×

گزارش اصلاحی در دادگاه به چه معنی است ؟

گزارش اصلاحی در دادگاه به چه معنی است ؟

مطابق مواد 178 تا 184 ، قانون آیین دادرسی مدنی یک نوع از ختم رسیدگی است که براساس آن طرفین می‌توانند در هر مرحله از دعوی اختلافات خود را به نحو قابل اجرایی خاتمه دهند

گزارش-اصلاحی-در-دادگاه-به-چه-معنی-است-؟ وکیل 

علیرضا فلاح/ وکیل پایه یک دادگستری

مطابق مواد 178 تا 184 ، قانون آیین دادرسی مدنی یک نوع از ختم رسیدگی است که براساس آن طرفین می‌توانند در هر مرحله از دعوی اختلافات خود را به نحو قابل اجرایی خاتمه دهند.

در این نوع از خاتمه دعوی طرفین خواسته های خود را به قاضی محکمه انتقال می‌دهند و قاضی محکمه در صورتجلسه ای که از آن به عنوان گزارش اصلاحی یاد می شود، نسبت به صدور رای اقدام می‌کند. این گزارش اصلاحی برای طرفین و قائم‌مقام قانونی آن‌ها ( وراث در صورت فوت قائم مقام محسوب می شوند ) لازم الاجرا بوده وقائم مقام ایشان به بهانه اینکه مورث ایشان توافق کرده وخودشان آن را قبول ندارند، نمی توانند با اجرای آن مخالفت کنند .

نکته :از نظر اجرایی گزارش اصلاحی مثل رای صادرشده دارای اعتبار بوده و قابل اجراست و از نظر ماهیتی، عقد صلح است که طرفین با حضور قاضی محکمه نسبت به آن توافق می کنند . اما از لحاظ مخالفت با نظم عمومی با استفاده از اکراه می‌توان ابطال آن را از دادگاه درخواست کرد.نکته: گزارش اصلاحی یک عمل قضایی نیست؛ گرچه نزد قاضی تنظیم می ‌شود؛ به همین خاطر دارای اعتبار امر مختومه نیست. اعتبار امر مختومه، یعنی وقتی دادگاه به امری رسیدگی کرد و رای صادر شد، دیگر نمی شود دوباره از دادگاه همان موضوع را درخواست کرد و طرفین براساس قانون می‌توانند پیش از اقامه دعوی تقاضای گزارش اصلاحی کنند.

نکته :بزرگ‌ترین حسن گزارش اصلاحی این است که طرفین می‌توانند به صورت فوق العاده، یعنی خارج از وقت های طولانی ای که برای رسیدگی تعین می‌شود در همان روز اول تقاضا، ثبت دادخواست نزد قاضی حاضر شده و توافقات خود را طبق گزارش اصلاحی به اجرا در آورند، رسیدگی قاضی دادگاه در این شرایط تابع تشریفات خاصی نیست؛ به عنوان مثال ابلاغ وقت رسیدگی وتعیین وقت که از موانع رسیدگی است ، با حضور طرفین در محکمه ضروری نخواهد بود؛ بنابراین گزارش اصلاحی یک رسیدگی فوق العاده است و برای طرفین وقائم مقام قانونی ایشان لازم الاجر خواهد بود.

نکته: قواعد اجرایی گزارش اصلاحی تابع قانون اجرای احکام مدنی است؛ یعنی طرفین می‌توانند با مراجعه به اجرای احکام محکمه صادر کننده حکم ،تقاضای اجرای حکم کنند. به طور معمول اجرای احکام مدنی تابع شرایط خاصی است، یعنی در ابتدا وپس از قطعیت احکام ، شخص ذی‌نفع به شعبه بدوی صادر کننده رای مراجعه وتقاضای صدور اجرایی می کند. اجراییه مورد درخواست صادر و ابلاغ می شود، پس از گذشت زمان قانونی وعدم کارسازی محکوم علیه ( کسی که حکم بر علیه او صادر شده است ).

شخص محکوم له (کسی که حکم به نفع او صادر شده است) تقاضای اجرای حکم را می کند، اجرای حکم توسط دادورز اجرای احکام و زیر نظر قاضی شعبه انجام می‌شود ، برای اجرای احکام با خواسته مطالبه وجه شخص می‌تواند نسبت به معرفی اموال ودارایی نقدی وغیر نقدی محکوم‌علیه اقدام کند و دادورز اجرای احکام نیز تا اندازه ای از اموال که موضوع رای باشد، از محل اموال موصوف توقیف و حکم را اجرا می کند و اگر شخصی دارایی نداشته ویا نحوه پرداخت را کارسازی نکند، ذی‌نفع می‌تواند درخواست جلب او را تقدیم محکمه کند، دادگاه نیز براساس محتویات پرونده وگزارش پلیس دایر بر وجود‌نداشتن دارایی نسبت به دستگیری محکوم‌علیه اقدام می‌کند و در صورتی که خواسته انجام تعهدی باشد، الزام به انجام تعهد از محکوم ‌علیه خواسته می شود و در مواردی که نیاز به حضور محکوم علیه بوده وایشان از ادای تعهد برای مثال تنظیم سند رسمی خودداری کند، نماینده دادستان با هماهنگی اجرای احکام نسبت به امضای اسناد اقدام می‌کند .

نکته : موضوع گزارش اصلاحی می‌تواند هر خواسته‌ای باشد؛ اعم از مالی ،غیرمالی، الزام به انجام تعهد یا مطالبه حقی اما آثار و نتیجه گزارش اصلاحی برای دیگران، یعنی اشخاص ثالثی که طرفین پرونده نیستند، اعتباری ندارد وگاهی مشاهده شده است که دو نفر با یکدیگر تبانی کرده و برای مثال در مورد حقوق شخص ثالث ،گزارش اصلاحی تنظیم و در مقام اجرا می گویند محکمه گفته است چنین کنید، در حالی که این امر مغایر قانون بوده و نتیجه گزارش اصلاحی فقط بین طرفین دعوی و قائم مقام قانونی ایشان لازم الاجراست و شخص ثالث متضرر از این گزارش اصلاحی می‌تواند مراتب اعتراض خود را به محکمه صادر کننده گزارش اصلاحی ارائه و مطالبه حق نماید.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.