مجازات تجاور به عنف باید کمتر شود!

مجازات تجاور به عنف باید کمتر شود!

مجازات تجاور به عنف باید کمتر شود!

مجازات-تجاور-به-عنف-باید-کمتر-شود!

یک استاد دانشگاه معتقد است در بررسی جرم‌شناختی تجاوز به عنف نباید بدون در نظر گرفتن زمینه‌های روانی و اجتماعی این موضوع، پوشش نامناسب زنان را عامل وقوع این جرم تلقی کرد بلکه باید ریشه‌های اصلی این پدیده مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر محمود آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه تجاوز به عنف را نمی‌توانیم با مجازات پیشگیری کنیم، گفت: مشخص شده است که شدت مجازات به تنهایی پاسخگو نیست بلکه مجازات باید قطعی و لازم‌الاجرا باشد.مجازات‌های خیلی شدید را معمولا مقامات قضایی و دادگاه‌ها اجرا نمی‌کنند و در نتیجه بر اثبات جرم و ترویج بزهکاری تعلل می‌ورزند.

آخوندی تصریح کرد: در کشور ایران برای مبارزه با این پدیده ناهنجار سعی کرده‌اند از مجازات استفاده کنند یعنی فکر می‌کردند مجازات درمانی موثر است اما تاکنون نتیجه نداده است لذا باید ریشه‌های اجتماعی این جرم شناخته شود و تا زمانی که علل ارتکاب جرم برای شهروندان، جامعه، دولت، قضات و دست‌اندرکاران مشخص نباشد نمی‌توانیم به درستی با این پدیده مبارزه کنیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: بعضی‌ها از جمله افرادی که این پدیده را از نظر اجتماعی و روانی مورد بررسی قرار نمی‌دهند، عنوان می‌کنند پوشش نامناسب باعث می‌شود که مورد تجاوز بگیرند. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد در کشورهای اروپایی و آمریکا، در شهرهای لندن، پاریس، واشنگتن زنان در تابستان تقریبا نیمه برهنه راه می‌روند، پس چرا مورد تجاوز قرار نمی‌گیرند؟ پس ما باید دنبال علت‌ها برویم که چرا این پدیده به وجود می‌آید. ما تا ریشه‌یابی نکنیم نمی‌توانیم جلوی این‌گونه انحرافات را بگیریم.

وی افزود: در کشورهای غربی روابط زن و مرد آزاد است و به هیچ وجه یک پدیده جزایی شناخته نمی‌شود مگر این که عنصر عنف وجود داشته باشد. اگر روابط جسمانی زن و مرد با عنصر زور همراه باشد در این صورت قابل مجازات مثلا تا 7 یا 10 سال زندان بسته به برداشتی است که جامعه از این جرم دارد و بیشتر از این هم مجازات نمی‌کنند اما مجازاتش حتمی است.

این حقوقدان افزود: باید بتوانیم در جامعه معیارها برای ازدواج را پایین‌تر بیاوریم یعنی تسهیلاتی برای آسان شدن ازدواج قائل شویم تا جوانان بتوانند در سنین بالای 20 سال ازدواج کنند تا به انحراف کشیده نشوند و زنانی هم که دسترسی آسان نداشته باشند این پدیده‌ها پیش می‌آید. البته بالا رفتن سن ازدواج هم نمی‌تواند دلیلی برای افرایش تجاوز‌ها باشد.

آخوندی ادامه داد: در زمان‌های گذشته جوانان ما تعصب داشتند و اطراف اینگونه کارها نمی‌رفتند و اگر هم دیگری را می‌دیدند بلافاصله اعتراض می‌کردند. اگر جوانی در محله‌ای به دختری نگاه چپ می‌کرد بقیه جوانان به سراغ او می‌رفتند نه اینکه یک دفعه ببینیم یک گروه 14 یا نفری چند زن را مورد تجاوز قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: از لحاظ اسلامی در درجه اول مجازات تجاوز به عنف اعدام است. این به جای خود اما باید بتوانیم یک فتوای جدیدی بگیریم که مجازات عمل را پایین‌تر بیاورد، چون اینکه بیایند 50 نفر را یک‌دفعه اعدام کنند این در دنیای امروزی مشکل است مضافا بر اینکه در کشور ما مشکل دیگری که دارد طریقه اثبات است.

آخوندی با بیان اینکه اصلا تجاوز به عنف قابلیت اثبات ندارد، گفت: می‌گویند چهار نفر شاهد عادل باید وجود داشته باشد؛ اگر این چهار شاهد عادل حضور داشتند که چنین جرمی واقع نمی‌شد من نمی‌دانم این چه حرفی است که می‌زنند. یا مگر متهم دیوانه شده است چهار بار اقرار کند تا او را بگیرند و اعدامش کنند.

وی افزود: باید فکر اساسی کنیم و راه‌های جدید اثبات را به قوانین جزایی‌مان تزریق کنیم و نباید چشم بسته دنبال شاهد و اقرار بگردیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.