×

ازدواج را در یک وام ازدواج خلاصه کرده اند!

ازدواج را در یک وام ازدواج خلاصه کرده اند!

درحالی که به گفته حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، 5 11میلیون جوان ازدواج نکرده در ایران وجود دارد، علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال نیز اعلام کرده که آمار سن ازدواج در پسران به بالای 35سال و در دختران به بالای 30سال رسیده است

ازدواج-را-در-یک-وام-ازدواج-خلاصه-کرده-اند!

درحالی که به گفته حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، 5/11میلیون جوان ازدواج نکرده در ایران وجود دارد، علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال نیز اعلام کرده که آمار سن ازدواج در پسران به بالای 35سال و در دختران به بالای 30سال رسیده است.

آمارها حاکی از آن است که تعداد ازدواج ثبت شده در سال 92 نسبت به سال 91 حدود 60هزار مورد کاهش داشته این درحالی است که در سال 93 نیز 712هزار و 875 ازدواج ثبت شده که  این رقم نسبت به سال 92، 6درصد کاهش داشته است و البته روند تعداد ازدواج‌ها در سال 94 در مقایسه با سال 93، رشد 6درصدی را نشان می‌دهد. در واقع به‌جز سال 94 در سال‌های ماقبل آن، میزان ازدواج‌ها روند نزولی داشته است. از سوی دیگر، میانگین سن ازدواج در سال 93، 1/27 بود که در سال 94 به 5/28سال برای آقایان رسیده است. همچنین میانگین سن ازدواج برای زنان در سال 93، 5/23 بود که در سال 94 به 8/23 رسیده که این اتفاق بیانگر این است که هر سال به میانگین سن ازدواج اضافه می‌شود.

این آمار و ارقام درحالی ارایه شده که بارها مسئولان نسبت

به پیامدهای ناشی از تاخیر در ازدواج به دلیل مغایرت با اهداف سیاست‌های کلی جمعیت و فرزندآوری و مشکلات حاصل از تجرد افراد هشدار داده‌اند. به‌طوری که مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت یکی از چالش‌های کاهش نرخ باروری را افزایش سن ازدواج می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر 11میلیون نفر دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد که سن باروری آنان در حال گذشت است بنابراین یکی از چالش‌ها در زمینه اهداف ترویج فرزندآوری، در گام اول یعنی وقوع ازدواج است که در سال‌های اخیر در میان افراد با تاخیر اتفاق می‌افتد. به گفته محمداسماعیل مطلق، چالش بعدی این است که زمان ازدواج تا فرزند‌آوری تاخیر دارد، یعنی فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول 5/3سال و فاصله فرزند اول تا دوم، پنج سال و چهار ماه است.

اظهارات این مقام مسئول در وزارت بهداشت درحالی است که عواقب ناشی از تاخیر ازدواج جوانان یا تجرد دایمی برخی جوانان فقط در بخش چالش‌های سیاست‌های کلی جمعیت است.

در این میان، آماری که از تجرد قطعی جوانان ایرانی ارایه می‌شود جای تامل و البته نگرانی دارد. براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور و آخرین سرشماری‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، در حال حاضر 11میلیون و 240هزار نفر در سنین بالا هنوز ازدواج نکرده‌اند؛ یعنی این افراد در سن متعارف ازدواج قرار دارند، اما هرگز ازدواج نکرده‌اند. از این بین پنج میلیون و 570هزار مرد و پنج میلیون و 670هزار زن هستند.

 بیش از یک میلیون نفر در سن تجرد قطعی

به گفته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، یک میلیون و 300هزار نفر در سن تجرد قطعی هستند که از این تعداد 320هزار مرد و 980هزار زن هستند؛ یعنی زنان هرگز ازدواج‌نکرده بالای سن متعارف و قبل از تجرد قطعی، سه برابر مردان با این شرایط است. محزون در توضیح بیشتر درباره سن متعارف ازدواج می‌گوید: این سن برای مردان 20 تا 34سال و برای زنان 15 تا 29سال است. با این حساب در حال حاضر 152هزار نفر مجرد قطعی بالای 50سال سن در کشور زندگی می‌کنند که از این تعداد 62هزار نفر مرد و 90هزار نفر زن هستند که هرگز ازدواج نکرده‌اند.

در این میان، سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که به‌طور دقیق علت چنین اتفاقی در ایران چیست؟ برخی معتقدند پیوندهای اخلاقی در جامعه سست شده است اما از آنجایی که آمارها نشان می‌دهد گرایش به ازدواج در برخی از جوامع غربی که دچار بی‌اخلاقی هستند در مواردی بیشتر از کشورمان است بنابراین به‌نظر می‌رسد ریشه تجرد جوانان را باید در مولفه‌های دیگری همچون وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی جست‌وجو کرد. در واقع، آسیب‌های اجتماعی مانند بیکاری، اعتیاد و فقر است که سبب کاهش ازدواج شده است زیرا به‌طور طبیعی هر دختر و پسری تمایل به ازدواج و آرامش در کنار همسر دارد.

معاون پیشین ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعتقاد دارد که ازدواج جوانان یک موضوع حاکمیتی است و دولت و حکومت باید در آن ورود کند. انتقاد محمود گلزاری از دستگاه‌های دولتی است زیرا به عقیده وی، مسئولان ما نگاه جدی به مقوله ازدواج نداشته و ازدواج را در یک وام ازدواج خلاصه کرده‌اند. به گفته وی، در وضعیتی که آمارها نشان می‌دهد 90درصد ازدواج‌های سنتی نیز به طلاق منجر شده‌اند این نتیجه به‌دست می‌آید که فقط علاقمندی 2طرف و در جریان قرار گرفتن خانواده‌ها کافی نیست، از این‌رو افراد برای ازدواج باید از نظر اخلاقی، روانی و جسمی سالم و تفکر هماهنگی از نظر فرهنگی و سبک زندگی داشته باشند و در این میان مشاوره‌های قبل از ازدواج امری ضروری است.

 توجه به ابعاد مختلف ازدواج

همه اینها درحالی است که 11سال پیش قانون تسهیل ازدواج جوانان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در قالب 13ماده و چهار تبصره به تأیید شورای نگهبان رسید. اگرچه به اعتقاد یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، این سیاست‌ها بیشتر بر مسایل اقتصادی تاکید می‌کند،‌ در حالی که ازدواج، ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد. به گفته محمدتقی کرمی، در این زمینه تمام راهکارهایی که پیشنهاد می‌شود، راهکار اقتصادی است و البته راهکارهای اقتصادی را نیز درست ارایه نمی‌کنند. به هرحال آنچه که در ایران اتفاق افتاده در تازه‌ترین اظهارات دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مشهود است. به گفته حجت‌الاسلام شاهمرادی، وجود 11میلیون و 500هزار جوان ازدواج نکرده در ایران نشان می‌دهد که باید با توجه به اینکه هر استان معضلات خاص خود را دارد، متناسب با آن راه‌های برون رفت را بررسی کرد. برای ازدواج هم به‌عنوان یک موضوع فرهنگی باید به تناسب ویژگی‌های استان‌ها برنامه‌ریزی و عمل کرد.

تمامی این اظهارات درحالی است که از سوی دیگر، حسام عقبائی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نیز رشد روزافزون تعداد خانوارهای تک نفره در پایتخت و همچنین در سایر شهرهای کشور را تایید کرده است. در چنین وضعیتی مسئولان باید نسبت به پیامدهای ناشی از تجرد جوانان که به گفته جامعه‌شناسان در سه سطح فرد، خانواده و جامعه نمود پیدا می‌کند، آگاه باشند. بروز مشکلاتی همچون کاهش موالید و پایین آمد نرخ فرزندآوری، ظهور جامعه‌ای بی‌روح، بی‌احساس و بی‌هدف و از بین رفتن قداست خانواده موضوعاتی نیستند که بتوان با سهل‌انگاری از کنار آنها عبور کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.