×

منشور حقوق شهروندی باید تبدیل به یک لایحه خیلی خوب شود

منشور حقوق شهروندی باید تبدیل به یک لایحه خیلی خوب شود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت اگر منشور حقوق شهروندی صرفاً توصیه باشد، اصلاً برش ندارد ما معتقد هستیم که این منشور باید تبدیل به یک لایحه خیلی خوب شود و با لایحه قبلی حقوق شهروندی که در زمان آیت‌الله شاهرودی تصویب شد، می‌تواند تکمیل شود و یک مکانیزم قوی‌تری را در این زمینه داشته باشیم

منشور-حقوق-شهروندی-باید-تبدیل-به-یک-لایحه-خیلی-خوب-شود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اگر منشور حقوق شهروندی صرفاً توصیه باشد، اصلاً برش ندارد. ما معتقد هستیم که این منشور باید تبدیل به یک لایحه خیلی خوب شود و با لایحه قبلی حقوق شهروندی که در زمان آیت‌الله شاهرودی تصویب شد، می‌تواند تکمیل شود و یک مکانیزم قوی‌تری را در این زمینه داشته باشیم.

 محمدجواد لاریجانی در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت در امر حقوق شهروندی هر چقدر بخواهد کار کند، مورد حمایت قوه قضائیه قرار می‌گیرد و ستاد حقوق بشر هم استقبال می‌کند. از لحاظ ساختاری تشکیل واحدهایی که از حقوق شهروندی دفاع کنند، مشکلی ندارد، منتها منشور حقوق شهروندی که تهیه شده، دارای اجزاء قضایی است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر این منشور صرفاً توصیه باشد، اصلاً برش ندارد. ما معتقد هستیم که این منشور باید تبدیل به یک لایحه خیلی خوب شود و با لایحه قبلی حقوق شهروندی که در زمان آیت‌الله شاهرودی تصویب شد، می‌تواند تکمیل شود و یک مکانیزم قوی‌تری را در این زمینه داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در مورد نهاد ملی که رئیس‌جمهور صحبت کردند، بر اساس کنوانسیون پاریس یک نهادی است که نه دولتی است و نه ملی و در هر کشوری تشکیل می‌شود. این نهاد باید با مجوزهای قانونی باشد. در ستاد حقوق بشر، تصویب شد که این نهاد ملی با مصوبه ستاد حقوق بشر تشکیل شود که مقدمات آن هم انجام شده، آنچه مهم است یک مسیر موازی ایجاد شده که باید یکی شود. همانطور که رییس‌جمهور اشاره کردند ما با همدلی با هم می‌توانیم حقوق ملت خود را در داخل و خارج از کشور بهتر استیفا کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تغییر رویه اروپایی‌ها در بحث برجام گفت: موضع اروپایی‌ها راجع به جمهوری اسلامی همچنان خصمانه است و اینکه در امر برجام می‌گویند که می‌خواهند با ایران کار اقتصادی کنند اما شرکت‌هایشان در تحریم آمریکا است، بهانه است. هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها در انجام تعهدات خود بدعهدی کردند و رکورد هر دو بسیار بد است و تنها تفاوت آنها در ژست این دو کشور است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ما تعهدات خود را انجام دادیم و قرار بر این بود که آنها هم تمام تحریم‌ها را یکجا بردارند اما زیر قول خود زدند. ما با تحریم‌ها زندگی کرده‌ایم و همچنان هم زندگی می‌کنیم.

وی گفت: اروپا هیچ‌گاه راجع به جمهوری اسلامی مواضع خوبی نداشته و ما هم چشم‌مان به دست آنها نیست. موضع فرانسه هم بسیار توهین‌آمیز بوده، وزیر خارجه ایران دو روز پیش با آنها ملاقات کرد و هنوز هواپیمای وزیر امور خارجه بلند نشده بود که سفیر آنها در شورای امنیت ما را ناقض قطعنامه همراه برجام معرفی کرد. این حرف بسیار بی‌اساسی بود و به ایران توهین کرد. آنها یک تجمع داعشی را آنجا شکل دادند تا علیه نظام اسلامی صحبت کنند. بهتر است آقایان از این جک‌های سیاسی به زبان فرانسه برای مردم خودشان تعریف کنند.

لاریجانی ادامه داد: رفتار فرانسه بسیار خصمانه و توهین‌آمیز است و اگر من به جای دولت ایران بودم، نه‌تنها روابط سیاسی را با فرانسه کاهش می‌دادم، بلکه قراردادهایی که با این کشور در رابطه با پژو و امثال این ها داشتیم را معلق می‌کردم. بدین ترتیب هم سیستم ماشین‌سازی داخلی احیا می‌شد و هم آنها می‌فهمیدند که با ما شوخی نکنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.