×

برگزاری نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران با حضور حقوقدانان برجسته

برگزاری نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران با حضور حقوقدانان برجسته

برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی حقوق ایران با حضور حقوقدانان برجسته

برگزاری-نخستین-کنگره-بین-المللی-حقوق-ایران-با-حضور-حقوقدانان-برجسته وکیل 

دبیر علمی کنگره بین‌المللی حقوق ایران گفت: برای نخستین بار با حمایت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور، رویدادی باشکوه و جامع با حضور حقوقدانان برجسته کشور و مهمانان بین‌المللی از مراجع حقوقی بین‌المللی و با دعوت از مقامات ملی از جمله ریاست محترم جمهور در تهران برگزار می‌شود. ابلاغ حقوق شهروندی توسط دولت محترم و بررسی آن و تاکید بر نظارت حقوقی، ضرورت برگزاری این رویداد برای کشور را در سال جاری دوچندان کرده است.

به گزارش ایسنا، ایرج گلدوزیان از حقوقدانان بنام کشور در این رابطه اظهار کرد: نخستین «کنگره بین‌المللی حقوق ایران با رویکرد نظارت حقوقی و حقوق شهروندی» با هدف تقویت نظارت و اجرای قوانین در راستای توانمندسازی و ارتقاء کارآمدی دستگاه‌های اجرایی در زمینه حقوقی و همچنین معرفی آخرین نظریه‌ها و دستاوردهای علمی، تبادل دیدگاه‌ها، با حمایت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

گلدوزیان خاطرنشان کرد: این رویداد با نگاه کاملا تخصصی و کاربردی نسبت به معضلات حقوقی با برگزاری تعداد کثیری از پنل‌ها، نشست های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و ارائه مقالات توسط نخبگان این عرصه در سالن‌های جانبی برج میلاد با موضوعات مختلفی در حوزه حقوق بین‌الملل، حقوق شهروندی، حقوق مدنی، حقوق جزا و ... همراه با گواهینامه‌های تخصصی و معتبر مرتبط، در بخش‌های مختلف برنامه ریزی شده است. از دیگر برنامه‌های این رویداد می‌توان به برگزاری بخشی متمایز جهت ارائه دستاوردهای موسسات حقوقی که فرصت مغتنمی جهت به  نمایش گذاشتن این دستاوردها وتوانمندی هاست، اشاره کرد.

وی افزود: این کنگره به صورت دوره‌ای در 5 سال متوالی تا سال 1401 برنامه‌ریزی شده که در هر یک از دوره‌ها یکی از موضوعات تخصصی حقوق به عنوان محور اصلی خواهد بود که در مراسم افتتاحیه این دوره، محورهای دوره‌های آتی در محضر حقوقدانان و مقامات ملی و اصحاب رسانه اعلام خواهد شد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی حقوق ایران تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این رویداد بزرگ انجام تحقیق و پژوهش در کلیه مراحل، تهیه بسته‌های سیاستی، ارائه دستاوردها و خروجی های علمی آن به منظور بهره‌مندی مناسب و کاربردی به مجلس و دولت و قوه قضاییه است.

این حقوقدان برجسته کشور با اشاره به جایگاه رفیع آموزه‌های اسلامی در موضوع حقوق شهروندی گفت: از موضوعاتی که در کنگره حقوق ایران مورد بررسی قرار می گیرد، توسعه حقوق شهروندی در همه ابعاد از جمله بررسی حقوق شهروندی از منظر اسلام، بیان ماهیت و چیستی حقوق شهروندی و نظریه‌هایی راجع به فلسفه حقوق شهروندی است.

وی با توجه به نظارت حقوقی که امروزه در جوامع مدرن و پیشرفته به عنوان اصل نظارت همگانی پذیرفته شده، آن را به عنوان اصلی مهم و اساسی دانست که در اداره جوامع و حکومت ها به کار گرفته شده و این مهم مورد تاکید جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم نیز هست.

گلدوزیان با توجه به نظارت و اجرای قوانین که یکی از محورهای اصلی این کنگره است، افزود: در واقع نظارت همگانی چیزی نیست جز همان اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر که از آموزه‌های اساسی و مهم دین مبین اسلام می باشد. مساله نظارت همگانی از جمله مهمترین و حساس‌ترین مسائل در هر جامعه‌ای است، به طوری که این امر با وظیفه و مسئولیت اجتماعی شهروندان پیوندی ناگسستنی دارد و دارای ابعاد عمومی و اجتماعی گسترده‌ای می‌باشد.

عضو سابق هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ابعاد حقوقی و اجتماعی نهفته در نظارت حقوقی نشان از اهمیت مضاعف آن دارد؛ بنابراین این مهم، تاثیرات مثبت مستقیم و غیرمستقیمی در سطح جامعه از جمله کاهش بی قانونی‌ها، تخلفات در سطوح مختلف جامعه از جمله فساد اداری است؛ بنابراین نظارت همگانی تاثیرات مثبت مستقیم و غیرمستقیمی در سطح جامعه دارد به طوری که باعث بهبود کیفیت زندگی در جامعه شده و روند رشد جامعه را به لحاظ معیارهای گوناگون تسریع می نماید و می تواند به طور موثری به کاهش ناهنجاری ها و هنجارشکنی ها بیانجامد.

پروفسور ایرج گلدوزیان در پایان ابراز امیدورای کرد که با برگزاری این کنگره، گام موثری به سوی قانون‌مداری برداشته شود تا در عرصه نهادینه کردن مباحث حقوقی کشور و تکریم حقوق انسانی و با ارائه راهکارهای تخصصی وکارآمد معضلات این حوزه برطرف شود.

وی افزود: علاقه مندان و پژوهشگران می توانند با توجه به محورهای کنگره، مقالات خود را برای شرکت در این کنگره از طریق پایگاه اینترنتی www.Lawi.ir  به دبیرخانه ارسال کنند. علاقه مندان برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانند به پایگاه اینترنتی کنگره مراجعه و یا با شماره‌های  4-33699093-021 و 9-36621318-021 تماس بگیرند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.