×

اگر شوهر مالی را بنام همسرش کند در صورت جدایی می تواند آن را پس بگیرد؟

اگر شوهر مالی را بنام همسرش کند در صورت جدایی می تواند آن را پس بگیرد؟

مردی حدود سه سال پیش یه خانه را با وام میخرد و با اصرار همسرش خانه را به نام او می‌کند حالا همسرش تقاضای طلاق کرده است آیا میتواند با توجه به اینکه زمان خرید نباید هیچ خانه‌ای به نام زوج یا زوجه باشد آنرا پس بگیرد یا خیر

اگر-شوهر-مالی-را-بنام-همسرش-کند-در-صورت-جدایی-می-تواند-آن-را-پس-بگیرد؟ وکیل 

 مردی حدود سه سال پیش یه خانه را با وام میخرد و با اصرار همسرش خانه را به نام او می‌کند حالا همسرش تقاضای طلاق کرده است آیا میتواند با توجه به اینکه زمان خرید نباید هیچ خانه‌ای به نام زوج یا زوجه باشد آنرا پس بگیرد یا خیر.

اگر مرد مالی را بنام همسرش کند در صورت جدایی می‌تواند آن را پس بگیرد؟ مردی حدود سه سال پیش یه خانه را با وام میخرد و با اصرار همسرش خانه را به نام او میکند حالا همسرش تقاضای طلاق کرده است آیا می‌تواند با توجه به اینکه زمان خرید نباید هیچ خانه‌ای به نام زوج یا زوجه باشد آنرا پس بگیرد یا خیر.

در پاسخ به این سوال میتوان گفت: به طور کلی بعد از وقوع هر معامله‌ای اصل بر صحیح و معتبر بودن آن معامله خواهد بود. از طرفی دیگر ملاک تشخیص صحت هر معامله‌ای زمان انجام آن معامله میباشد، به عبارتی دیگر چنانچه در زمان انجام معامله اهلیت و صلاحیت قانونی کافی و لازم برا انجام معامله وجود نداشته باشد این امکان وجود خواهد داشت تا به اعتبار و صحت معامله خدشه وارد شود، ولو سال‌ها از تاریخ انجام معامله گذشته باشد، بنابراین و در فرض مورد پرسش به نظر می‌رسد که چنین امکانی برای شما وجود نخواهد داشت. از طرفی دیگر و نیز با توجه به توضیحا ت. اولیه در سوال به نظر میرسد مرد ساختمان خود را به همسرش هبه کرده است. برابر مقررات راجع به این عقد که از عقود معین بوده مرد میتواند تا مادامی که ساختمان در مالکیت همسرتان قرار دارد با ارسال اظهارنامه از هبه رجوع و ساختمان را مجددا در مالکیت خود قرار دهید.

ماده 803 قانون مدنی بیان میکند بعد از قبض نیز واهب می‌تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:

1- در صورتی که متهب پدر یا مادر و یا اولاد واهب باشد؛

2- در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد؛

3- در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهراً مثل این که متهب به واسطه‌ی فلس محجور شود خواه اختیاراً مثل این که عین موهوبه به رهن داده شود؛

4- در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.