×

هزینه خشونت را در جامعه بالا ببریم

هزینه خشونت را در جامعه بالا ببریم

آرمان امروز یک روز بعد از اینکه رئیس‌جمهور پرسش «خشونت از کجا نشات گرفته» را به عنوان پرسش مهر امسال مطرح کرد اظهار نظر‌ها در این زمینه ادامه یافت در حالی که این پرسش مورد اعتراض یک نماینده مجلس قرار گرفت، یک جامعه شناس عنوان کرد هزینه نزاع و خشونت را باید در جامعه بالا ببریم

هزینه-خشونت-را-در-جامعه-بالا-ببریم

 آرمان امروز: یک روز بعد از اینکه رئیس‌جمهور پرسش «خشونت از کجا نشات گرفته» را به عنوان پرسش مهر امسال مطرح کرد اظهار نظر‌ها در این زمینه ادامه یافت. در حالی که این پرسش مورد اعتراض یک نماینده مجلس قرار گرفت، یک جامعه شناس عنوان کرد:هزینه نزاع و خشونت را باید در جامعه بالا ببریم.

این در حالی است که پرونده‌های قضائی نشان می‌دهد که خشم در جامعه ترویج پیدا کرده و برخی افراد نسبت به گذشته قدرت کنترل خود را از دست داده‌اند، به گونه‌ای که با کوچک‌ترین خللی از کوره در رفته و فاجعه‌آفرین می‌شوند. با وجود این، ضروری است تا با آموزش و فرهنگسازی دانش‌آموزان در بستر مدارس راهکارهای مقابله با خشم را در جامعه ترویج دهیم، چرا که با تقویت نزاع و درگیری ضربه به پیکره اجتماع وارد می‌شود و دیری نمی‌پاید که انواع جنایت‌ها رقم بخورد. روز گذشته محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: انتظار داشتیم رئیس‌جمهور موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان، راهکارهای اجرای سند آموزش و پرورش را مد نظر قرار دهد و به جای اینکه موضوع خشونت را در سوال مهر دانش‌آموزان طرح کند، از امنیت ایران، سند بنیادین آموزش و پرورش و سبک زندگی ایرانی و اسلامی سوالی را مطرح کند؛ زیرا در کشور ما مشکل خشونت وجود ندارد. گرچه سخنان رئیس‌جمهور به مزاج عده‌ای خوش نیامد، اما بسیاری دیگر پرسش مطرح شده را بسیار به جا و ضروری دانسته‌اند، چرا که برخی آمار‌ها و همچنین مشاهدات نشان می‌دهد خشونت در ایران در سال‌های اخیر افزایش داشته است که این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. روز گذشته یک جامعه شناس گفت: از 15میلیون پرونده موجود در قوه قضائیه پنج میلیون آن مربوط به نزاع است و وضعیتی پیش آمده که که به دلایل مختلف از جمله مسائل اقتصادی آستانه تحمل مردم پایین آمده است. به طور مثال پشت یک تصادف کوچک ما همیشه شاهد دعوا هستیم. به گفته امیر محمود حریرچی هزینه نزاع و خشونت را باید بالا ببریم تا هر کسی در هر موقعیتی بداند که اگر رفتار خشونت بار داشته باشد باید پای هزینه‌اش بایستد، خود این امر باعث پیشگیری می‌شود. به گزارش ایسنا، او اظهار کرد: روحیه «گذشت» کمتر شده و برخی افراد آنچه را که حق خود می‌دانند به زور خشونت می‌خواهند به دست آورند. می‌توان گفت که خشونت در حال نهادینه شدن است، چون روی این مساله کار نمی‌شود و با کسی که رفتارهای خشن دارند آنطور که لازم است برخورد نمی‌شود.

منبع : وکیل ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.