×

اجرای طرح مدیریت پرونده در شوراهای حل اختلاف استان ها

اجرای طرح مدیریت پرونده در شوراهای حل اختلاف استان ها

تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها یکی از ارکان مورد بحث در دستگاه قضایی محسوب می‌شود که برای دستیابی به این هدف سیستم مدیریت پرونده راه‌اندازی شده است به طوری که‌ در این طرح با کمک ‌نرم افزارهای رایانه‌ای، ‌‌اطلاعات جمع‌آوری، سازماندهی، پردازش، ذخیره و توزیع می‌شود بنابراین در این روش ‌کارهای‌ تکراری انجام نمی‌شود که این روش مشکلات زیادی را حل می‌کند

اجرای-طرح-مدیریت-پرونده-در-شوراهای-حل-اختلاف-استان-ها

تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها یکی از ارکان مورد بحث در دستگاه قضایی محسوب می‌شود که برای دستیابی به این هدف سیستم مدیریت پرونده راه‌اندازی شده است به طوری که‌ در این طرح با کمک ‌نرم افزارهای رایانه‌ای، ‌‌اطلاعات جمع‌آوری، سازماندهی، پردازش، ذخیره و توزیع می‌شود بنابراین در این روش ‌کارهای‌ تکراری انجام نمی‌شود که این روش مشکلات زیادی را حل می‌کند.

  کاهش هزینه‌ها

  در این میان رییس شوراهای حل اختلاف استان قزوین می‌گوید: سیستم مدیریت پرونده قضایی «سمپ» در تمامی شعب شوراهای حل اختلاف استان قزوین راه‌اندازی شده است و همه اقدامات در این سیستم انجام  می‌شود.

‌‌ بیژن شیبانی ‌ به مزایای استفاده از سامانه سمپ اشاره می‌کند و می‌افزاید: از مزایای این سیستم می‌توان کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از اطاله دادرسی، تسریع در روند رسیدگی و دسترسی آسان و سریع به پرونده‌ها را نام برد.‌

در این میان به گفته وی آموزش سیستم مدیریت قضایی ‌یکی از اولویت‌های شوراهای حل اختلاف استان قزوین است.

وی خاطرنشان می‌کند: دوره آموزشی سیستم‌ مدیریت پرونده قضایی سمپ برای آموزش کارکنان اداری و اعضای شعب در شوراهای حل اختلاف قزوین برگزار شده است.

این مسئول می‌افزاید: این دوره آموزشی توسط کارشناس فناوری اطلاعات انجام و شرکت‌کنندگان به‌صورت اجمالی با نحوه مکاتبات قضایی، ثبت پرونده، نحوه ابلاغ‌های الکترونیکی، طریقه ثبت ثنا و سایر بخش‌های این سیستم آشنا شدند.

شیبانی بر لزوم فراگیری و اولویت دار بودن آموزش و استفاده از سیستم  پیام کوتاه در شوراهای حل اختلاف تاکید می‌کند و می‌گوید: بکارگیری از این سیستم حجم مکاتبات دستی را کاهش می‌دهد و در این خصوص نیاز است همه همکاران با روش‌های نوین و کارکرد اصولی این سیستم نیز آشنایی پیدا کنند و این‌ سبب تحول در کارها و تبادل اطلاعات بدون کاغذ شده است.

  ارایه خدمات بهتر به مردم

‌ معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری استان یزد ‌ بیان می‌کند: استان یزد اولین استانی است که تمامی شعب شورا‌های حل اختلاف خود را به سیستم مدیریت پرونده وصل و ارایه خدمات این شورا‌ها را مکانیزه کرده است.

‌ حجت اسدی ‌ توضیح می‌دهد: با تلاشی که صورت گرفت اکنون تمامی دادگستری‌ها و دادگاه‌های عمومی بخش از طریق فیبر نوری به مرکز استان متصل شده‌اند که این‌ می‌تواند در ارایه بهتر خدمات قضایی به شهروندان نقش به سزایی ایفا کند.

وی به راه‌اندازی واحد ارشاد و معاضدت در دفاتر خدمات قضایی اشاره ‌ و اظهار می‌کند: با استفاده از زیر ساخت موجود و همکاری سازمان بسیج حقوقدانان در دفاتر خدمات قضایی نیز واحد ارشاد و معاضدت رایگان قضایی دایر شده است تا شهروندان قبل از هرگونه اقدام، اطلاعات اولیه را کسب و در صورت نیاز به ورود به یک فرآیند قضایی، مسیر درستی تا حصول نتیجه مطلوب دنبال کنند. این مسئول بیان می‌کند:  صدور ابلاغ‌های قضایی در استان یزد از 50 درصد گذشت، که این ‌ نقش به سزایی در تسریع امور و کاهش هزینه‌ها دارد.

این مسئول می‌گوید: از مهر ماه سال گذشته تا پایان شهریور ماه سال جاری در استان 860 هزار ابلاغیه صادر شده است که 331 هزار از این ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیک صادر شده ‌ و با روند رو به رشد آن در حال حاضر به بیش از 50 درصد رسیده است. معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری تصریح می‌کند: در اجرای ماده 62 قا‌نون مجازات اسلامی، طرح مراقبت الکترونیک که یک گام نوین در استفاده از تکنولوژی برای تحقق اهداف اصلاحی بزهکاران است در استان یزد به اجرا درآمده است.

وی ارتباط مکانیزه با ادارات تابعه به دستگاه قضایی و همکار را بسیار اثر بخش در تسریع امور و کاهش هزینه‌ها می‌داند و بیان می‌کند: در حال حاضر این ارتباط با اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و کانون کارشناسان برقرار شده است و تدارک لازم برای ارتباط مکانیزه راحت و کم هزینه با سایر دستگاه‌های تابعه و همکار در حال انجام است.

اسدی یادآور می‌شود: ارتباط مکانیزه علاوه بر سرعت و کاهش هزینه‌ها که به آن اشاره شد، می‌تواند از مشکلات احتمالی نیز در این زمینه جلوگیری کند.

  کاهش ورودی پرونده‌ها

معاون شوراهای حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان می‌گوید که ‌ شعب مستقر در مجتمع‌های شوراهای حل اختلاف استان کرمان همگی به سامانه مدیریت پرونده قضایی‌ متصل هستند.

‌ مهدی تقی زاده بیان می‌کند: از آنجایی که کار شورای حل اختلاف افزایش صلح و سازش است بنابراین با استفاده از این سامانه می‌توانیم به پرونده‌های بیشتری رسیدگی کنیم که همین موضوع سبب کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.