نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

برخی از شهرها در نقاط مختلف کشور در طرفین محورهای ترانزیت ایجاد شده‎اند و این جاده‎ها عمدتا ضمن اینکه به عنوان معبر عمومی اصلی شناخته می‎شوند، در داخل حوزه و محدوده خدماتی شهرداری قرار گرفته‎اند

نظریه-مشورتی

برخی از شهرها در نقاط مختلف کشور در طرفین محورهای ترانزیت ایجاد شده‎اند و این جاده‎ها عمدتا ضمن اینکه به عنوان معبر عمومی اصلی شناخته می‎شوند، در داخل حوزه و محدوده خدماتی شهرداری قرار گرفته‎اند.

اما با عنایت به تردد ماشین‎آلات سنگین و محموله‎های ترانزیتی از این محورها که بعضا باعث تخریب بستر و ابنیه راه شده و در مواردی نیاز به اصلاح و تعریض پل‎های قدیمی، نصب گاردیل، اجرای روکش و لکه‎گیری آسفالت و ... دارند و در مواردی عدم اجرای به‌‌موقع موارد مذکور، موجبات تصادفات و ورود خساراتی به خودروهای عبوری شده است، لطفا ارائه طریق فرمایید که متولی امور فوق‎الذکر کدام اداره (راهداری، راه و شهرسازی، شهرداری) است و مسئولیت ناشی از قصور بر عهده کدام نهاد یا ارگان است؟

نظر به اینکه جاده ارتباطی موضوع استعلام به عنوان معبر عمومی اصلی در حوزه و محدوده خدماتی شهرداری قرار گرفته، مستند به بند یک و بخش نخست بند 25 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری متولی تمام امور این‎گونه جاده‎هاست و هرگونه قصور یا تقصیر در انجام تکالیف مقرر قانونی، مسئولیت این نهاد را در پی خواهد داشت.

با توجه به مواد 131 و 134 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و رای وحدت‎رویه شماره 34 مورخ 30 آبان سال 1360 هیات عمومی دیوان عالی کشور، آیا ترک انفاق همسر و فرزند، یک جرم و تعدد معنوی است یا دو جرم و تعدد مادی محسوب می‎شود؟

با لحاظ رای وحدت‎رویه شماره 34 مورخ مورخ 30 آبان سال 1360، در حالتی که نفقه زوجه و اشخاص واجب‎النفقه که زندگی مشترکی دارند و معمولا یکجا و بدون تفکیک سهم هر یک از آنان پرداخت می‎شود (مانند نفقه زوجه و اولاد)، ترک انفاق آنان (ترک انفاق زوجه و اشخاص واجب‎النفقه) ترک فعل واحد محسوب می‎شود و مشمول مقررات تعدد جرم نیست؛ اما در صورتی که محل زندگی آنان جدای از هم باشد و سهم هر یک جداگانه پرداخت می‎شود، ترک نفقه هر یک از آنان جرم جداگانه‎ای محسوب می‎شود و مشمول مقررات تعدد مادی است. طبق ماده 473 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 که جایگزین ماده منسوخه 271 قانون آیین دادرسی دادگاه‎های عمومی و انقلاب در امور کیفری است، آرای وحدت‎رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور فقط به موجب قانون یا رای وحدت‎رویه موخری که مطابق ماده 471 این قانون صادر می‎شود، قابل تغییر است و تاکنون رای وحدت‎رویه جدیدی مغایر با رای وحدت‎رویه اشاره‎شده صادر نشده و قانونی نیز مغایر با این رای وحدت‎رویه به تصویب نرسیده است؛ لذا کماکان به قوت خود باقی است.

شخصی ساخت منزل مسکونی خود را نود درصد تکمیل کرده و در شرف نقل مکان برای سکونت است؛ اما محکوم‌له آن را توقیف می‌کند. آیا این ملک در زمره مستثنیات دین است؟

مطابق بند «الف» ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال 1394، منزل مسکونی در شأن محکوم‌علیه در حالت اعسار جزء مستثنیات دین است و منظور از منزل مسکونی، محلی است که برای محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل قابلیت سکونت داشته باشد؛ بنابراین ساختمان در حال ساخت که تکمیل نشده است، منزل مسکونی تلقی نمی‌شود تا جزء مستثنیات دین باشد. 

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.