×

اندر فوائد گرد و غبار-حقوق شهروندی-انصار عبدی پور

اندر فوائد گرد و غبار-حقوق شهروندی-انصار عبدی پور

اندر فوائد گرد و غبار-حقوق شهروندی-انصار عبدی پور

اندر-فوائد-گرد-و-غبار-حقوق-شهروندی-انصار-عبدی-پور

یکی از معایب ما مردم این است که به ریشه و بن موضوع نمی نگریم و تنها به یکسری معایب ظاهری توجه می کنیم و نسبت به برخی رویدادها به جای حسن ظن، سوءظن پیدا می کنیم. برای مثال در رابطه با پدید گرد و غبار در استان انگشت ها به سوی مسئولان نشانه رفته است، بهرحال مسئولان باید چه کنند آیا جز اینکه وعده دهند کار دیگری باید انجام دهند؟ تازه این بار وعده زمانی معینی داده اند آن هم پنج سال دیگر...

از دیگر اقدامات بزرگ مسئولان در مورد این پدیده؛ کاری خطیر و چیزی در مایه های هفت خان را انجام داده اند. صحراهایی را که منشاء این گرد و غبار اند را شناسایی کرده اند! با این اوصاف به این دلیل کار بزرگی است که در این زمانه با وجود مشکلات هوایی، عدم داشتن امکانات مناسب مانند عکس ماهواره ای و ماهواره های هوایی، هواشناسی و... توانسته اند این اقدام قابل توجه را انجام دهند و ما باید از اینگونه اقدامات کمال تشکر و قدردانی بعمل آوریم.

در ادامه به چند نکته دیگر باید اشاره کرد که چرا باید ما به این موضوع به عنوان مشکل ننگریم و چرا مسئولان به این موضوع کمتر اهمیت داده و آن را به سالهای بعد واگذار می کنند؟ حال به فراخور مجال تعدادی از این موضوعات را بیان می کنیم:

1-  شاید یکی از این دلایل آن باشد که این پدیده از خاک رس صحرا می باشد و این خاک از مواد کانی فراوان تشکیل شده است و برای اموری مانند استفاده کوزه گران مناسب بوده و در اشتغالزایی و رونق این شغل اهمیت دارد.

2-   برای جلوگیری از این پدیده تا حدودی صحراها را باید مالچ پاشی کرد! امروزه با این سهمیه بندی بنزین و گازوئیل، صحرا به این بزرگی رو چطوری میشه مالچ پاشید؟

3-  افرادی که دارای مشکلات ریوی و تنفسی می باشند و مدتهای طولانی از این بیماری رنج برده اند، با استشمام این گرد و غبار خیلی راحت و بدون نیاز به عمل ودکتر از این بیماری خلاص و به دیار باقی می شتابند.

4-  کاهش افرادی که از خانه بیرون می آیند و چون تعدادی از این افراد (اراذل و اوباش) موجب ناهنجاری در اجتماع شده، در خانه می مانند و از برنامه های آموزنده و فرهنگساز تلویزیون استفاده کامل را می برند.

5-  افرادی هم که در خیابانها تردد می کنند نیاز به وسیله نقلیه دارند و از وسایل نقلیه مانند تاکسی استفاده می نمایند و این امر موجب رونق مشاغل مربوط به حمل و نقل می شود.

6-    افزایش استفاده مردم از ماسک از همه مهمتر دادن ماسک مجانی توسط ادارات مربوطه که همه روزه شاهد آن هستیم!

7-  توجه مردم به خواص و تصفیه هوا توسط درختان و توجه به این که درختان چه فوایدی دارند و مانع از آلودگی هوا می شوند در نتیجه مردم کمتر به درختان آسیب زده و فرهنگ درختکاری در بین مردم و جامعه اشاعه می یابد.

8-  این ذرات باعث کاهش تابش نور خورشید و رسیدن آن به زمین شده از گرما جلوگیری بعمل می آورد و این امر خود تاثیرات مثبت از جمله استفاده کمتر از کولر و دیگر وسایل خنک کننده می شود که در کاهش مصرف برق موثر است.

9-  از همه مهمتر اینکه در این چند سال بارش برف سفید کمتر موجب تعطیلی شد، این برف قرمز موجب تعطیلی در طول سال شده است. حال این سئوال پیش می آید که آیا تعطیلی بهتر است یا یک مقدار بسیار کم استشمام خاکی که ممکن است دارای اورانیوم و دیگر مواد سرطان زا باشد؟! بهرحال اینکه سئوال ندارد! تعطیلی!!! و دهها دلیل مثبت دیگر که این امکان را می دهد تا مسئولان مربوطه برای جلوگیری از این پدیده اقدامی انجام ندهند.

ما هم باید به این موضوع توجه داشته باشیم بعضی چیزها از جمله همین پدیده که فکر می کنیم به ضرر ما می باشد، فوایدی دارد و توسط افرادی که صلاح ما را می خواهند از اقدامی که به نفع ما نیست جلوگیری می شود.­-و السلام/ انصار عبدی پور

پشت کوه های زاگرس شهریست تاریخی که عروس زاگرس نام گرفته است اما با اهمال آقای داماد عروس خانم در پوشش گرد و غبار مبدل به عجوزه ای شده است که نه تنها چشم را نمی نوازد بلکه ملاقاتش سینه را سرشار از غبار و خفقان می نماید /صحبت از استان میزبان مسافران کربلا است سا لهاست که بحث حرکت گرد و غبار بسیار آلوده از همسایه غربی یعنی عراق و شدت روز افزون آلودگی در میان مردم و جراید محلی به چشم می خورد این آلودگی سمی و مولد انواع بیماری ها به لحاظ فقدان تدبیر مسیولان همچنان ادامه دارد در حالی که روش های علمی و پیشگیری در خصوص این مورد سالهاست در جهان مورد استفاده قرار می گیرد علی ایحال ظاهرا مسئولان و متولیان محیط زیست بی تفاوت از کنار آن می گذرند

نقض حقوق شهروندی و اساسی ساکنان در این اهمال کاری مشهود است در جهانی که حیوانات از حقوق خاص خود برخور دارند این مسئله تراژدی غم انگیزی است کافی است به سیل هجوم بیماران قلبی و تنفسی که با این حادثه حالشان وخیم شده توجه نماییم و قطعا اگر متولیان امر با روش های نوین علمی این آلودگی را مهار ننمایند در سال های آتی با گروه کثیری از مردمان گرفتار انواع و اقسام بیماری های ریوی و قلبی و حتی سرطانی مواجه خواهیم بود /طنز فوق توسط یکی از جوانان دانش پژوه که به رغم سن و سالش افکار و آرمان های بزرگی در دل دارد نگاشته شده است امید است نیشگون این طنز خفتگان را بیدار و چاره ای بیاندیشند در مسافرتی که به این دیار مهد تمدن داشتم با وی آشنا شدم انصار (مهدی)عبدی پور نکات تلخی از عوارض هجوم گرد و غبار با ما در میان نهاد که تکان دهنده بود که از ذکر جزئیات خودداری شد فقط در یک جمله :حقوق شهروندی و اساسی قربانی شده در این مورد کی و چگونه جبران خواهد شد ؟

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • علی1389-05-12 پاسخ

    با سلام طنز زیبا و قشنگی بود به امید رشد روزافزون این آق پسر گل موفق باشید

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.