×

راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها

راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها

حاشیه‌نشینی یکی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب در موضوع آسیب‌های اجتماعی است؛ به طوریکه به عنوان یکی از اولویت‌ها در موضوع پیشگیری از جرم در دستور کار مسئولان قضایی قرار دارد

راهکارهای-پیشگیری-از-آسیب-های-اجتماعی-در-حاشیه-شهرها وکیل 

 حاشیه‌نشینی یکی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب در موضوع آسیب‌های اجتماعی است؛ به طوریکه به عنوان یکی از اولویت‌ها در موضوع پیشگیری از جرم در دستور کار مسئولان قضایی قرار دارد.

حاشیه‌ شهرها، به واسطه حضور مهاجران و نبود نظارت‌های لازم به محلی برای تجمع افراد بزهکار بدل شده است؛ توسعه نیافتگی از‌یکسو و سوءاستفاده از ضعف افراد ساکن باعث می‌شود تا زمینه‌های بروز جرم در این مناطق بیشتر شده و به داخل شهرها و مناطق مسکونی نیز سرایت کند. بنابراین افزایش نظارت‌ها، بهبود امکانات و توسعه آموزش‌ها می‌تواند از بروز جرایم جلوگیری کند.

10 تا 15 درصد جمعیت کشور در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند

‌معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در‌این خصوص می‌گوید که  10 تا 15 درصد جمعیت کشور در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و این مناطق مستعد آسیب‌های اجتماعی است بنابراین پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد در شهرهای استان لرستان ضروری است.

محمد تقی شاکرمی تاکید می‌کند که این درصد زیاد جمعیت در‌حاشیه شهرها هم  مشکلات زیادی برای دستگاه قضایی ایجاد کرده و هم  منجر به ایجاد جرم و آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی ادامه می‌دهد: با پیشرفت ساخت و سازهای جدید اگر نظارت و پیشگیری نشود، حاشیه بعضی شهرهای استان به ویژه شهر خرم‌آباد از خود شهرها بزرگتر می‌شود. شاکرمی بیان کرد: ساخت‌و‌سازهای در دامنه کوه‌های شهر خرم‌آباد به صورت انبوه‌سازی در حال رشد است که نیاز به نظارت دستگاه‌های متولی دارد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان  بر پیشگیری از‌گسترش بافت‌های ناکارآمد در شهرهای استان تاکید می‌کند و می‌افزاید: دستگاه صادرکننده مجوزهای ساخت ساز باید حریم شهرها  را رعایت کند. شاکرمی تاکید می‌کند: به همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم از ارایه خدمات شهری از جمله آب، برق، گاز، تلفن به ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز خودداری کنند و در صورت مشاهده با‌دستگاه خاطی برخورد خواهد شد.

  حاشیه نشینی راهی برای دست اندازی سودجویان به اراضی

در این میان  رییس کل دادگستری فارس معتقد است که بیش‌از هزار و 300 هکتار بافت‌های ناکارآمد در این استان وجود دارد.

علی القاصی‌مهر که تشکیل کارگروه‌های ویژه درمعاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس باهدف کنترل بافت‌های حاشیه‌ای را یکی از راه‌های مقابله با ان بافت‌ها ذکر می‌کند.

این در حالی است که  رییس کل دادگستری فارس شکل گیری قریب به هزار هکتار بافت حاشیه شهری در شیراز را ناشی از بی‌توجهی مسئولان در سال‌های دور می‌داند و می‌گوید:  عدم ورود به موقع مسئولان در گذشته به موضوع حاشیه نشینی در شهر شیراز باعث شده تا جمعیت مهاجر بیشتری به سکونت در این محلات و ادامه ساخت وسازهای غیراستاندارد ترغیب شوند.

رییس شورای قضایی استان فارس می‌افزاید: با توجه بیشتر مسئولان، همگرایی نهادها و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه می‌توان ضمن کاهش آسیب در این محلات از گسترش آن جلوگیری کرد و حتی اراضی اطراف شهرها بخصوص شیراز را که تخریب شده یا‌تغییر کاربری غیرمجازداده‌اند رفع تصرف و احیا کرد.

  40 درصد جرایم خشن در استان‌ البرز در نقاط حاشیه‌ای صورت می‌گیرد

بر این اساس معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز معتقد است که40 درصد جرایم خشن در این استان‌ در نقاط حاشیه‌ای صورت می‌گیرد، این در حالی است که کمربند شمالی استان البرز آبستن به وجود آمدن نقاط حاشیه‌نشینی است.

مهدی جوهری با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف می‌توانند فعالیت داشته باشند و این همایش برای استفاده از این ظرفیت‌ها است، می‌افزاید: قصد داریم در حوزه معاونت امور اجتماعی دادستانی از حوزه پیشگیری سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز ادامه داد: اعلام شکایت به‌منظور مقابله است و معاونت اجتماعی نمی‌خواهد در حوزه مقابله فعالیت داشته باشد.

جوهری با بیان اینکه متاسفانه نگاه ما هنوز یک نگاه درمانی بوده و نگاه پیشگیرانه به وجود نیامده است، افزود: حاشیه‌نشینی‌ها بستر وقوع بیشترین جرایم است.

وی با تاکید بر اینکه 40 درصد جرایم خشن در استان‌ البرز در نقاط حاشیه‌ای صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کمربند شمالی استان البرز آبستن به‌وجود آمدن نقاط حاشیه‌نشینی است، سازمان‌های مردم نهاد نباید وابسته به دولت و حاکمیت باشند تا بتوانند واقعیات و مشکلات ادارات را بیان کنند.

 مفاسد اخلاقی، طلاق، حاشیه نشینی  و اعتیاد مهمترین آسیب‌های اجتماعی

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم کشور مفاسد اخلاقی طلاق حاشیه‌نشینی و اعتیاد را آسیب‌های اجتماعی شاخص کشور بیان می‌کند. مهدی امیری اصفهانی بیان می‌کند: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال جاری تمام تلاش خود را در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مذکور به کار گرفته و از دو سال گذشته تاکنون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در‌صدد اولویت‌های کاری خود قرار داده است.

  محلات حاشیه‌نشین هرمزگان، جرم‌خیز هستند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل هرمزگان گفت: بسیاری از افراد بیکار و نیازمند ساکن در محلات حاشیه‌نشین شهرها مستعد ارتکاب انواع جرایم هستند.

علیرضا احمدی منش بیان می‌کند: لازمه پیشگیری از ارتکاب جرایم و گسترش این قبیل محلات، در حاشیه شهرها نیازمند شناسایی و اشراف کامل و ارایه خدمات متناسب برای رفع مشکلات و نیازهای حاشیه‌نشینان، توسط دستگاه‌های مسئول است.

وی با اشاره به اینکه این مناطق خاستگاه ارتکاب بسیاری از جرایم تأثیر گذار در استان و به ویژه شهرستان بندرعباس است، اظهار می‌کند: برای پیشگیری از وقوع هر گونه جرم و بزه در استان نیاز به‌همکاری و همراهی دیگر دستگاه‌های مربوطه است، که باید اقدمات لازم در این زمینه جهت کاهش آمار جرایم در استان صورت گیرد.  معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع دادگستری کل استان هرمزگان، اضافه می‌کند: حسب دستور رییس کل دادگستری استان، در سال جاری رصد انجام وظایف محوله به اداره‌های مسئول از جمله برنامه‌های مدون و ابلاغی به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوده که با جدیت و به منظور کاهش نرخ ارتکاب جرایم و پیشگیری وقوع جرم در استان با جدیت تمام پیگیری خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.