×

سخا، سجا و تناد، سامانه های الکترونیکی قضایی

سخا، سجا و تناد، سامانه های الکترونیکی قضایی

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه سامانه خدمات الکترونیکی قضایی (سخا) از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است افزود بخش اصلی این سامانه دارای پایگاه اینترنتی به نشانی www adliran ir است که مردم می‌توانند دادخواست‌های خود را از طریق این سامانه در تهران به ثبت برسانند

سخا،-سجا-و-تناد،-سامانه-های-الکترونیکی-قضایی

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه سامانه خدمات الکترونیکی قضایی (سخا) از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است افزود: بخش اصلی این سامانه دارای پایگاه اینترنتی به نشانی www.adliran.ir است که مردم می‌توانند دادخواست‌های خود را از طریق این سامانه در تهران به ثبت برسانند.

به گزارش رساله حقوق به نقل از فارس، حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه سامانه خدمات الکترونیکی قضایی (سخا) از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است افزود: بخش اصلی این سامانه دارای پایگاه اینترنتی به نشانی www.adliran.ir است که مردم می‌توانند دادخواست‌های خود را از طریق این سامانه در تهران به ثبت برسانند.

وی ادامه داد: این سامانه حدود 75 درصد از موارد دادخواست شهروندان را شامل می‌شود.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه مردم می‌توانند به این پایگاه مراجعه و ثبت دادخواست کنند افزود: در این سامانه تلفن همراه یا پست الکترونیک مراجعان اخذ و بدین وسیله به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت، به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه و دادخواست خود را ثبت کنند تا احراز هویت شوند. البته مردم برای احراز هویت حتما باید یک‌بار به این دفاتر مراجعه کنند. بعد از احراز هویت، مراحل اطلاع‌رسانی راجع به پرونده و اینکه پرونده کجاست، چه وقتی باید مراجعه کنند و همینطور ابلاغ‌های بعدی از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه این سامانه موجب شفاف‌سازی در فرآیندهای اداری و پیشگیری از وقوع جرم می‌شود اظهار کرد: فشارهای بیرونی و درونی قوه قضاییه نیز با این سامانه کاهش پیدا می‌کند.

معاون قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه این طرح درصدد کاهش زمان و فرآیند دادرسی نبوده است افزود: این طرح درصدد افزایش رضایتمندی مردم کاهش فشار از دفاتر دادگاه‌ها و کاهش تردد درون شهری در شهر تهران و شهرهای بزرگ بوده است.

وی افزود: هدف سامانه خدمات الکترونیکی قضایی این است که مردم بدون مراجعه حضوری بتوانند خدمات خود را از قوه قضاییه دریافت کنند.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه ثبت و پیگیری پرونده از طریق این سامانه صورت می گیرد اظهار کرد: مردم می‌توانند رمز پرونده خود را از دادگاه دریافت کنند و از طریق پایگاه اینترنتی مورد اشاره با وارد کردن شماره پرونده از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوند و دیگر لازم نیست که به دفتر دادگاه‌ها مراجعه کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در خصوص سایر سامانه‌های الکترونیکی نیز اظهار کرد: حدود 50 طرح در ذیل طرح عدالت الکترونیکی تعریف کرده‌ایم که سخا یکی از آنها است و سجا (سامانه جامع الکترونیکی) و سامانه تحلیل و نقد آرای دادگستری و دیوان عالی کشور (تناد) نیز از دیگر سامانه‌‌های الکترونیکی قضایی‌‌هستند.

وی افزود: از این 50 طرح تقریبا 15 طرح اجرا شده و 15 طرح نیز در حال تکمیل است و بقیه هم در سال‌های آینده اجرا خواهد ‌شد.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.