×

اجرای کامل پزشک خانواده 10 سال طول می کشد

اجرای کامل پزشک خانواده 10 سال طول می کشد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت طرح پزشک خانواده برای اینکه به طور کامل در کشور اجرا شود، حدود 10سال زمان می‌برد

اجرای-کامل-پزشک-خانواده-10-سال-طول-می-کشد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طرح پزشک خانواده برای اینکه به طور کامل در کشور اجرا شود، حدود 10سال زمان می‌برد.

ایرج حریرچی در نشست خبری روزگذشته درباره کاهش ارزبری برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به تولید این اقلام در داخل کشور، اظهار کرد: حال حاضر میانگین اقلام کمبود دارو از بالای 250مورد به کمتر از 30مورد رسیده است و ارز بری دارو را 350میلیون دلار کاهش داده‌ایم.همچنین تولید تجهیزات پزشکی ارزش 550میلیون دلار سالانه برای کشور دارد که این رقم از تولید باعث کاهش خروج ارز و وابستگی خارجی شده است. در همین راستا توانسته‌ایم بیش از 50میلیون دلار تجهیزات پزشکی در سه سال صادر کنیم.

 کارانه در وزارت بهداشت متغیر است

وی درباره حقوق‌های دریافتی پزشکان نیز گفت: این موضوع مهم بوده و باید گفت حقوق و ملحقات آن مستقل از موضوع کارانه باشد که در زمینه حقوق تابع دولت و تابع سقف شورای حقوق و دستمزد هستیم و از مصوبات آنها تبعیت می‌کنیم.این موضوع برای پزشک و مسئول و سایر کارکنان یکسان بوده ولی کارانه از حقوق مستقل است و در وزارت بهداشت متفاوت از سایر دستگاه‌ها انجام می‌گیرد.سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:‌ کارانه در وزارت بهداشت متغیر است و به ازای جراحی، ویزیت و .... به پزشکان پاداش پرداخت به افراد تعلق می‌گیرد که میزان آن حدود یک سوم و یا کمتر از 50درصد تعرفه حداقلی دولتی است و پزشکان تمایل دارند با توجه به میزان فعالیت‌شان ساعت کارشان را کم کنند ولی به دلیل کمبود تعداد پزشک ما از آنها می‌خواهیم بیشتر فعالیت کنند و در ازایش به پزشکان کارانه می‌دهیم. به گزارش فارس، حریرچی با مخالفت با سقف کارانه برای پزشکان مناطق محروم، خاطرنشان کرد میزان کارانه بستگی به طرح تحول ندارد و پیش از اجرای این طرح نیز وجود داشته است همچنین با اعمال سقف کارانه موافق نیستیم؛ چراکه فردی که در یک منطقه محروم در یک سال متناوب روزانه 15عمل زایمان انجام می دهد فکر نمی‌کنم راضی باشد با تعرفه دولتی کارانه کند.

 نمی توانیم بگوییم قاچاق دارو و شیر خشک صفر است

در این میان اما وی توضیحاتی را نیز درباره موضوع قاچاق دارو و شیر خشک از کشورهای غربی داد و اینکه ما نمی توانیم بگوییم قاچاق دارو و شیر خشک و .... صفر است، ولی آنچه در کانال رسمی ما مانند داروخانه وجود دارد قاچاق صفر و در بخش داروخانه غیر دولتی حداقل ممکن است.سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عمده مشکل ما در زمینه قاچاق مکمل‌ها و آن هم از طریق بازار غیررسمی است، گفت: دارو حوزه پر سودی بوده و در همه کشورها احتمال قاچاق آن وجود دارد.به گفته حریرچی سازمان غذا و دارو در آذرماه سال پیش در مورد قاچاق دارو و مکمل و ... هشدار داد. وی از مردم درخواست کرد که دارو و سایر ملزومات پزشکی را از مبادی رسمی تهیه کنند؛ همچنین ناجا و گمرک بر خود لازم می‌دانند که با قاچاق برخورد کنند؛ علاوه براین از منظر ما اگر دارویی هرچند از مبادی رسمی بیاید ولی تحت کنترل وارد نشده باشد قاچاق است، چراکه ورود دارو شرایط استاندارد همچون یخچالی بودن نگهداری را طلب می‌کند.

گردشگری سلامت؛ منبع مهم درآمدی برای کشورها

وی همچنین با اشاره به اینکه گردشگری سلامت منبع مهم درآمدی برای کشورها به شمار می‌رود، افزود: در ایران رویکردی دوگانه نسبت به این مسئله داریم و با توجه به کمبود تخت بیمارستانی، همچون سایر کشورها اولویت نخست درمان، رسیدگی به مردم خودمان است، ولی به بخش خصوصی مأموریت داده‌ایم که از این پتانسیل گردشگری سلامت استفاده کنند.البته سخنگوی وزارت بهداشت به این نکته نیز اشاره کرد که گردشگری سلامت در کشور ما تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است و بیمارانی از کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان، حتی اروپا برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند. با این وجود سطح و نوع خدمات در حوزه گردشگری سلامت برای ما راضی‌کننده نیست.حریرچی توضیحاتی را نیز در ارتباط با بیماران افغانستانی داد. براساس اظهارات وی وزارت بهداشت و جامعه دغدغه کمک به این بیماران را دارد و این مسئله برای مهاجران قانونی تقریباً مشکل نیست، ولی تعدادی از این بیماران داخل کشور ساکن هستند و مجوز قانونی لازم را کسب نکرده‌اند. با این وجود ما به‌رغم کمبود تخت بیمارستانی و لیست انتظار، خدمات را به آنها ارائه می‌دهیم، حتی در برخی از شهرها تا 35درصد ظرفیت تخت‌هایمان را به برادران و خواهران افغانستانی اختصاص می‌دهیم.وی در ادامه اشاره‌ای هم به فوت لطیفه رحمانی کرد و گفت: در تمام دنیا از جمله ایران برای پیوند کبد لیست انتظار طولانی وجود دارد، در ایران نیز به همین صورت است، حتی یکی از دوستان که بسیجی و در دوران جنگ فرمانده بوده است، به‌رغم دوستی با من، 9ماه است که در لیست انتظار برای پیوند قرار دارد.لیست انتظار در اروپا نیز وجود دارد و پیوند، انجام آزمایش و ویزیت نیست که بتوان سریع آن را انجام داد.حریرچی با اشاره به اینکه سال گذشته 10مورد عمل پیوند افغانستانی‌ها دربیمارستان ایران با دهنده خودشان انجام گرفت، تاکید کرد: در کشورهای مشابه ما نیز برای پیوند به افراد غیرمردم داخل کشورشان اجازه نمی‌دهند یا این مسئله با مسئولیت مواجه است.

 واکنش به تولید داروی درمان قطعی میگرن

رونمایی داروی جدید درمان قطعی میگرن که چندی پیش خبرساز شده بود هم موضوع دیگری بود که حریرچی در این نشست به آن اشاره کرد، اینکه همه داروهای تولیدی باید کارآزمایی بالینی آنها توسط سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد تأیید قرار گیرد. البته دارویی در زمینه درمان میگرن چند سالی است که با منشأ گیاهی در کشور تولید شده و تا حدودی در رفع مشکل میگرن مؤثر است. ولی آنچه در برخی از رسانه‌ها مبنی بر درمان قطعی میگرن توسط این دارو مطرح شده مورد تأیید ما نیست چرا که این مسأله باید مورد کارآزمایی بالینی قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه کارآزمایی بالینی داروهای تولیدی باید توسط سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در زمینه تأثیر یک دارو تنها نمی‌توان به صحبت‌های تولیدکننده دارو اکتفا کرد.

 راه‌اندازی 20هزار تخت بیمارستانی با سرمایه‌گذاری خارجی

در ادامه  این نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت بااشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود 20هزار تخت بیمارستانی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در کشور راه‌اندازی شود، گفت: انعقاد تفاهم‌نامه با سایر کشورها برای صادرات و واردات دارو همچنین ملزومات پزشکی بیشتر می‌شود. ایرج حریرچی بیان کرد: کشورهایی متعددی مانند ژاپن، کره جنوبی، چین، ترکیه، ایتالیا، اتریش متمایل هستند که در این زمینه در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.

 اجرای پزشک خانواده در 4 استان دیگر

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده برای اینکه به طور کامل در کشور اجرا شود، حدود 10سال زمان می‌برد، گفت: به زودی این طرح به غیر از استان فارس و مازندران در چهار استان نیز اجرا خواهد شد.حریرچی تاکید کرد: طرح پزشک خانواده جزو طرح‌هایی نبوده که در یک تا دو سال بتوان آن را اجرا کرد .

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.