تقریبا در هر ماه 100 زوج از هم طلاق می‌گیرند

تقریبا در هر ماه 100 زوج از هم طلاق می‌گیرند

تقریبا در هر ماه 100 زوج از هم طلاق می‌گیرند

تقریبا-در-هر-ماه-100-زوج-از-هم-طلاق-می‌گیرند وکیل 

در راهروهای دادگاه خانواده

یک قاضی دادگاه خانواده گفت: تقریبا در هر ماه 100 خانواده و یا زوج از هم طلاق می‌گیرند و در سال 1200 خانواده با طلاق مسیر جدایی را انتخاب می‌کنند که این آمار به نسبت ازدواج‌های واقع شده بسیار بالا است.

قاضی عموزادی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، با اشاره به اینکه بیکاری عامل عمده طلاق است،‌گفت: بیکاری باعث ایجاد استرس‌های روحی و روانی می‌شود و چون در این دوره و زمانه تحمل انسان‌ها بسیار کم است و تاب مقاومت در برابر مشکلاتی همچون هزینه‌های سرسام‌آور زندگی را ندارند، راه چاره را در طلاق می‌بینند.

وی، دومین عامل طلاق را اعتیاد دانست و افزود: معمولا 90 درصد مبتلایان به اعتیاد، مردان هستند و چون همسران آنها تحمل اعتیاد را ندارند به ناچار راه طلاق را پی می‌گیرند.

عموزادی اضافه کرد: پایبند نبودن به مسایل شرعی و دینی و ناآشنا بودن به آموزش های مذهبی قبل از ازدواج نیز یکی دیگر از دلایل طلاق است.

وی تصریح کرد: گاهی رفتارهای غیرشرعی که از سوی زوج یا زوجین در دوران زندگی بروز می‌دهد، طرف مقابل تحمل این رفتار خلاف شرع را ندارد و سرانجام دادخواست طلاق را به دادگاه می‌دهد.

رییس شعبه 268 دادگاه خانواده، ادامه داد: اشراف نداشتن زوجین به پیامدهای طلاق، پایبند نبودن به سنت‌های دیرینه امضا شده از سوی شرع، از جمله احترام زوجین به پدر و مادر یکدیگر، توجه نکردن به خواسته‌های شرعی پدر و مادر، رعایت نکردن مسایل عرفی قبل از تشکیل خانواده مانند نبود توافق والدین و تحقیقات لازم، همفکر بودن و صداقت نداشتن زوجین در طول زندگی که باعث بی‌اعتمادی و در نهایت منجر به طلاق می‌شود.

قاضی عموزادی در رابطه با نقش آموزش‌های پیش از ازدواج در استحکام بنیان خانواده گفت: این آموزش‌ها می‌تواند جلوی راه خیلی از طلاق‌هایی که به صورت ناآگاهانه است، بگیرد. چون در این کلاس‌ها ذکر مسایل شرعی و نگهداری حرمت یکدیگر و همچنین طریقه درک خواسته‌های روحی وروانی، آموزش‌های همسرداری و رعایت اصول جنسی ارایه می‌شود.

وی بااشاره به آمار طلاق یادآوری کرد: در مورد آمار طلاق نمی‌توان آمار دقیقی گرفت، چرا که در بین طلاق‌هایی که صادر می‌شود درصدی از آنها به مرحله اجرا نمی رسد، ولی به طور کلی حدودا طبق آراء صادره در یک ماه 120 پرونده منجر به صدور طلاق شده است که حداقل 100 فقره از این احکام اجرا می‌شود.

قاضی عموزادی افزود: تقریبا در هر ماه 100 خانواده از هم پاشیده می‌شود و در سال بیش از 1200 خانواده با طلاق از هم جدا شد‌ه‌اند که نسبت به ازدواج های واقع شده آمار بسیار بالایی می‌تواند باشد.

رییس شعبه 268 دادگاه خانواده تصریح کرد: دادگاه‌ها در جهت اصلاح ذات البین تلاش‌های زیادی می‌کنند به طوری که روسای دادگاه‌ها نصایحی را به عنوان اصلاح الگوهای رفتاری زوجین ارایه می‌دهند.

وی در مورد طلاق‌های توافقی تاکید کرد: مشاوران بهزیستی ، نیروی انتظامی، دفتر حمایت از زنان و همچنین شوراهای حل اختلاف تلاش‌های زیادی را برای پیشگیری از طلاق انجام می‌دهند که متاسفانه اخیرا برای اینکه زوجین در این مراجع حاضر نشوند دادخواست‌های خود را با عنوان طلاق توافقی مطرح می‌کنند و اجازه تلاش در جهت جلوگیری از طلاق به دادگاه‌ها و مراکز مشاوره داده نمی‌شود.

عموزادی اضافه کرد: در طلاق‌های توافقی، زوجین چون در خارج از دادگاه به توافق رسیده‌اند که از یکدیگر جدا شوند تقاضای رسیدگی به پرونده خود را دارند که متاسفانه این طلاق‌ها معمولا در بین همسران جوان و تحصیل کرده بیشتر از اقشار دیگر جامعه است.

وی در پایان بیان کرد: هرچه جوامع از شکل سنتی خود بیشتر فاصله بگیرد، آمار طلاق در آنها بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.