×

انتقاد قاضی مدیر خراسانی از آیین دادرسی کیفری جدید

انتقاد قاضی مدیر خراسانی از آیین دادرسی کیفری جدید

قاضی مدیر خراسانی در بازدید رئیس قوه قضائیه از دادگستری استان تهران از آیین دادرسی کیفری جدید انتقاد کرد

انتقاد-قاضی-مدیر-خراسانی-از-آیین-دادرسی-کیفری-جدید وکیل 

قاضی مدیر خراسانی در بازدید رئیس قوه قضائیه از دادگستری استان تهران از آیین دادرسی کیفری جدید انتقاد کرد.

 قاضی مدیر خراسانی رئیس شعبه 6 دادگاه کیفری یک در بازدید رئیس قوه قضائیه از دادگستری استان تهران از آیین دادرسی کیفری جدید انتقاد کرد.

وی  خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت:  با توجه به اینکه قانون تغییر یافته پرونده های زیادی به دادگاه کیفری نمی آید. در هر ماه 30تا 35 پرونده ورودی داریم. زیرا صلاحیت های مامحدود شده است. پرونده مهمی به دادگاه کیفری یک نمی آیند و پرونده هایی که می آیددر شان دادگاه کیفری نیست.

رئیس شعبه 6 دادگاه کیفری یک بیان داشت:بعد از 35 سال به یک بازپرس ساده تبدیل شده ام و متاسفانه با توجه به اینکه روند رسیدگی به پرونده ها طولانی شده است یک پرونده از زمانی که وارد شعبه می شود تا تعیین وقت حداقل سه ماه زمان نیاز دارد در حالیکه پیشتر اینگونه نبود.

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ گفت: ان شالله در گزارشی که قصد داریم برای اصلاح قانون به مجلس بدهیم این موارد را لحاظ کنیم.

محسن افتخاری رئیس دادگاه کیفری یک گفت: صلاحیت های دادگاه کیفری یک متاسفانه در قانون با نگاه باز دیده نشده است.

یعنی یک سری صلاحیت های ده سال حبس به بالا را به کیفری یک دادند ولی بعضی پرونده هایی را که باید با تعدد قاضی رسیدگی شود مانند پرونده های مسولین نظام که ممکن است مجازات جرمشان کمتر از ده سال باشدبه دادگاه های دیگر فرستاده اند.

در حالی که در اینگونه پرونده ها وضعیت اجتماعی متهم به گونه ای است که باید در دادگاه های ویژه و توسط قضات متعدد رسیدگی شود.

افتخاری بیان داشت:اینگونه پرونده ها باید در مجموعه واحدی باشند تاکه بتوان بر آنها نظارت کرد و این موارد اشتباهاتی است که در قانون آیین دادرسی کیفری وجود دارد.

قاضی مدیرخراسانی در ادامه بیان داشت: در دادگاه کیفری قضاتی کار می کنند که 30الی35سال سابقه دارند اما در حال حاضر با توجه به اینکه برمبنای میزان مجازات به پرونده ها رسیدگی می شود و ممکن است پرونده یک نماینده مجلس یا قاضی دیوان عالی کشور به دادسرا برود و فردی که دو یا سه سال است ابلاغ قضایی گرفته به آن رسیدگی کند. در اینگونه موارد فردی که تازه ابلاغ قضایی گرفته نه تجربه قاضی باتجربه را دارد و نه میتواند به سرعت تصمیم گیری کند زیرا ممکن شخصیت طرف مقابل روی قاضی تاثیر بگذارد و  اگر هم بخواهد محکوم کند با تردید مواجه شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت:این موارد را جز اصلاحات قانون قرار میدهیم و گزارش آن را به مجلس میدهیم تا بعد از اصلاح مشکل جدید ایجاد نشود.

افتخاری رئیس دادگاه کیفری یک بیان داشت:سه الی چهار محور است که اشتباه فاحش در قانون صورت گرفته و از تجربه قدیم استفاده نشده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.