×

40 درصد زندانیان مجدد به زندان باز می گردند

40 درصد زندانیان مجدد به زندان باز می گردند

رییس سازمان زندان‌ها، گفت 40 تا 46 درصد زندانیان مجددا بعد از آزادی با همان جرم اولیه یا جرم دیگر به زندان باز می‌گردند که امیدواریم با روش‌های پیشگیرانه کمک کنیم میزان جرم و تخلف در جامعه کاهش یابد و با کاهش میزان جرم و تخلف از هزینه‌های مختلف نیز کاسته خواهد شد

40-درصد-زندانیان-مجدد-به-زندان-باز-می-گردند وکیل 

رییس سازمان زندان‌ها، گفت: 40 تا 46 درصد زندانیان مجددا بعد از آزادی با همان جرم اولیه یا جرم دیگر به زندان باز می‌گردند که امیدواریم با روش‌های پیشگیرانه کمک کنیم میزان جرم و تخلف در جامعه کاهش یابد و با کاهش میزان جرم و تخلف از هزینه‌های مختلف نیز کاسته خواهد شد.

اصغر جهانگیر در گفت‌و‌گو با میزان با بیان اینکه دستگاه قضایی باید آخرین راهکار باشد، اظهارکرد: بیش از 50 درصد افراد برای اولین بار وارد زندان می‌شوند که  در بسیاری از این موارد می‌توان از ورود این افراد به زندان‌ها جلوگیری کرد، زندان کردن برخی از افراد به جامعه کمکی نمی‌کند مگر در موارد ضروری.

رییس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: در بحث رسیدگی به پرونده‌ها و جلوگیری از اطاله دادرسی باید یک نگاه جدید داشته باشیم و از طولانی شدن روند رسیدگی و بلاتکلیف ماندن متهمان جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه آمار متهمانی که منتظر رسیدگی هستند آمار قابل توجهی است، گفت: باید تلاش کنیم با رسیدگی سریع به این پرونده‌ها شرایطی فراهم کنیم که جامعه به سمت و سویی رود که بازدارندگی زندان به عنوان ضمانت اجرای کیفری جای خود را در جامعه باز کند و آثار مخرب آن به جامعه باز نگردد.

جهانگیر افزود: کسی که وارد زندان می‌شود، خود و خانواده‌اش درگیر می‌شوند و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند، نگاه به زندان و فرهنگ زندان باید تغییر کند، مردم باید در مسائل کوچک نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشند و درباره هر توهین ساده‌ای حتما از طریق شکایت و پیگیری و به حبس انداختن طرف مقابل اقدام نکنند، اگرچه این کار ممکن است منجر به رضایت‌مندی فرد شاکی شود اما در درازمدت به خودش و جامعه ضربه می‌زند.

رییس سازمان زندان‌ها در ادامه بیان کرد: اختلافات مالی ریشه بسیاری از درگیری‌ها و زندان‌ها است که در این رابطه امیدواریم دولت و برنامه‌ریزان به مشکلات اقتصادی توجه کنند، راهکار همه مشکلات جامعه در زندان و حبس و تشکیل پرونده در دستگاه قضایی نیست، استفاده از سایر ابزارهای پیشگیری، حمایتی، آموزشی و نظارتی باید در دستگاه‌های دولتی و در بین مردم نهادینه شود.

وی گفت:  40 تا 46 درصد زندانیان مجددا بعد از آزادی با همان جرم اولیه یا جرم دیگر به زندان باز می‌گردند که امیدواریم با روش‌های پیشگیرانه کمک کنیم میزان جرم و تخلف در جامعه کاهش یابد و با کاهش میزان جرم و تخلف از هزینه‌های مختلف نیز کاسته خواهد شد.

جهانگیر اضافه کرد: 43 درصد از زندانیان را به طور مستقیم جرایم موادمخدر تشکیل می‌دهد که در رتبه اول جرایم قرار دارد، این در حالی است که چنانچه بخواهیم جرایم دیگری که غیرمستقیم ناشی از جرم موادمخدری باشد را لحاظ کنیم آمار زندانیان مرتبط با موادمخدر به 70 درصد می‌رسید که رقم تکان دهنده‌ای است. سرقت و جرایم مالی در رتبه دوم و جرایم علیه اشخاص در رتبه سوم قرار دارد.

رییس سازمان زندان‌ها در ادامه بیان کرد: سختی کاری که به پزشکان تعلق می‌گیرد، مشمول پزشکان زندان نیز می‌شود، در این رابطه دولت نتوانست اعتبارات را فراهم کند و این امر برای سازمان زندان‌ها محقق نشد که امیدواریم در سال جاری این اعتبارات در نظر گرفته شود و پزشکان زندان نیز بتوانند هم‌ردیف پزشکان و پیراپزشکان مشمول تسهیلات وزارت بهداشت  قرار گیرند.

وی همچنین در رابطه با انتقال زندان اوین به خارج از شهر نیز گفت: در این رابطه مذاکراتی با شهردار تهران آغاز شده است و امیدواریم که بتوانیم برای فروش زندان و انتقال آن به خارج از شهر اقدام کنیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.