×

کاهش ورودی پرونده های مطالبه مهریه در 9 ماهه اول سال 97

کاهش ورودی پرونده های مطالبه مهریه در 9 ماهه اول سال 97

ورودی پرونده های مهریه در 9 ماهه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل خود، کاهش یافته است

کاهش-ورودی-پرونده-های-مطالبه-مهریه-در-9-ماهه-اول-سال-97 وکیل 

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، گفت: ورودی پرونده های مهریه در 9 ماهه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل خود، کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، علی محمد زنگانه، افزود: بیش از سه سال است که مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به مسئولین ارشد نظام و قوای سه گانه برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: تا امروز جلسات منظمی نیز در این خصوص برگزار شده و همه مسئولان گزارش کار خود را ارائه می‌کنند.

زنگانه افزود: در شورای اجتماعی کشور با 23 محور، تقسیم کار ملی صورت گرفته تا هر محور توسط یکی از سازمان‌ها به صورت مستقیم و بقیه سازمان‌ها به عنوان معین پیگیری شود و دستگاه قضائی هم متولی دو محور از محورهای 23 گانه است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نخستین محور را کاهش پرونده‌های قضائی عنوان و تصریح کرد: در معاونت اجتماعی به برنامه‌های ملی برای کنترل و کاهش پرونده‌های قضائی، عناوین اتهامی، کاهش عناوین خواسته و پرونده‌های حقوقی پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: محور دوم، محور امنیت عمومی و اجتماعی است که بیشتر تاکید بر کاهش و کنترل خشونت، ضرب و جرح و قتل دارد و قوه قضائیه از این دو منظر برای تحقق دستورات رهبری ورود می‌کند.

زنگانه، کاهش و کنترل طلاق را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و گفت: پرونده‌های دعاوی خانواده در مراجع قضائی پیگیری می‌شود. لذا در حوزه کاهش طلاق هم بر اساس تقسیم کار در کارگروه ملی، هفت وظیفه داریم.

این مقام قضائی افزود: کنترل و کاهش اعتیاد هم برنامه دیگری است که در دستگاه قضائی پیگیری می‌شود.

راه اندازی 132 مرکز ملاقات فرزندان طلاق

دبیر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با بیان تلاش دستگاه قضائی برای کاهش طلاق گفت: ملاقات فرزندان طلاق تا چند سال پیش در کلانتری‌ها انجام می‌شد که فضای نامناسبی است و بعد از سال 95 تا امروز 132 مرکز ملاقات فرزندان طلاق راه اندازی شده است در فضای مناسب فرهنگی، مثل فرهنگسراها و یا خانه‌های اسباب بازی انجام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه افزود: تا پایان امسال 160 مرکز ملاقات فرزندان طلاق، راه اندازی می‌شود و تاکنون حدود 70 هزار ملاقات انجام شده و شاهد 6 و نیم درصد صلح و سازش میان زوجین در این مراکز هستیم.

زنگانه گفت: بر اساس ماده 16 قانون حمایت از خانواده موظف بودیم در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره را دایر کنیم که در حال حاضر آئین نامه قانون تدوین و ابلاغ شده، دستورالعمل اجرای قانون هم ابلاغ شده است.

وی افزود: در برنامه ریزی‌ها پیش بینی کردیم که 1080 مرکز مشاوره باید ایجاد شود و 5 هزار و 400 مشاور روانشناختی، مددکار و حقوقی و مذهبی باید در این مراکز مستقر شوند.

این مقام قضائی گفت: تا این لحظه بیش از 602 مرکز مشاوره راه اندازی شده بیش از 900 مشاور مشغول کار هستند.

زنگانه افزود: در حال حاضر 322 قاضی و 136 قاضی مشاور زن در این مراکز خدمت می‌کنند. پیگیری مطالبه مهریه، تمکین و نفقه زیر 20 میلیون تومان در صلاحیت شعب تخصصی شورای حل اختلاف است. کد ویدئو

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهارکرد: در حال حاضر 94 دفتر حمایت از زنان و کودکان در کشور فعال است، در 18 استان کشور فرایند ارجاع زوجین متقاضی طلاق (توافقی، مرتبط با دریافت مهریه) از طریق سامانه تصمیم انجام می‌شود و برنامه این است که فرایند اخذ پرونده‌ها، گردش کار، غربالگری و ارجاع زوجین به مراکز مشاوره از طریق این سامانه انجام شود.

وی افزود: زوجین در آستانه طلاق می‌توانند بدون مراجعه و به مراکز خدمات الکترونیک و مراجعه حضوری ازطریق این سامانه پرونده خود را پیگیری کنند و این سامانه در تهران هم فعال است و ما در کشور شاهد کنترل طلاق هستیم.

زنگانه تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سال 97 روند طلاق کاهشی بوده و ما در مقاطع سال 98 هم آمارها را رصد می‌کنیم، ضمن اینکه ملاک ما آمار سازمان ثبت احوال خواهد بود و سایر دستگاه‌ها باید از اعلام آمار خودداری کنند.

دبیر شورای اجتماعی کشور ضعف مهارت‌های ارتباطی زوجین، خشونت خانگی، اختلالات روانی، اعتیاد، اختلالات جنسی و روابط نامشروع را از مهمترین دلایل طلاق در کشور برشمرد.

وی افزود: این آئین نامه با مشارکت سایر دستگاه‌ها عملیاتی می‌شود تا شاهد کاهش اعتیاد باشیم.

زنگانه گفت: محور بعدی که دستگاه قضائی پیگیری می‌کند کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و در نهایت محور بعدی کاهش حاشیه نشینی و موارد مرتبط با مدیریت حاشیه نشینی است که دستگاه قضا در ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کند.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی اظهارکرد: در ارزیابی‌هایی که توسط استانداری‌ها و شورای اجتماعی کشور انجام شده در اولین سال اجرای این برنامه‌ها در سال‌های 95_96 ارزیابی ملی انجام شد و در همه محورها قوه قضائیه بیش از 98 درصد عملکرد خوبی داشته و در سایر محورها 100 درصد ارزیابی خوبی داشته است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از کاهش ورودی پرونده مطالبه مهریه در 9 ماهه اول سال 97 خبر داد.

محمد زنگانه افزود: 10 عنوان خواسته حقوقی در کشور، در سال 95 و قبل از آن، 5 مورد مربوط به دعاوی حوزه خانواده بوده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: در 9 ماهه نخست سال 97 و آمار ورودی پرونده‌ها، از 10 دعوای اول فقط دو مورد عناوین هشتم و نهم مربوط به دعاوی خانواده بوده، یعنی مداخلات کاهش طلاق تأثیر خوبی در کاهش عناوین خواسته‌های دعاوی خانواده داشته است.

زنگانه افزود: مطالبه مهریه ورودی پرونده‌ها در همین مدت 2 دهم درصد کاهش داشته یعنی روند مطالبه مهریه افزایشی نبوده است.

این مقام مقام قضائی گفت: مطالبه مهریه از 100 هزار و 679 پرونده در 9 ماهه اول سال 96، به 100 هزار و 514 مورد در 9 ماهه اول سال 97 کاهش داشته است.

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.