×

شرایط انتقال پارکینگ و انباری

شرایط انتقال پارکینگ و انباری

یکی از مسایل مهمی که به‎صورت مشترک در تمامی قراردادهای اجاره، فروش، رهن و … ساختمان وجود دارد، انتقال پارکینگ و انباری است که در تمامی این قراردادها شرایط خاصی برای درج ملحقات، منضمات و توابع ساختمانی در نظر گرفته می‎شود

شرایط-انتقال-پارکینگ-و-انباری

یکی از مسایل مهمی که به‎صورت مشترک در تمامی قراردادهای اجاره، فروش، رهن و … ساختمان وجود دارد، انتقال پارکینگ و انباری است که در تمامی این قراردادها شرایط خاصی برای درج ملحقات، منضمات و توابع ساختمانی در نظر گرفته می‎شود.

مستاجر، خریدار و … از این حقوق برخوردار هستند که انباری و پارکینگ نیز بعد از قرارداد به آنها منتقل شود. افزون بر آن، طبق قانون، باید در زمان معاملات املاک و ساختمان، علاوه بر مشخصات ثبتی ملک، حق استفاده از برخی مشاعات و مصوبات نیز منتقل شود.هر ساختمانی منضماتی همچون انباری، پارکینگ، اشتراک آب، برق و گاز و … دارد که زمانی که این ساختمان به فروش می‌رسد یا به رهن و اجاره داده می‌شود، باید انتقال پارکینگ و انباری و … نیز به طرف دوم قرارداد صورت پذیرد. البته درج این مساله در متن سند نیز لازم و ضروری خواهد بود. از آنجایی که اصولا شرایط انتقال انباری و پارکینگ مشابه هم است، تنها کسب اطلاع در خصوص یکی از این منضمات کافی است.

  مراحل انتقال پارکینگ و انباری

انتقال انباری و پارکینگ را می‎توان در دو حالت کلی انجام داد:

حالت اول: شخص مالک واحد یک است و تمایل دارد پارکینگ و انباری خود را به مالک واحد ۲ منتقل کند. در این حالت شخص مالک واحد یک باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و مراحل انتقال انباری و پارکینگ خود را طی کند.در دفترخانه باید استعلامات لازم برای انتقال منضمات مورد نظر برای مالک واحد یک تنظیم شده و دیگر فرایند انتقال، انجام شود.

حالت دوم: در این حالت شخص مالک واحد یک و ۲ است و تمایل دارد اقدام به انتقال پارکینگ و انباری از واحد یک به ۲ کند. در چنین شرایطی لازم است مالک به دفترخانه مراجعه و اقدام به تنظیم اقرارنامه جابه‎ جایی پارکینگ و انباری کند.

در حالت دوم، به این دلیل که هم خریدار و هم فروشنده یک شخص هستند، به اقرارنامه نیاز است. زیرا یک نفر نمی‎تواند در آن واحد هم خریدار و هم فروشنده باشد و از این رو لازم است به جای تنظیم سند انتقال منضم، اقدام به تنظیم اقرارنامه جابه‎جایی پارکینگ و انباری کند.در خصوص این دو حالت انتقال انباری و پارکینگ باید این نکته را در نظر داشت که تعویض سند الزامی است و مالک پس از انتقال پارکینگ و انباری، باید اقدام به تقاضای سند تک‎برگی جدید کند.این سند را می‌توان از همان دفترخانه‎ای که برای انتقال انباری و پارکینگ استفاده شده است، درخواست کرد.

 مدارک مورد نیاز برای انتقال انباری و پارکینگ

مهمترین نکته‎ای که باید برای انتقال انبار و پارکینگ در نظر گرفته شود، مراجعه به دفترخانه است. زیرا دفترخانه باید استعلام لازم برای سند انتقال را دریافت کرده و تنظیم کند. همچنین انتقال‎دهنده و انتقال‎گیرنده باید اصل سند هر دو واحد را به همراه داشته باشد.علاوه بر آن حضور هر دو مالک با مدارک شناسایی خود در دفترخانه الزامی است. در صورتی که مالک هر دو واحد یک نفر باشد، همانطور که در حالت دوم بیان کردیم، برای انتقال پارکینگ و انباری نیاز به تنظیم اقرارنامه جابه‎جایی نیز وجود خواهد داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که انتقال دو واحد یا بیشتر پارکینگ و انباری به مالکان یا مالک یک آپارتمان خاص، صحیح نیست. به‎گونه‌ای که یک واحد آپارتمانی دارای چند پارکینگ و انباری باشد، در حالی که آپارتمان دیگری فاقد یک پارکینگ یا انباری باشد. علاوه بر آن، این مساله را هم در نظر داشته باشید که پارکینگ و انباری را نمی‎توان به شخصی که مالک هیچ یک از آپارتمان‎های موجود در ساختمان نیست، منتقل کرد. بنابراین خریدار و انتقال‎گیرنده پارکینگ و انباری باید حتما مالک واحدی در ساختمان باشد.  مهم نیست مالکیت شخص به صورت شش‏دانگ باشد یا خیر و تنها مالک آپارتمان بودن برای انتقال پارکینگ و انباری کفایت می‎کند.

  چگونگی انتقال صحیح انباری و پارکینگ

پارکینگ‎ها و انباری‎های موجود در ساختمان، پلاک‎های ثبتی جداگانه‎ای ندارند و از این رو نمی‎توان این منضمات ساختمان را به افراد دیگری غیر از مالکان آپارتمان‎ها منتقل کرد.اما در صورتی که شخصی تمایل به اجاره انباری یا پارکینگ یک ساختمان داشته باشد، حتی اگر مالک هم نباشد، می‎تواند این کار را انجام دهد؛ به این شرط که دیگر مالکان ساختمان با این اقدام مالک آپارتمان مخالف نباشند.این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز با قولنامه نباید اقدام به انتقال پارکینگ و انباری کرد. زیرا این مساله می‎تواند مشکلات بسیاری برای مالک و انتقال‎گیرنده به همراه داشته باشد و تنها می‎توان با استفاده از اقرارنامه کتبی یا سند رسمی، اقدام به انتقال انباری و پارکینگ کرد.این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در برخی موارد ممکن است یک پارکینگ یا انباری، دو مالک داشته و به‎صورت مشاعی باشد. انتقال این منضمات به بیشتر از دو مالک، غیرمجاز بوده و نباید انجام شود. به گزارش عدالت‎سرا، بنابراین حتما در زمان انتقال انباری و پارکینگ به تمامی این نکات توجه کنید و پس از آن می‎توانید در دفترخانه به‎صورت رسمی و با عقد قرارداد انتقال پارکینگ و انباری، فرایند انتقال را انجام دهید.

 نکات مهم در تنظیم قرارداد انتقال پارکینگ و انباری

لازم است در زمان تنظیم قرارداد انتقال انباری و پارکینگ، به برخی نکات مهم توجه شود.

1- تمامی شرایط انتقال انبار و پارکینگ در سند مالکیت واحد مسکونی قید می‎شود. زمانی که شخصی اقدام به واگذاری یا فروش واحد آپارتمانی خود می‎کند، باید این قسمت‎ها را نیز منتقل کند.

2- در قسمت پارکینگ‎ها، شما با یک پارکینگ مزاحم مواجه خواهید شد. از این قسمت معمولا برای خروج خودروها و جابه‎جایی آنها استفاده می‎شود. انتقال پارکینگ و انباری مزاحم معمولا با قیمت کمتری انجام می‎شود. اما بهتر آن است که واحد آپارتمانی که دارای دو پارکینگ است، پارکینگ مزاحم را منتقل نکند.

3- حتما برای انتقال انباری و پارکینگ هر دو طرف باید به دفترخانه رسمی مراجعه کنند. این انتقال باید به‌صورت سند رسمی باشد و نمی‎تواند به‎صورت قولنامه‎ای انجام شود. زیرا پس از انتقال ممکن است مشکلات بسیاری برای طرفین به وجود آورد.

4- در صورتی که شخصی تمایل داشته باشد پارکینگ یا انباری آپارتمان خود را به افراد دیگر اجاره دهد، نیاز به رضایت دیگر اهالی ساختمان خواهد داشت.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.