×

دریافت زیر میزی پزشکان جرم است

دریافت زیر میزی پزشکان جرم است

بنا به دلایل عدیده ای مراجعت مردم به اطباء و انجام عملهای جراحی فزونی یافته است سلامت فرد برای خود مریض و بستگان او اهمیت و حساسیت فراوانی دارد از سوی دیگر فشارهای اقتصادی بر مردم و افزایش هزینه های درمان دو چندان شده است اما هیچکدام از اینها سخت تر از دریافت زیر میزی پاره ای از پزشکان از بیماران نگون بخت قبل از عمل جراحی نبوده است

دریافت-زیر-میزی-پزشکان-جرم-است وکیل 

حسین احمدی نیاز وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بنا به دلایل عدیده ای مراجعت مردم به اطباء و انجام عملهای جراحی فزونی یافته است سلامت فرد برای خود مریض و بستگان او اهمیت و حساسیت فراوانی دارد از سوی دیگر فشارهای اقتصادی بر مردم و افزایش هزینه های درمان دو چندان شده است اما هیچکدام از اینها سخت تر از دریافت زیر میزی پاره ای از پزشکان از بیماران نگون بخت قبل از عمل جراحی نبوده است.

وی ادامه داد: این واقعیت تلخ از خود بیماری برای بیمار و جامعه بدتر است.از یک سوی دیگر از منظر حقوقی این امر جرم انگاری شده است.از سوی دیگر پزشکان در آغاز طبابت سوگند بقراط را به عنوان پایبندی به اصول و اخلاق پزشکی یاد می‌کنند و متعهد می‌شوند تا اصول و اخلاق و مقررات و علم پزشکی را در راستای دانش و علم پزشکی برای خدمت به بشریت و کرامت انسانی به‌کار ببرند اما متاسفانه این پدیده‌ ناخوشایند  همانند سرطان به جان عده‌ای از پزشکان افتاده است که حرمت و اخلاق پزشکی را به تباهی می‌کشاند.

این وکیل دادگستری گفت: حوزه سلامت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و وزارت‌بهداشت  باید با این معضل به عنوان فساد و یک بیماری نگریسته و باید نسبت به درمان آن قدم‌های اساسی بردارد.

احمدی نیاز افزود: مسئولان وزارت مربوطه منکر این پدیده نیستند ولی امکان زدودن آن را ندارند. مبانی تحقق و شرایط و قوانین بروز مسئولیت قضایی و مسائلی از این قبیل، تحت عنوان «مسئولیت پزشکی» در قلمرو حقوق پزشکی مطرح شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرد که براساس آن پزشک نباید شروع به درمان و درمان بیمار را به دریافت مبلغ یا مبالغی فراتر از تعرفه پزشکی یا توافق آن دو در چارچوب قانون موکول کند.

وی اظهار داشت: اکنون این سؤال مطرح می‌شود که مکانیسم حقوقی برای رسیدگی و بررسی این امور به چه نحوی است. بر اساس قانون برای حوزه سلامت تعرفه‌ای تعیین شده است که پزشکان باید بر اساس آن تعرفه خدمت ارائه کنند اگر پزشکی ایراد و اعتراضی نسبت به میزان تعرفه دارد نباید مبلغی را به صورت زیرمیزی از بیمار دریافت کند چراکه این کار خلاف مصوبه و قانون نظام جمهوری اسلامی و حرام است.

این وکیل دادگستری گفت: از منظر حقوقی زیرمیزی پزشکان می‌تواند تحت عنوان "وصول و دریافت مال نامشروع " تلقی شود این بزه از عناوین کلاهبرداری محسوب شده و مرتکب آن از یک سال تا هفت سال زندان محکومیت خواهد داشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز با مکانیسم دیگری با این جرم برخورد می‌کند و زمانی که موردی مبنی بر تخلف پزشکان گزارش داشته باشند از طریق کمیسیون ماده 11 در حوزه درمان طبق مقررات با آنها برخورد می‌شود و میزان پولی که بیش از تعرفه از بیمار دریافت شده به وی برگردانده خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان تشکل صنفی پزشکان مکانیسم دیگری برای رسیدگی به این معضل دارد وظیفه نظام‌پزشکی رسیدگی به اختلاف پیش‌آمده بین پزشک و بیمار است که در صورت بروز در چارچوب قانون رسیدگی می‌شود بدین مفهوم که هرگاه شهروندی از طبیبی بابت زیرمیزی در سازمان نظام پزشکی شاکی شد سازمان مذکور برخورد با پزشک متخلف را در دادسرای نظام‌پزشکی رسیدگی و مانند سایر تخلفات با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

احمدی نیاز افزود: علت اصلی رواج پدیده زیرمیزی میان بیمار و پزشک را غیرواقعی بودن تعرفه درمانی می‌دانند. در نهایت این سؤال پیش می‌آید که آیا واقعا برخورد با پزشکان متخلف در این زمینه جواب می‌دهد؟ به‌طور حتم برخورد یک‌جانبه و ضربتی با پزشکان متخلف همیشه جواب نمی‌دهد نیاز به آسیب شناسی این تخلف و تدوین قوانین جامع و بازدارنده احساس می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.