×

بررسی فقهی حقوقی جرایم رایانه‌ای

بررسی فقهی حقوقی جرایم رایانه‌ای

بررسی فقهی حقوقی جرایم رایانه‌ای

بررسی-فقهی-حقوقی-جرایم-رایانه‌ای وکیل 

«بررسی فقهی حقوقی جرایم رایانه‌ای» عنوان کتابی است که به بررسی بخشی از جرایم نوپدید در نیم قرن اخیر می‌پردازد. این اثر به‌تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ رایانه یکی از بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین دستاوردهای علمی صنعتی بشر در نیم قرن اخیر است و به موازات گسترش کمی و کیفی‌اش، پرسش‌های فقهی و حقوقی بسیاری را پیش رو گذاشته است.

همچنین، فن‌آوری اطلاعات در قلمروی حقوق کیفری، تحولات چشم‌گیری ایجاد کرده است. امروزه رایانه و تجهیزات مربوط به آن، امکان بیش از پیش بروز رفتارهای ضداجتماعی را به‌وجود آورده است، جرایمی که تا پیش از این به هیچ وجه امکان‌پذیر نبود‌ند.

این جرایم از یک سو شامل فعالیت‌های مجرمانه دارای ماهیت سنتی نظیر سرقت، توهین و پولشویی‌اند و از سوی دیگر جرایمی کاملا تازه و با ماهیتی جدید نظیر دست‌کاری در داده‌ها و خسارت زدن به آنها را دربر می‌گیرند. این جرایم نوپدید توانسته‌اند حقوق جزای کلاسیک و آیین دادرسی آن را با چالش جدی روبه‌رو سازند؛ چرا که جرایم رایانه‌ای، ویژگی‌های متمایز از جرایم سنتی دارند و به دلیل تکنولوژی پیچیده و پیشرفته خصوصیات منحصربه‌فردی دارند.

در این کتاب علاوه بر مفاهیم اصلی بحث، مخاطب با تاریخچه، تعاریف، ویژگی‌ها، طبقه‌بندی جرایم رایانه‌ای، انواع جرایم علیه رایانه و نمایاندن عناصر قانونی، مادی و معنوی هر یک از این جرایم و نیز تحلیل‌های فقهی آنها آشنا می‌شود.

همچنین موضوعاتی نظیر جرایم علیه اشخاص، اموال و مالکیت، اخلاق و عفت عمومی و حقوق و تکالیف خانوادگی، امنیت و آسایش عمومی و مذهب و مقدسات، از محورهای اصلی این پژوهش به شمار می‌آیند که تلاش شده است پس از ارایه مصادیق، تبیین و تحلیل فقهی شوند.
 
چاپ نخست کتاب «بررسی فقهی حقوقی جرایم رایانه‌ای» به کوشش حسینعلی بای و رباب پورقهرمانی در شمارگان 1400 نسخه، 581 صفحه و بهای 90000 ریال از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.