×

داوودی قانونگذار برای تغییر قوانین خشونت زا قدم برداشته است

داوودی قانونگذار برای تغییر قوانین خشونت زا قدم برداشته است

نایب رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه قانون می تواند سریع تر از فرهنگ آغازگر تغییرات باشد، گفت قانون اخلاق ساز است و می تواند اخلاق اجتماعی راتغییر دهد در بعضی موارد قانون خشونت‌زاست که قانونگذار برای تغییر آن قدم برداشته است

داوودی-قانونگذار-برای-تغییر-قوانین-خشونت-زا-قدم-برداشته-است وکیل 

نایب رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه قانون می تواند سریع تر از فرهنگ آغازگر تغییرات باشد، گفت: قانون اخلاق ساز است و می تواند اخلاق اجتماعی راتغییر دهد. در بعضی موارد قانون خشونت‌زاست که قانونگذار برای تغییر آن قدم برداشته است.

 هما داوودی گرمارودی در همایش «رفع خشونت علیه زنان، چالش ها و راهکارهای آن» ضمن تشکر از اساتید، اهل قلم و متخصصین حوزه‌های حقوق، جامعه شناسی و ادبیات که در این همایش شرکت کردند، اظهار کرد: آقای کشاورز در باب اهمیت این همایش گفتند که پیشنهادی از کانون فارس مطرح شد و کانون ‌های وکلا در تلاش بودند نقشی که در مقام مدنی و مشورتی دارند در بازتبیین قوانین هم داشته باشند. در موضوع خشونت موارد بسیاری داریم که نیاز به تغییر بعضی از قوانین، ما را بر آن داشت که این همایش برگزار شود. امیدواریم بتوانیم در فرآیند قوانین تاثیر بگذاریم.

وی هدف دیگر از برگزاری این همایش را گفتمان رفع خشونت و توسعه ادبیات در این رابطه دانست و گفت: امروزه مفهموم خشونت تغییر کرده است. در گذشته با بیان خشونت، ذهن به کبودی صورت زن می رسید و آن را تصور می‌کرد و محدود به خشونت فیزیکی بود، در حالی که مفهوم معاصر خشونت مفهوم موسعی است که شاید خود زنان هم نسبت به آن آگاه نباشند؛ در نتیجه از مفهوم خشونت سنتی فاصله گرفتیم و باید انواع خشونت مانند خشونت های رفتاری، ساختاری، اقتصادی و فرهنگی و ... را بررسی کنیم.

داوودی گرمارودی با اشاره به اینکه از سه منظر می توان خشونت را بررسی کرد، ادامه داد: گاهی خشونت ناشی از جرایم است که زنان و کودکان بیشترین آسیب را در آن می بینند. بزه دیدگی بعدی حاصل از جنگ‌هاست، اما آنچه مورد توجه ماست بزه دیدگی ساختاری را شامل می شود. گاهی خشونت را در لایه های پنهان اجتماعی، عرفی و قانونی می بینیم یا حتی در آداب و رسوم غلطی که در بعضی از جوامع وجود دارد.

نایب رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران خاطرنشان کرد: قانون سریع‌تر از فرهنگ می تواند سبب آغاز تغییرات باشد.

وی با بیان اینکه در بعضی موارد قانون خشونت زاست، عنوان کرد: در این موارد قانونگذار برای تغییر آنها قدم برداشته است؛ برای نمونه بحث حضانت اطفال در گذشته در مورد دختران ٧ سال و پسران ٢ سال بود که بدون در نظر گرفتن مصلحت طفل به پدر داده می شد، اما طبق ماده ١١6٩ قانون حمایت خانواده اصل را بر مصلحت طفل و تشخیص دادگاه معطوف کرده‌اند و سلامت و مصلحت اطفال مورد توجه قرار گرفت.

داوودی بعد دیگر توجه به رفع خشونت علیه زنان را هزینه‌های خشونت در مسیر توسعه ملی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از چالش های این موضوع هزینه بردار بودن این موضوع است که نیمی از کشور و حتی دستگاه قضایی را در این هزینه درگیر کرده و همچنین زنان نمی‌توانند در مدیریت جامعه سهیم باشند.

نایب رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) اضافه کرد: باید نسبت به ارتقای وضعیت زنان در جامعه تلاش کرد؛ از جمله ساختارهای مطرح در مورد زنان سقف های شیشه ای است که به موجب آن زن‌های توانمند نمی توانند از یک جایی به بعد پیشرفت کنند. شاید علت نامگذاری سقف شیشه ای از آن جهت است که نوع پنهانی از خشونت است و شکستن آن مجروحیت به همراه دارد.

داوودی یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه خشونت را موضوع توسعه دانست و اظهار کرد: ما باید قواعد عرفی و اجتماعی که ریشه دار شده است را تبیین کنیم. قانون می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. قانون اخلاق ساز است و می تواند اخلاق اجتماعی را تغییر دهد.

وی گفت: در بعد روان شناسی باید ریشه های روانی را تشخیص دهیم که شاید در این زمینه موضوع راحت تر قابل بررسی و علاج باشد. پس از حادثه ای که برای کودک 6 ساله افغان اتفاق افتاد درصدد طرحی بودیم که به موجب آن کودکانی که در معرض بزه دیدگی و بزهکاری هستند معالجه زودهنگام در مورد آن‌ها انجام شود و شاید مشکلات و هزینه ها کاهش یابد.

وی در پایان با طرح ایده تاسیس دبیرخانه دائمی گفت: امیدواریم با این اقدام بتوانیم تاثیرات بسزایی داشته باشیم. لازم به ذکر است که پیرو تلاش های صورت گرفته توانستیم این همایش را به عنوان همایش مستند ملی ثبت کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.