نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

به موجب مقررات ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‎ها مصوب سال 1374 و تبصره الحاقی مصوب سال 1385 اراضی داخل در محدوده قانونی شهرها و شهرک‎ها و نیز اراضی داخل محدوده قانونی روستاهای دارای طرح‎های مصوب از ضوابط مقرر در این قانون مستثنی هستند

نظریه-مشورتی وکیل 

به موجب مقررات ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‎ها مصوب سال 1374 و تبصره الحاقی مصوب سال 1385 اراضی داخل در محدوده قانونی شهرها و شهرک‎ها و نیز اراضی داخل محدوده قانونی روستاهای دارای طرح‎های مصوب از ضوابط مقرر در این قانون مستثنی هستند.

با توجه به مفاد ماده 12 الحاقی مصوب سال 1385 که مقرر می‎دارد ایجاد هرگونه مستحدثات پس از حریم قانونی موضوع ماده 17 قانون اصلاح ایمنی راه‎ها و راه‎آهن مصوب سال 1379 در مورد اراضی زراعی و باغی فقط با رعایت تبصره یک ماده یک این قانون مجاز است، آیا اراضی داخل محدوده حریم قانونی موضوع ماده 17 قانون اخیرالذکر نیز از شمول ضوابط مقرر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‎ها مستثنی است؟ به عبارت دیگر، با عنایت به اینکه اجرای مقررات قانونی مربوط به ایمنی راه‎ها در محدوده حریم راه‎ها و راه‎آهن بر عهده ماموران وزارت راه و شهرسازی است، آیا ماموران وزارت جهاد کشاورزی نیز به منظور اجرای مقررات مربوط به حفظ کاربری، حق دخالت در محدوده حریم راه‌ها و راه‎آهن را دارند یا اینکه این محدوده از شمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‎ها خارج بوده و حق اعمال مقررات مربوط به این قانون را ندارند؟

اولا، ماده 576 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 ناظر به مواردی است که شخص با سوء استفاده از موقعیت شغلی و مقام خود و با سوء نیت مجرمانه از اجرای اوامر کتبی مورد نظر قانونگذار جلوگیری کند و شامل ترک فعل که ناظر به خودداری از انجام تکالیف قانونی است نمی‎شود. ثانیا، صرف نظر از اینکه وظایف واحدهای اجرای احکام مدنی و کیفری به موجب قوانین مربوطه مشخص شده و علی‎الاصول ناظر به اجرای احکام دادگاه‎هاست، در فرض سوال چنانچه حکمی علیه شرکت بیمه صادر نشده باشد، علاوه بر ضمانت اجرای اداری و قانونی که به موجب مواد قانونی نظیر ماده 33 و تبصره ماده 36 و ماده 57 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 1395 مورد پیش‎بینی قرار گرفته است، در صورت امتناع شرکت بیمه یا صندوق موضوع ماده 21 این قانون از اجرای تکالیف مذکور در مواد 30 و 31 قانون مذکور، ذی‎نفع (زیان‎دیده) می‎تواند مطابق بندهای «الف» و «ب» ماده 4 این قانون علیه شرکت بیمه یا صندوق (حسب مورد) و نیز مسبب حادثه طرح دعوی کند و در هر صورت مادام که حکم لازم‎الاجرا از سوی دادگاه صادر نشده باشد، موجب قانونی جهت مداخله واحدهای اجرای احکام مدنی وجود ندارد. لذا در فرض سوال، بحث اعلام جرم سالبه به انتفاء موضوع است.

آیا بازرسی از اماکن، اشخاص و اشیاء در یگان‎های نظامی و اماکن حساس از قبیل فرودگاه‎ها تابع مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و مستلزم کسب مجوز قضایی است؟

بازرسی اشخاص و اشیاء در اماکنی نظیر فرودگاه‎ها، پادگان‎ها و مرزها که دارای مقررات خاص برای ورود و خروج هستند که غالبا یا حسب مورد با مقاصد خاص نظیر حفاظت از امنیت پرواز، حفظ اسرار سیاسی، نظامی و امنیتی و حمایت از حقوق شهروندان صورت می‎پذیرد، از شمول موارد مذکور در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 نظیر مقررات ماده 55 این قانون که مستلزم اخذ مجوز قضایی است و در راستای انجام تحقیقات قضایی و متعاقب اعلام وقوع جرم صورت می‎گیرد، خروج موضوعی دارد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.