ایده ها، هنجارها و تجربیات روحی مشترک برای ازدواج، لذت بردن از رابطه جنسی سالم، پایبندی به رابطه ازدواج و ارزش قائل شدن زوجین برای یکدیگر، پذیرش تفاوت ها و از میان برداشتن تضادها از اصول و اهداف ازدواج است که در این همایش ها دنبال می شود.

وی از بیماری، اعتیاد، مرگ فرزند و بالا رفتن سن مادر به عنوان چالش های دیگر باروری یاد کرد و گفت: بیماری های چون هپاتیت سی و ایدز و نیز اعتیاد به مواد مخدر می تواند موجب کاهش زاد و ولد شود.

مطلق با بیان اینکه 55 درصد والدین از اعتیاد فرزندان خود بی خبر هستند، افزود: پیشنهاد ما برقراری ارتباط یا استحکام رابطه اولیا با فرزندان و کنترل نامحسوس فرزندان است.

وی بهترین سن باروری را 18 تا 35 سال عنوان کرد و گفت: هرچه سن بارداری بالا برود، احتمال بروز آسیب برای مادر یا جنین و در نهایت سقط جنین بیشتر می شود.

مطلق در بخش دیگری میزان باروری در کشور را 1.9 فرزند اعلام کرد و گفت: این رقم حداقل باید به 2.1 فرزند (سطح جانشین) برسد که این رقم در خراسان رضوی و تربت حیدریه به ترتیب 2 و 1.89، یعنی زیر عدد سطح جایگزین است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: پارسال میزان باروری کلی یعنی تعداد فرزندی که یک زن در طول دوره باروری(بین 10 تا 49 سال) به دنیا می آورد، در این شهرستان 2.59 نفر بود.

الهام بهره مند، تعداد زنان مورد ارزیابی در منطقه را، 180 هزار و 366 نفر ذکر کرد و افزود: پارسال تعداد 9 هزار و 73 مورد زن باردار در شهرستان شناسایی شدند که از این تعداد باروری 760 مورد ناخواسته بود.

دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به حدود یک میلیون نفر جمعیت در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.

مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.