×

سفته قابلیت تعقیب کیفری ندارد

سفته قابلیت تعقیب کیفری ندارد

آیا می‌دانید چک قابلیت تعقیب کیفری دارد اما در مورد سفته چنین امکانی وجود ندارد صدور گواهی عدم پرداخت در چک تقریباً بدون هزینه است در حالی که در سفته، درصدی از وجه سفته به عنوان هزینه واخواست باید پرداخت شود هزینه اخذ اوراق سفته چندین برابر اخذ اوراق چک است

سفته-قابلیت-تعقیب-کیفری-ندارد وکیل 

  آیا می‌دانید چک قابلیت تعقیب کیفری دارد اما در مورد سفته چنین امکانی وجود ندارد. صدور گواهی عدم پرداخت در چک تقریباً بدون هزینه است در حالی که در سفته، درصدی از وجه سفته به عنوان هزینه واخواست باید پرداخت شود. هزینه اخذ اوراق سفته چندین برابر اخذ اوراق چک است.

اگر چک به امضای مدیر عامل شرکت یا نماینده صاحب‌حساب صادر شود، طبق ماده 19 قانون صدور چک، مدیرعامل یا نماینده او، با صاحب حساب چک متضامنا مسئول پرداخت وجه هستند. در حالی که چنین مقرراتی در مورد سفته وجود ندارد. خسارت تاخیر تادیه در چک به دلیل مصوبه خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تاریخ سررسید چک محاسبه می‌شود اما در سفته، از تاریخ تقاضا محاسبه می‌شود. چک تنها سند عادی لازم‌الاجرا است که بدون مراجعه به دادگاه می‌توان از طریق اداره ثبت نسبت به وصول آن اقدام کرد اما سفته فاقد چنین امتیازی است.

  آیا می‌دانید حضانت دختر و پسر تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. همچنین حضانت کودک یا محجوری که پدر ندارد، بر عهده مادر است. در صورت فوت پدر و مادر، حضانت فرزند به جد پدری و در صورت نبودن او به وصی واگذار می‌شود اما اگر کسی از این گروه نباشد، حضانت با قیمی است که به پیشنهاد دادستان از طرف دادگاه منصوب می‌شود. مدارک و منضمات ثبت حضانت شامل تصویر مصدق سند ازدواج؛ تصویر مصدق سند طلاق و تصویر مصدق شناسنامه بوده که ارایه این مدارک، برای فرد متقاضی حضانت، اختیاری است. در حالی که به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی، الزامی است. فرد متقاضی حضانت در صورت نبود مدارک اختیاری فوق می‌تواند درخواست استعلام؛ درخواست جلب‌نظر کارشناس؛ تحقیقات محلی؛ شماره پرونده استنادی؛ شهادت شهود و مطلعین؛ استعلام نظر پزشکی قانونی؛ اتیان سوگند و سایر دلایل و منضمات را ارایه دهد.

  آیا می‌دانید پس از اینکه طلاق به طور صحیح واقع و صیغه جاری شد، طبق حقوق ایران باید در دفتر رسمی به ثبت برسد و مراتب در شناسنامه زن و مرد قید شود. چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به طلاق یا فسخ نکاح اقدام کرده یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری کند، می‌توان طبق ماده 49 قانون حمایت خانواده که الزام به ثبت واقعه طلاق را ضروری دانسته و برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است، دادخواست ثبت واقعه طلاق را مطرح کرد. قانون نیز برای مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند، مجازات مقرر کرده است. مدارک و منضمات مورد نیاز برای ثبت واقعه طلاق در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی شامل تصویر مصدق سند ازدواج؛ تصویر مصدق سند طلاق عادی و کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی است که از میان این مدارک، ارایه تصویر مصدق سند طلاق عادی، اختیاری و ارایه سایر مدارک فوق الزامی است. در صورت نبود مدارک اختیاری می‌توان یکی از موارد ذیل شامل دادخواست استعلام؛ درخواست جلب نظر کارشناس؛ تحقیقات محلی؛ شماره پرونده استنادی؛ شهادت شهود و مطلعین؛ استعلام نظر پزشکی قانونی؛ اتیان سوگند یا سایر دلایل و منضمات را ارایه داد.

  آیا می‌دانید به استناد ماده هشت قانون بیمه بیکاری، مقرری در موارد اشتغال مجدد؛ عدم شرکت در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای یا نهضت سوادآموزی؛ خودداری از پذیرش شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی؛ احراز شرایط بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی و اعاده به کار بیمه‌شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی قطع می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.