×

قانون اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس ابلاغ شد

قانون اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس ابلاغ شد

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد

قانون-اصلاح-موادی-از-قانون-آیین-نامه-داخلی-مجلس-ابلاغ-شد وکیل 

حضور رییس جمهور اسلوونی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این قانون در جلسه علنی  روز سه‌شنبه مورخ شانزدهم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای  اسلامی تصویب و در تاریخ اول دی ماه 1395 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

متن این قانون به شرح زیر است:

جمهوری قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

ماده1ـ ماده (40) قانون به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده40 ـ هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرمهای امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت‌رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

تبصره1ـ فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی این ماده بر اساس شاخص‌های: تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون، ظرف  مدت سه‌ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط هیأت‌رئیسه مجلس تهیه می‌شود و به تصویب  جلسه مشترک هیأت‌رئیسه وکمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی می‌رسد.

تبصره2ـ به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرائی و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

ماده2ـ ماده(41)‌ قانون و تبصره‌های(1) و (3) آن به‌شرح زیر اصلاح و تبصره (2) ابقاء و یک تبصره به‌عنوان تبصره(4) به‌شرح زیر اضافه می‌شود:

ماده41ـ هیأت‌رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیأت‌رئیسه  تقدیم کنند تا هیأتی مشترک، متشکل از هیأت‌رئیسه مجلس و رؤسای شعب با دعوت از  نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت فوق، به  اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نماید. پس از اتمام این مراحل هیأت‌رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می‌کند.

تبصره1ـ پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت بیست و چهار ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند.

تبصره3ـ امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی دارد، انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند.

تبصره4ـ نمایندگانی که در هیچ‌یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند.

ماده3ـ ماده(42)‌ قانون به‌شرح زیر اصلاح وتبصره‌ای به عنوان تبصره(1) به آن الحاق و تبصره آن به عنوان تبصره(2) ابقاء می‌شود:

ماده42ـ مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس می‌باشد. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل نوزده و حداکثر بیست‌وسه نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد (43) تا (48) آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

تبصره1ـ در دوره دهم مجلس هر کمیسیون که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است و کمیسیونی که نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد، هیأت مشترک رؤسای شعب و هیأت‌رئیسه مجلس تا پانزده روز پس از تصویب نهائی این قانون می‌تواند حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را، حداکثر برای سه کمیسیون و فقط یکبار تعیین و تغییر دهد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.