×

نتوانسته ایم شاهد کاهش جرم در سطح ملی باشیم

نتوانسته ایم شاهد کاهش جرم در سطح ملی باشیم

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه با رشد بزهکاری در سال‌های گذشته مواجه هستیم، گفت علی رغم برنامه های اجرا شده، نتوانسته‌ایم شاهد کاهش جرم در سطح ملی باشیم

نتوانسته-ایم-شاهد-کاهش-جرم-در-سطح-ملی-باشیم

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه با رشد بزهکاری در سال‌های گذشته مواجه هستیم، گفت: علی رغم برنامه های اجرا شده، نتوانسته‌ایم شاهد کاهش جرم در سطح ملی باشیم.

 یدالله موحد صبح امروز 30 مردادماه در نشست هم اندیشی معاونین و رابطین پیشگیری از وقوع جرم حوزه های قضایی استان کرمان اظهار کرد: امروز جامعه جهانی با پدیده رشد افسار گسیخته جرائم مواجه است. نرخ بزهکاری در دنیا رو به افزایش بوده و با توسعه صنعت و تکنولوژی باز می بینیم این رشد چشمگیرتر شده و فقط عناوین و شیوه‌های ارتکاب جرم تفاوت پیدا می‌کند.

وی افزود: بشریت درگیر این موضوع است. برنامه‌ها و اقدامات پیشگیری از وقوع جرم در سطح بین المللی، بازخورد مناسبی ندارد و همچنان نرخ بزهکاری افزایش پیدا می‌کند.

موحد تصریح کرد: کشور ما نیز وضعیت مشابهی دارد. با رشد بزهکاری در سال های گذشته مواجه هستیم و علی رغم برنامه های اجرا شده، نتوانسته‌ایم شاهد کاهش جرم در سطح ملی باشیم.

وی بیان کرد: اتهامات ثبت شده در مراکز پلیس در سال 93 در کشور تعداد 3 میلیون و 796 هزار و 206 مورد و در سال گذشته به 4 میلیون و 297 هزار و 902 فقره افزایش پیدا کرده است که رشد 22 درصدی را نشان می دهد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با مطرح کردن این سوال که برای مقابله یا کاهش این اقدامات باید چه کاری انجام بدهیم؟ اظهار کرد: مجموعه اتهامات وارده به دادسراهای سطح کشور در سال 91 تعداد 4 میلیون و 211 هزار و 930 مورد به تعداد 5 میلیون و 743 هزار و 222 فقره در سال گذشته رسیده و در فاصله سه سال قریب به 500 هزار افزایش عناوین اتهامی را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ورودی اجرای احکام کیفری وضعیت خوبی دارد، افزود: یک میلیون و 301 هزار و 30 مورد ورودی اجرای احکام کیفری در سال 91 بوده و در سال گذشته این ورودی نسبت به سال 93 کاهش داشته است.

موحد تصریح کرد: از کل پرونده های اتهامی در سال گذشته 23 درصد وارد اجرای احکام شده که این عدد به نسبت ورودی کل پرونده های کیفری به سیستم قضایی می باشد.

وی بیان کرد: 33 درصد از احکام صادر شده در کشور جزای نقدی، 24 درصد حبس، 16 درصد دیه و مابقی مربوط به سایر احکام است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: 12 درصد از کل پرونده ها در کل کشور، مربوط به سرقت است، 9.4 درصد ضرب و جرح عمدی و هفت درصد مربوط به توهین است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت استان کرمان اظهار کرد: 10 اتهام اول استان کرمان که در سال گذشته 10 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشته، سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین، کلاهبرداری، خیانت در امانت و ... است.

موحد تصریح کرد: کل اتهامات در استان کرمان 193 هزار و 290 فقره بوده که در سال گذشته با چهار درصد افزایش به 201 هزار و 744 مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان رتبه 21 کشور را در اتهامات نسبت به نرخ جمعیت دارد، بیان کرد: میانگین کشوری 7 هزار و 291 مورد نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت است و در استان کرمان این عدد 6 هزار و 472 مورد می باشد.

مقام ارشد قضایی استان کرمان با بیان اینکه امر پیشگیری باید دانش بنیان و علمی باشد، گفت: در صورتی که شناخت دقیقی از علل، آمار و نرخ جرائم داشته باشیم، برنامه ریزی و عمل بر این اساس، «کار علمی» و در غیر این صورت «حرف‌های شعاری و سمیناری» است.

موحد با بیان اینکه بر اساس اعداد و ارقام می توانیم برنامه‌ها را اولویت بندی کنیم و کار درست، اجرای برنامه‌ها بر اساس شرایط و وضعیت بومی هر منطقه است، تصریح کرد: کار قوه قضائیه مدیریتِ پیشگیری از وقوع جرم است و همه دستگاه‌ها باید در حوزه اجرای این امر، برنامه و عملکرد داشته و تلاش بکنند.

وی بیان کرد: ما تجربه‌ای در حوزه حفظ حقوق بیت المال داریم که یک هم افزایی بین دستگاه‌ها ایجاد می‌کند و خروجی کار مشخص است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: دستگاه قضایی اگر بتواند نقش محوری و مطالبه گری را در هر حوزه‌ای دنبال کند، کمترین هزینه را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: علی رغم اینکه در کشور و استان رشد آمار جرائم را داریم، در برخی استان‌ها کاهش و کنترل آمار جرائم را داشته‌ایم و این نشان می‌دهد، در صورتی که تلاش کرده و مسائل را دنبال کنیم، به نتیجه مورد نظر می‌رسیم و در صورت بی توجهی، در صدر جدول رشد جرائم قرار خواهیم گرفت.

موحد تصریح کرد: قوه قضائیه استان کرمان را یکی از استان‌های توانمند تشخیص داده و باید این توان به کار گرفته شود که در پایان سال جاری و سال آینده به وضعیت مطلوب برسیم که این وضعیت می‌تواند «کنترل» و بهتر از آن، «کاهش آمار جرائم» باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.