×

85 درصد ابلاغ های الکترونیکی به دست صاحبان آنها رسیده است

85 درصد ابلاغ های الکترونیکی به دست صاحبان آنها رسیده است

معاون رییس قوه قضاییه قوه‌قضاییه ضمن اعلام صدور 25 درصد از ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی در دی ماه امسال، گفت 85 درصد ابلاغ‌های الکترونیکی به دست صاحبان واقعی آنها رسیده که افتخار بزرگی برای دستگاه قضا است

85-درصد-ابلاغ-های-الکترونیکی-به-دست-صاحبان-آنها-رسیده-است وکیل 

معاون رییس قوه قضاییه  ضمن اعلام صدور 25 درصد از ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی در دی ماه امسال، گفت: 85 درصد ابلاغ‌های الکترونیکی به دست صاحبان واقعی آنها رسیده که افتخار بزرگی برای دستگاه قضا است.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در هشتمین نشست آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری قضایی در افق 10 ساله ایران با موضوع تحولات فناوری اطلاعات و نظام قضایی، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تحول بنیادی در قوه قضاییه ایجاد کنیم احتیاج به زیرساخت‌های دانشی و آماری از فناوری داریم.

وی افزود: اولین موضوعی که در بحث آینده‌نگاری باید توجه کنیم این است که بدون وجود آمار، هرگونه آینده‌نگاری ناموفق خواهد بود یعنی باید بدانیم منابع مالی، منابع انسانی، تجهیزات، امکانات ما به چه میزان است، این منابع کجا قرار دارد و چگونه باید مدیریت شوند.

شهریاری به اقدامات انجام شده در حوزه فناوری در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اولین اقدام که در حوزه فناوری در قوه قضاییه شکل گرفت ایجاد اتوماسیون اداری بود.

معاون قوه‌قضاییه ادامه داد: در گذشته هزاران نامه، دستورالعمل، ابلاغیه و امثال آن به سراسر کشور ارسال می‌شد که یکی از مشکلات اساسی دبیرخانه قوه قضاییه بود. همچنین ارسال و دریافت این برگه‌ها نیاز به نامه‌برهایی داشت که استفاده از خدمات آنها نیز مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کرد.

وی اظهار کرد: اکنون این اتوماسیون اداری راه افتاده است و در آینده مد نظر داریم که بر اساس مکاتبات آنها را دسته‌بندی کنیم و با برخورداری از آمارهایی از این مکاتبات، مشخص کنیم که مثلا بیشترین مکاتبات از چه مبداءهایی و به چه مقصدهایی انجام شده است.
 

راه‌اندازی درخواست‌های الکترونیکی در سایر استان‌ها؛ به زودی

شهریاری یکی دیگر از موضوعات مطرح در قوه قضاییه را موضوع درخواست‌ها عنوان کرد و افزود: به منظور الکترونیکی شدن وضعیت درخواست‌ها، این قابلیت فعلا در 5 استان شکل گرفته و به زودی در استان‌های دیگر نیز راه‌اندازی خواهد شد.

وی فعالیت دیگر در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه را بحث مدیریت منابع انسانی اعلام کرد و ادامه داد: قبلا موضوع منابع انسانی و مدیریت آن بر اتاق‌های کوچک با برگه‌های کاغذی انجام می‌شد، اما با کار جهادی و پیگیری‌های امروزی توانستیم ضمن راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای قضات، مشکلات این سامانه را برطرف کنیم. همین کار در حوزه اموال، انبار و حسابداری هم در حال انجام است که اکنون در میانه راه آن هستیم.

وی ادامه داد: همچنین پیش از این، بنیاد مرکز آمار قوه قضاییه فقط به آمار ورودی، مانده و مختومه‌های پرونده‌ها محدود می‌شد، اما تلاش‌های گسترده در این حوزه، سبب شد تا اکنون بیش از 20 نوع آمار و ارقام برای دستگاه قضایی داشته باشیم.

شهریاری با اشاره به ایجاد سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که 6 ماه تمام وقت‌، زمان برد، سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی بود، همانگونه که اطلاع داریم ابلاغ‌های قضایی در گذشته به صورت سنتی و کاغذی انجام می‌شد که مشکلات فراوانی داشت و بر اساس گزارش‌هایی که بنده داشته‌ام در تهران فقط حدود 10 تا 12 درصد از این ابلاغ‌ها به دست صاحبان ابلاغ می‌رسید و حدود 20 تا 30 درصد آن به دست واسطه‌ها رسیده و حدود 50 درصد از این ابلاغ‌ها هم به دست صاحبان آن نمی‌رسید.

معاون قوه قضاییه اظهار کرد: ما برای ایجاد سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی باید آن را به قانون تبدیل می‌کردیم چون قانون می‌گفت که ابلاغ باید به صورت کاغذی باشد و قوانین اجازه ابلاغ الکترونیک را نمی‌داد؛ لذا مجبور شدیم قوانین مورد نیاز خود را به نگارش درآوریم و نهایتا موضوعات خود را در ماده 655 قانون آیین دادرسی کیفری و با تبصره‌های آن اضافه کردیم.

وی ادامه داد: برای اجرایی و عملیاتی کردن این سامانه چیزی حدود 20 میلیارد تومان احتیاج داشتیم که با توجه به هزینه زیاد در پست ابلاغ‌های کاغذی عدد کمی بود؛ همچنین بر اساس آمارهایی که دریافت کرده بودیم، میانگین ابلاغ قضایی به صورت کاغذی در تهران 2 هزار و 700 تومان و بیرون از شهر 3 هزار و 400 تومان بود.

شهریاری ادامه داد: در تیر ماه امسال حدود 3 میلیون و 313 هزار ابلاغیه ارسال شده که یا به صورت دستی بوده است یا به صورت الکترونیکی بوده است. از این میزان بیش از 870 هزار ابلاغ به صورت الکترونیکی انجام شده است که از این میزان حدود 670 هزار عدد مشاهده شده است؛ به عبارت دیگر حدود 25 درصد از کل ابلاغ‌های دی ماه به صورت الکترونیکی بوده و از این میزان حدود 85 درصد ابلاغ واقعی شده و به دست صاحبان آن رسیده است.

کاهش 2 میلیارد تومان از هزینه‌های پستی ابلاغ کاغذی

معاون قوه قضاییه گفت: با ارسال این میزان ابلاغ الکترونیکی چیزی حدود 2 میلیارد تومان از هزینه‌های پستی ابلاغ کاغذی کاهش یافته است.

شهریاری افزود: در ابتدای راه‌اندازی این سامانه برخی افراد نگران بودند و اظهار می‌کردند که این سامانه قابلیت اجرایی شدن به طور کامل را ندارد و ما به آنها می‌گفتیم که کشور قبلا تجربه ثبت‌نام کارت سوخت برای موتور سیکلت را داشته است که در آن تجربه حدود 98 درصد از افراد ثبت‌نام کرده بودند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در آینده در قوه‌قضاییه تغییر ایجاد کنیم هیچ راهی جز استفاده از فناوری‌های نوین و حذف واسطه‌های دیگر نداریم.

به گفته شهریاری، رقم 85 درصدی ابلاغ واقعی بزرگترین افتخار دستگاه قضایی در 8 سال اخیر است که طبعا در یکی دو ماه اخیر بدست آمده است.

وی ادامه داد: مبارزه با فساد را می‌توان با استفاده از فناوری اطلاعات انجام داد که این موضوع نیاز به ابزار الکترونیک دارد.

معاون قوه قضاییه گفت: با استفاده از این ابزار و فناوری‌های مرتبط می‌توان افراد فاسد و اقدامات آنها را رصد کرد که نهایتا منجر به کشف و فساد و پیشگیری از وقوع جرم می‌شود.

شهریاری در پایان گفت: استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک در حال رشد و بهبود بوده و در این زمینه استان فارس بهترین عملکرد را است، به طوری که حدود 40 درصد از ابلاغ‌های قضایی در استان فارس به صورت الکترونیکی انجام شده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.