×

آیت الله مکارم مهریه سنگین باطل است

آیت الله مکارم مهریه سنگین باطل است

آیت الله مکارم مهریه سنگین باطل است

آیت-الله-مکارم-مهریه-سنگین-باطل-است وکیل 

آیت الله مکارم شیرازی مهریه‌های سنگین را باطل اعلام کرد و گفت: تعیین این گونه مهریه‌ها موجب ایجاد دشمنی در خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی بعد از ظهر یک‌شنبه در سلسله جلسات مباحث تفسیر قرآن که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه‌(س) برگزار شد، با بیان اینکه مهریه زیاد باعث دشمنی می‌شود گفت:‌ مهریه‌های سنگین باطل است و تبدیل به مهر المثل می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه مهریه‌ها سنیگن و خطرناک است تأکید کرد: ‌مهریه‌های سنگین بسیار ساده به اجرا گذاشته می‌شود و موجبات سوء استفاده افراد است که با اجرا گذاشتن آن اموال و دارایی افراد را توقیف کرده و بدین شکل موجبات دشمنی در بین خانواده‌ها فراهم می‌شود.

مهریه سنگین بلایی برای خانواده‌هاست

این استاد حوزه با انتقاد از این که برخی می‌گویند مهریه سنگین برای استحکام زناشویی است، بیان داشت:‌ این چگونه استحکامی است که با مهریه سنگین ایجاد می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند آیا مهریه اندازه دارد گفت: مهریه همسر پیامبر 500 درهم بود که معادل 250 مثقال نقره و به قیمت امروز نیز 300 هزار تومان است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه من نمی‌گویم به سراغ مهریه خیلی سبک بروید بیان کرد: مهریه سنگین بلایی برای خانواده‌ها است و بسیاری از جوانان به دلیل همین مهریه سنگین ازدواج نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه زندگی ساده مشکلات کمتری دارد ابراز کرد: زندگی که همراه با زرق و برق و تجملات باشد مشکلات فراوانی نیز به همراه خواهد داشت.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اینکه در هنگام تعین مهریه می‌گویند چه کسی داده و چه کسی گرفته است نشان می‌دهد که مهریه جدی نیست و پرداخت آن نیز شرعا واجب نیست.

عند المطالبه باید به عندالاستطاعه تبدیل شود

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در کنار ارقام سنگین مهریه عند المطالبه نیز بیان می‌شود گفت: قضات باید بدانند که جوانانی که درکنار ارقام سنگین مهریه عند المطالبه بودن را بیان می‌کنند بدان دلیل که در اوایل عمر توانایی پرداخت آن را ندارند باید به عندالاستطاعه تبدیل شود.

وی در ادامه با تأکید بر صرف بیت المال در جای خود ابراز داشت: صرف بودجه کشور باید با حساب و کتاب باشد و اینکه بودجه کلانی را به یک هنرپیشه بدهند درحالی که فقیر و بیچاره در کشور وجود دارد کار درستی نیست و مسئولان باید بدانند که بودجه درکجا صرف شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان نکاتی از قرآن کریم و با اشاره به اینکه در قرآن کریم رابطه بین کارگر و کارفرما بیان شده است ابراز داشت: باید افراد لایق و قوی و امین عهده دار انجام کارها باشند و اینگونه نباشد که به واسطه روابط دوستی و خویشاوندی از افراد ضعیف درانجام کارها استفاده شود.

وی در ادامه با بیان برخی از ویژگی‌های قرآن کریم گفت: قرآن هیچگاه کهنه نخواهد شد زیرا تنها برای زمانی خاص نازل نشده است و تمامی اقشار جامعه از دانشمندان و علما تا افراد عادی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • پرهام1389-06-03 پاسخ

    با سلام واحترام به شما وهمکارانتان وتشکر از اینکه اطلاع رساتی میکنید . متاسفانه در این زمانه کسی به گفتار آقایان مجتهدین گوش نمیدهند .آیت الله مکارم در باره قوانینی که در خانواده حکم فرما است چندین ایراد ودستور دادند (حدود چند سالی است )ولی کسی گوش نمیدهد و قوانین را اصلاح نمیکنند(مثلا حق حبس زن ) .متاسفانه بعضی از زنان سوئ استفاده های مالی کرده و جامعه رو به نابهنجاری پیش می رود وکنترل کردن آن مشگل .خدا به دادبرسد

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.