×

روند افزایش طلاق توافقی در جنوب کشور

روند افزایش طلاق توافقی در جنوب کشور

رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفت در‌6 ماه نخست امسال، از 761 پرونده طلاق در محاکم قضایی در استان، 516 مورد به صورت توافقی صورت گرفته که افزایش این روند در جامعه نگران کننده است

روند-افزایش-طلاق-توافقی-در-جنوب-کشور

رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: در‌6 ماه نخست امسال، از 761 پرونده طلاق در محاکم قضایی در استان، 516 مورد به صورت توافقی صورت گرفته که افزایش این روند در جامعه نگران کننده است.

 حجت الاسلام محمدصادق اکبری در نشست هم‌اندیشی مسئولان دستگاه قضایی و اداره کل بهزیستی استان، توضیح داد: تعداد 245 دادخواست طلاق نیز از سوی زوجه ارایه شده  اما تاکنون هیچ دادخواستی مبنی بر درخواست طلاق از سوی زوج مطرح نشده است. وی به ضرورت هم‌راستایی برنامه‌ها به منظور مقابله با طلاق توافقی اشاره کرد و افزود: افزایش آمار طلاق نیازمند بررسی دقیق زمینه‌ها و علت‌های آن از سوی دستگاه‌های متولی پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و اندیشمندان حوزه و دانشگاه است. رییس کل دادگستری هرمزگان یکی از عواملی موثر در افزایش آمار طلاق را کم‌توجهی به امور دینی و معنوی دانست و گفت: التزام زن و مرد به اصول دینی و اخلاقی باعث می‌شود که کانون خانواده مستحکم باشد و با بروز هر مشکل، اختلاف و تنش زود‌گذری، ارکان آن به آسانی سست نشود.

 اقتصاد یکی از عوامل تاثیرگذار در طلاق

اکبری اظهار کرد: اوضاع اقتصادی و معیشتی نیز در طلاق دخیل است و نباید از دخالت بی‌جای برخی خانواده‌ها در تشدید معضل طلاق غافل شد زیرا که گاهی مشاهده می‌شود برخی از نزدیکان به اسم دلسوزی و تعصب خویشاوندی به جای آن که مانع از بروز طلاق شوند، خود برای سرعت‌بخشی در این موضوع موثر هستند.

این مقام قضایی با اعلام این مطلب که مسایل فرهنگ نیز در‌افزایش نرخ طلاق بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: بازنگری جدی در عوامل پیدایش طلاق( از جمله اعتیاد، فقر و بحران های اقتصادی، خشونت در خانواده، نبود مهارت‌های زندگی مشترک، نبود روابط عاطفی، رفاه‌زدگی‌، دخالت‌های نابه جای اطرافیان) و مسایلی از این دست می‌تواند در کاهش طلاق تاثیرگذار باشد که این موضوع توسط نهادهای متولی پیشگیری باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در میان برخی زوجین، اصل ازدواج چندان روی اصول و ضوابط خود صورت نمی‌گیرد و در کمترین زمان ممکن و اغلب در5 سال ابتدایی تشکیل زندگی مشترک به طلاق توافقی می‌انجامد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این در حالی است که دین مبین اسلام به خوبی شرایط ازدواج آسان و آگاهانه را تبیین کرده است و اگر به توصیه‌های قرآن و اهل بیت(ع) عمل شود، دچار مشکلات نمی‌شویم. حجت الاسلام و المسلمین اکبری با تاکید بر ضرورت بررسی و ریشه‌یابی عوامل موثر در ایجاد طلاق توافقی در سطح استان، بیان کرد: نخستین قدم برای مبارزه با این پدیده، شناخت عوامل موثر در افزایش آمار طلاق است که در برخی موارد منجر به جدایی زودهنگام زوجین می‌شود.

 این مسئول تاکید کرد: تشدید فرآیند آموزش‌های پیش از ازدواج برای زوجین توسط مددکاران با تجربه بهزیستی می‌تواند در‌افزایش شناخت و تقویت مهارت‌های زندگی مشترک آنها با هدف مقابله با عوامل یاد شده تاثیرگذار باشد. وی تصریح کرد: عواملی چون افزایش نرخ طلاق، حاشیه‌نشینی و اعتیاد به عنوان مهم‌ترین بستر و زمینه‌های پیدایش ناهنجاری‌ها و انحرافات اجتماعی یا هر رفتار نابهنجاری در سطح استان هرمزگان نام برد که مقابله با این معضل اولویت دستگاه‌قضایی استان در‌اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه است.

 برنامه‌ریزی دقیق نیازمند عزم همگانی

رییس کل دادگستری هرمزگان اضافه کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق که نیازمند اهتمام و عزم همگانی تمامی دستگاه‌های متولی رسیدگی به این موضوع است، به منظور پیشگیری و ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی از این دست اقدامات لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری اکبری خاطرنشان کرد: دادگستری هرمزگان باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص لزوم توجه جدی به مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حفظ شان و کرامت زنان و کودکان و احیای حقوق مادی و معنوی آنها بر مبنای حقوق اسلامی و تدوین سیاست‌های اجرایی در‌این‌راستا، سیاست‌های پیشگیری، مبارزه و بازتوانی آسیب دیدگان اجتماعی را تدوین کرده است که با تشکیل کارگروه‌هایی قصد دارد با بهره‌گیری از همه امکانات برای رفع معضلات اجتماعی و حفظ نظم و امنیت اجتماعی تلاش موثری انجام دهد.
در ادامه مدیرکل بهزیستی هرمزگان نیز هدف از برگزاری این نشست را بررسی زمینه‌های بهره‌مندی از امکانات، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دستگاه‌قضایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان به منظور ارایه خدمات مطلوب‌ به جامعه هدف بهزیستی عنوان کرد.

مهین عسکری بر لزوم برگزاری نشست‌های مشترک ، جهت شناسایی بیشتر مسایل اجتماعی، اتخاذ تمهیدات موثرو ارایه هرچه بهتر خدمات به مددجویان بهزیستی استان هرمزگان تاکید کرد.

وی همکاری و استفاده از تجربه‌ها و ظرفیت‌های دادگستری را برای اطلاع‌رسانی، مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، کنترل آسیب‌های موجود، افزایش کارایی و استمرار ارتباط بین مددجویان با اداره کل بهزیستی استان، مهم دانست و به منظور تبادل نظر و گسترش سطح همکاری‌های مشترک اعلام آمادگی کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.