×

تیغ قانون بر گلوی تروریسم

تیغ قانون بر گلوی تروریسم

تیغ قانون بر گلوی تروریسم

تیغ-قانون-بر-گلوی-تروریسم وکیل 

در حوادث دیروز،تعدادی از هموطنان‌مان به شهادت رسیدند

قوانین ما در زمینه حوادث تروریستی کامل است

در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه، کشور ایران جزیره‌ امنی است

مهاجمان سعی داشتند با تیراندازی به سوی مردم عادی، وحشت ایجاد کنند

باید دید گروهی که این اقدامات را انجام داده‌اند، دارای چه هویتی هستند

تعیین هویت مهاجمان، مهم‌ترین موضوع حادثه دیروز است

در سال‌های اخیر با وجود تلاش‌های بسیار زیاد گروه‌های تروریستی برای اقدامات انتحاری در ایران، آن‌ها نتوانستند به امنیت کشور خدشه‌ای وارد کنند. هرچند که بارها عملیات و اقدامات انتحاری را طراحی کرده و قصد اجرای آن را نیز داشتند که با هوشیاری وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی کشور خنثی شدند. برای مثال ماه رمضان سال گذشته بود که خبر دستگیری 6 تروریست که قصد خرابکاری در شب‌های قدر داشتند، در رسانه‌ها منتشر شد.به دنبال آن نیز وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه سربازان گمنام امام زمان(عج) اجازه ورودکوچک‌ترین آسیب به امنیت کشور و مردم را نمی‌دهند، گفته بود: «پنج نفر از6 نفر افراد وابسته به گروه‌های تروریستی که بنا داشتند در شب‌های قدر و روز قدس، دست به اقداماتی بزنند، یکی پس از دیگری در شهرهای مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند. در این زمینه خانه‌هایی که در آن‌ها بمب‌سازی صورت می‌گرفت و عناصر و مواد پیش‌ساز مواد انفجاری را فراهم کرده و در آن مراکز ترکیب می‌کردند، شناسایی، کشف و ضبط کردیم و افراد مرتبط نیز شناسایی شدند».

اما گروه‌های تروریستی دست از تلاش‌ها و اقدامات انتحاری خود برنداشته و پس از چندین بار عملیات انتحاری ناموفق در کشور، روز گذشته طی حادثه‌ای تروریستی در مرقد امام خمینی و مجلس شورای اسلامی، تعدادی از هموطن‌مان را کشته و مجروح کردند. اما نکته جالب توجه در حوادث اخیر تهران این بود که هر دو حادثه تروریستی، تقریبا به صورت همزمان در دو نقطه تهران صورت گرفت. در عملیات اول، تیمی تروریستی متشکل از چهار نفر سعی داشتند که وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شوند که پس از واکنش ماموران،یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت رسیدند. در این حادثه که در حاشیه جلسه علنی مجلس انجام شد، مهاجمان سعی داشتند با تیراندازی به سوی مردم عادی، رعب و وحشت ایجاد کنند که طی این تیراندازی‌ها تعدادی از هموطنان‌مان مجروح و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند. هرچند که تا ساعت‌ها صدای تیراندازی‌ شنیده می‌شد اما سرانجام با تدابیر و اقدامات وزارت اطلاعات و نیروهای سپاه، این درگیری پایان یافت.

اما هدف دوم مهاجمان حمله انتحاری به مرقد امام خمینی‌(س) بود که دو تروریست در حالی که جلیقه‌هایی مملو از مواد منفجره پوشیده بودند، وارد حرم مطهر شده و تعدادی از هموطنان را مجروح و یک نفر را نیز به شهادت رساندند که در این حادثه، نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با ماموران به هلاکت رسید.

اروپا هدف حملات انتحاری تروریست‌ها

این درحالی است که در سال‌های اخیر هدف اکثرحملات تروریستی، شهرهای مختلف اروپا بود و مهاجمان در بسیاری از شهرهای اروپا مانند پاریس، لندن، بروکسل و ... با وجود اقدامات شدید امنیتی، حملاتی را انجام داده و بسیاری از شهروندان این شهرها را کشته و زخمی کردند. البته تروریست‌ها در این حوادث روش‌های گوناگونی به کار می‌بستند، از جمله زیرگرفتن افراد عادی با کامیون، حمله به کنسرت یکی از خوانندگان که منجر به کشته شدن تعدادی از کودکان و نوجوانان نیز شد یا بمب‌گذاری در مناطق پرتردد در این شهرها که مسئولیت اکثریت این حوادث را داعش به عهده گرفته است.

داعش مسئولیت حادثه تروریستی تهران را بر عهده گرفت

اما حادثه تروریستی روزگذشته در تهران نیز بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت و بسیاری از مسئولان و مقامات کشورهای دیگر در این زمینه اظهارنظر کردند.ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا در واکنش به حملات تروریستی تهران گفت: «محکوم کردن تروریسم نباید گزینشی باشد. باید تروریسم در تهران را محکوم کنیم همان‌طور که حملات در اروپا را محکوم کردیم». به دنبال آن نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با غم‌انگیز خواندن حادثه تهران عنوان کرد، اخبار حملات تهران را به دقت دنبال می‌کنم و در این زمینه با ظریف در تماس خواهم بود. اما باید دید سازمان‌های بین‌المللی در زمینه حوادث تروریستی، قرار است چه تصمیماتی اتخاذ کنند؟

بیانیه وزارت اطلاعات

اما به دنبال اخبار متناقض در مورد اقدامات تروریستی که منتسب به چه سازمان و گروهی است، وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای از رسانه‌ها خواست به منظور پیشگیری از انتشارِ اخبار خلافِ واقع، با اتخاذ رویکرد مسئولانه از انتشار هرگونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند. در این زمینه باید گفت با وجود اینکه داعش مسئولیت این حادثه تروریستی را به عهده گرفت، همچنان رایزنی‌ها در مورد این حادثه ادامه دارد. اما این سوال مطرح است که قوانین کشور در مورد اقدامات تروریستی و افرادی که امنیت کشور را تهدید می‌کنند، چگونه است؟

اولین اقدام، تعیین هویت تروریست‌ها

دکتر نعمت احمدی، حقوقدان و استاد دانشگاه با اشاره به قوانین مرتبط با امنیت و ایجاد رعب و وحشت در کشور به «قانون» گفت: «موضوع امنیت کشور بحث مهمی است که هم در قوانین موضوعه و هم در قوانین خاص به آن اشاره شده است. برای مثال کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مربوط به امنیت کشور است یا قانون اسلحه که موارد استفاده از سلاح در آن ذکر شده است یا حتی قانون ایجاد رعب و وحشت در جامعه نیز این مهم را مورد توجه قرار داده است».

احمدی با بیان اینکه در مورد حادثه روز گذشته تهران باید دید گروهی که این اقدامات را انجام داده‌اند، دارای چه هویتی هستند خاطرنشان کرد: «اولین و مهم‌ترین نکته در مورد حادثه تهران، بحث تعیین هویت مهاجمان است که این موضوع باید توسط نهادهای امنیتی کشور محرز شود. اگر مهاجمان دارای تابعیت هستند، باید مشخص شودکه وابسته به کدام گروه هستند و باید وضعیت این گروه‌های تروریستی رصد شود تا هسته این تشکیلات شکل نگیرد. اما در صورتی که این افراد از خارج وارد کشور شده‌ باشند نیز بحث حفاظت و کنترل مرزها مطرح می‌شود. نکته بعد این است که باید مشخص شود مهاجمان وابسته به چه گروه‌هایی هستند؟ آیا این گروه‌ها متخاصم هستند یا اینکه گروه‌های تروریستی هستند. به هرحال نکته مهم این است که قوانین ما در زمینه حوادث تروریستی کامل است و خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد.

این حقوقدان تصریح کرد: «حفظ امنیت کشور در مجموع به عهده تمامی نهادهای امنیتی است و علت اینکه تاکنون شاهد این حوادث تروریستی نبودیم، این بوده است که این نهادها به صورت متمرکز عمل کرده‌اند؛ به عبارت دیگر مرکزیت واحدی داشتند. در این زمینه باید گفت که در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه، کشور ایران جزیره امنی است که تاکنون نهادهای امنیتی کشور مانند وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و ارتش در این زمینه هوشمندانه عمل کردند».

ضرورت اقدامات ویژه از سوی نهادهای بین‌المللی

در خاتمه باید گفت عملیات‌های انتحاری و کشتن شهروندان عادی، عملی غیرمنطقی است که برخی از گروهک‌های تروریستی در پیش گرفته‌اند. ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و کشتن و مجروح کردن مردم در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است. هرچند که باید گفت حادثه تهران، آخرین حادثه تروریستی نخواهد بود و ضرورت دارد سازمان ملل متحد و نهادهای ذی‌ربط بین‌المللی در این زمینه اقدامات جدی و موثری انجام دهند. همچنین توقع جامعه بین‌المللی آن است که شورای امنیت سازمان ملل، ضمانت اجراهای دقیقی برای مقابله با تروریسم و حفظ صلح و ثبات جهانی برقرار کند.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.